Vilken blixt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem

• April 2002
    • 4179

Jag beställer nog en 430EX.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Guzrob
      Användare
      • October 2004
      • 389

hmmm!!!

Varför pratar ni jämt om en massa roliga teknikprylar på detta forum?
      Höll på att bli halshuggen idag av min sambo när jag kom hem med en ny blixt. Var iväg och köpte en SB600 idag! Man kan ju inte låta bli!
      :D:D:D:D

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Ursprungligen postat av Guzrob
        Varför pratar ni jämt om en massa roliga teknikprylar på detta forum?
        Det är bara början... Man hittar ständigt nya "måste"-prylar när man är fotointresserad.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Guzrob
          Användare
          • October 2004
          • 389

Jag sitter här och försöker lära mig hur det funkar.

Men jag får inte riktigt ihop det.. Kan man använda denna blixt påå ett akvarier?
          Och hur gör jag då? nån som vet?
          :D:D:D:D

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

Ursprungligen postat av Guzrob
            Jag sitter här och försöker lära mig hur det funkar.

Men jag får inte riktigt ihop det.. Kan man använda denna blixt påå ett akvarier?
            Och hur gör jag då? nån som vet?
            Du ställer kamera och blixt i "commander"-läge, fäller upp den inbyggda blixten och sen är det bara att köra med SB-600:an löst.

Kommentar

• Lundensis
              Användare
              • March 2004
              • 2262

Jag har en Metz Mecablitz 44 AF-3C till min Nikon F80. Den har ett maximalt ledtal på 44. Funkar bra att lysa upp mindre lokaler med. Eftersom jag inte använder den särskilt ofta undrar jag om någon här har erfarenhet av denna modell eller någon liknande vid akvariefotografering.

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Ursprungligen postat av Lundensis
                Jag har en Metz Mecablitz 44 AF-3C till min Nikon F80. Den har ett maximalt ledtal på 44. Funkar bra att lysa upp mindre lokaler med. Eftersom jag inte använder den särskilt ofta undrar jag om någon här har erfarenhet av denna modell eller någon liknande vid akvariefotografering.
                Den fungerar säkert alldeles utmärkt för akvariefoto. Ledtalet räcker gott och väl till och den har ttl-mätning, om jag förstår informationen på Metz hemsida så har den även ttl-mätning trådlöst.

Kort och förenklat så används ttl-mätning (Trough The Lens) för att styra mängden ljus som blixten ska skicka ut. När man tar bilden mäter blixten ljuset som kommer tillbaka genom objektivet och portionerar ut så mycket ljus som behövs för att få en rätt exponering.
                Det är en fantastisk bra hjälp vid akvariefotografering, jag använder alltid manuella insällningar för slutartid och bländare men ttl-automatik på blixtarna vid akvariefotografering.

Kommentar

• Christian Alfredsson
                  NCS Medlem

• April 2002
                  • 4179

Då var blixten beställd. Stod att man kunde ha 530 monterad på kameran och köra den som slave... Ska bli roligt att se hur de jobbar ihop.
                  Christian Alfredsson

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                    Då var blixten beställd. Stod att man kunde ha 530 monterad på kameran och köra den som slave... Ska bli roligt att se hur de jobbar ihop.
                    Du måste väl kunna köra med sändaren på kameran och båda blixtarna löst också?

Kommentar

• Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

Ursprungligen postat av Micke
                      Du måste väl kunna köra med sändaren på kameran och båda blixtarna löst också?
                      Naturligtvis

Man kan köra ett helt gäng blixtar via den trådlösa sändaren.
                      Tony Englund

Kommentar

• Lundensis
                        Användare
                        • March 2004
                        • 2262

Ursprungligen postat av Micke
                        Den fungerar säkert alldeles utmärkt för akvariefoto. Ledtalet räcker gott och väl till och den har ttl-mätning, om jag förstår informationen på Metz hemsida så har den även ttl-mätning trådlöst.

Kort och förenklat så används ttl-mätning (Trough The Lens) för att styra mängden ljus som blixten ska skicka ut. När man tar bilden mäter blixten ljuset som kommer tillbaka genom objektivet och portionerar ut så mycket ljus som behövs för att få en rätt exponering.
                        Det är en fantastisk bra hjälp vid akvariefotografering, jag använder alltid manuella insällningar för slutartid och bländare men ttl-automatik på blixtarna vid akvariefotografering.
                        Tack för infon. Från vilket håll, i förhållande till karet, bör blixten komma från? Framifrån, ovanifrån eller var för att få så bra bilder som möjligt?

Kommentar

• Christian Alfredsson
                          NCS Medlem

• April 2002
                          • 4179

Jag har nu fått min Canon 430 EX. Grymt snabb mellan laddningarna och kan mata på som bara den. Vet inte längre om jag tycker 5xx är prisvärd. Man måste dock ha en 5xx på kameran om man ska fjärrstyra denna. Mao.. Köp en 430 EX först och vill man ha två blixtar köper man den dyrare 5xx.
                          Christian Alfredsson

Kommentar

• Tony
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4594

Man kan ju också köpa den trådlösa sändaren som kan styra de flesta stöddiga EX-blixtarna. Oftast vill man ju inte ha blixten på kameran om man tänkt placera blixt någon annanstans ändå.
                            Tony Englund

Kommentar

• Bedson
                              Användare
                              • November 2006
                              • 109

Ursprungligen postat av Lundensis
                              Tack för infon. Från vilket håll, i förhållande till karet, bör blixten komma från? Framifrån, ovanifrån eller var för att få så bra bilder som möjligt?
                              Hej Lundensis,
                              jag har inte testat själv men jag har läst på lite...Vart blixten placeras ger olika resultat. Om du placerar blixten ovanifrån får du en fylligare mer volymiös fiskbild. Om du har blixten rakt framifrån blir det nog svårt att undvika reflexer i frontglaset. Det vanligaste är nog att man har blixten inkommande snett från sidan så att reflexen går bort från kameran(I=R, infallsvinklen = reflextionsvinkeln, tror jag man fick lära sig på fysiken).
                              375 l Malawikar + tomt 125 l....

Kommentar

• Lundensis
                                Användare
                                • March 2004
                                • 2262

Ursprungligen postat av Bedson
                                Hej Lundensis,
                                jag har inte testat själv men jag har läst på lite...Vart blixten placeras ger olika resultat. Om du placerar blixten ovanifrån får du en fylligare mer volymiös fiskbild. Om du har blixten rakt framifrån blir det nog svårt att undvika reflexer i frontglaset. Det vanligaste är nog att man har blixten inkommande snett från sidan så att reflexen går bort från kameran(I=R, infallsvinklen = reflextionsvinkeln, tror jag man fick lära sig på fysiken).
                                Tack för tipset.

Kommentar

Arbetssätt...