Jag beställer nog en 430EX.
Vilken blixt
Kollaps
X
-
-
hmmm!!!
Varför pratar ni jämt om en massa roliga teknikprylar på detta forum?
Höll på att bli halshuggen idag av min sambo när jag kom hem med en ny blixt. Var iväg och köpte en SB600 idag! Man kan ju inte låta bli!:D:D:D:DKommentar
-
Ursprungligen postat av GuzrobVarför pratar ni jämt om en massa roliga teknikprylar på detta forum?Kommentar
-
Jag sitter här och försöker lära mig hur det funkar.
Men jag får inte riktigt ihop det.. Kan man använda denna blixt påå ett akvarier?
Och hur gör jag då? nån som vet?:D:D:D:DKommentar
-
Ursprungligen postat av GuzrobJag sitter här och försöker lära mig hur det funkar.
Men jag får inte riktigt ihop det.. Kan man använda denna blixt påå ett akvarier?
Och hur gör jag då? nån som vet?Kommentar
-
Jag har en Metz Mecablitz 44 AF-3C till min Nikon F80. Den har ett maximalt ledtal på 44. Funkar bra att lysa upp mindre lokaler med. Eftersom jag inte använder den särskilt ofta undrar jag om någon här har erfarenhet av denna modell eller någon liknande vid akvariefotografering.Kommentar
-
Ursprungligen postat av LundensisJag har en Metz Mecablitz 44 AF-3C till min Nikon F80. Den har ett maximalt ledtal på 44. Funkar bra att lysa upp mindre lokaler med. Eftersom jag inte använder den särskilt ofta undrar jag om någon här har erfarenhet av denna modell eller någon liknande vid akvariefotografering.
Kort och förenklat så används ttl-mätning (Trough The Lens) för att styra mängden ljus som blixten ska skicka ut. När man tar bilden mäter blixten ljuset som kommer tillbaka genom objektivet och portionerar ut så mycket ljus som behövs för att få en rätt exponering.
Det är en fantastisk bra hjälp vid akvariefotografering, jag använder alltid manuella insällningar för slutartid och bländare men ttl-automatik på blixtarna vid akvariefotografering.Kommentar
-
Då var blixten beställd. Stod att man kunde ha 530 monterad på kameran och köra den som slave... Ska bli roligt att se hur de jobbar ihop.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Christian AlfredssonDå var blixten beställd. Stod att man kunde ha 530 monterad på kameran och köra den som slave... Ska bli roligt att se hur de jobbar ihop.Kommentar
-
Ursprungligen postat av MickeDu måste väl kunna köra med sändaren på kameran och båda blixtarna löst också?
Man kan köra ett helt gäng blixtar via den trådlösa sändaren.Tony EnglundKommentar
-
Ursprungligen postat av MickeDen fungerar säkert alldeles utmärkt för akvariefoto. Ledtalet räcker gott och väl till och den har ttl-mätning, om jag förstår informationen på Metz hemsida så har den även ttl-mätning trådlöst.
Kort och förenklat så används ttl-mätning (Trough The Lens) för att styra mängden ljus som blixten ska skicka ut. När man tar bilden mäter blixten ljuset som kommer tillbaka genom objektivet och portionerar ut så mycket ljus som behövs för att få en rätt exponering.
Det är en fantastisk bra hjälp vid akvariefotografering, jag använder alltid manuella insällningar för slutartid och bländare men ttl-automatik på blixtarna vid akvariefotografering.Kommentar
-
Jag har nu fått min Canon 430 EX. Grymt snabb mellan laddningarna och kan mata på som bara den. Vet inte längre om jag tycker 5xx är prisvärd. Man måste dock ha en 5xx på kameran om man ska fjärrstyra denna. Mao.. Köp en 430 EX först och vill man ha två blixtar köper man den dyrare 5xx.Kommentar
-
Man kan ju också köpa den trådlösa sändaren som kan styra de flesta stöddiga EX-blixtarna. Oftast vill man ju inte ha blixten på kameran om man tänkt placera blixt någon annanstans ändå.Tony EnglundKommentar
-
Ursprungligen postat av LundensisTack för infon. Från vilket håll, i förhållande till karet, bör blixten komma från? Framifrån, ovanifrån eller var för att få så bra bilder som möjligt?
jag har inte testat själv men jag har läst på lite...Vart blixten placeras ger olika resultat. Om du placerar blixten ovanifrån får du en fylligare mer volymiös fiskbild. Om du har blixten rakt framifrån blir det nog svårt att undvika reflexer i frontglaset. Det vanligaste är nog att man har blixten inkommande snett från sidan så att reflexen går bort från kameran(I=R, infallsvinklen = reflextionsvinkeln, tror jag man fick lära sig på fysiken).375 l Malawikar + tomt 125 l....Kommentar
-
Ursprungligen postat av BedsonHej Lundensis,
jag har inte testat själv men jag har läst på lite...Vart blixten placeras ger olika resultat. Om du placerar blixten ovanifrån får du en fylligare mer volymiös fiskbild. Om du har blixten rakt framifrån blir det nog svårt att undvika reflexer i frontglaset. Det vanligaste är nog att man har blixten inkommande snett från sidan så att reflexen går bort från kameran(I=R, infallsvinklen = reflextionsvinkeln, tror jag man fick lära sig på fysiken).Kommentar
Kommentar