Vallisneria växer bara på bredden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi
    Användare
    • June 2006
    • 357

Vallisneria växer bara på bredden

Jag lyckas inte riktigt med mina vallisnerior, de får bara massa sidoskott och blir bara runt 10cm höga.
    Det spelar ingen roll om jag har yngel eller vuxna djur i karen, har aldrig sett att de vart på och ätit på dem.
    Har fyra plantor i ett kar och snart täcker de hela botten med småskott.
    Är det mitt vatten det är fel på eller? Tillsätter ingen gödning av något slag.

Hur ska jag få dem att växa på höjden?
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....
  • Rhodebaert
    Användare
    • February 2006
    • 557

enligt någons länk igår så blir inte malawisjöns valisineria så hög, utan bildar någon sorts matta så du kanske borde vara glad
    Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Det är inte Riftvalley-syndromet, plantor som tas från sjöarna blir likadana som vanlig Vallisneria när de stått i akvariet ett tag. Kasselmann har testat.

Låter annars som en trevlig egenskap, det var en tråd här där vi klurade på anledningar till att de växer på bredden i stället för på höjden. Svårt att styra. Något som i vart fall ibland kan styra hur växter växer är ljusmängden. Är det mycket ljus växer de på bredden och är det mindre ljus så strävar de uppåt på längden. Vet inte vad du har för ljusmängd i karet (antal watt) eller vilka rör du kör med - men det kan vara värt att prova att minska ljusmängden.

Om de växer så är det i allafall inget fel på vattnet. Har svårt att se någon koppling till bristsymptom om det "bara" är så att de inte växer på höjden. Kanske kunde du prova med lite gödning också för att se om de sticker iväg. Rekommenderar Tropica MasterGrow. Du behöver inte tillsätta full mängd, räcker fint med halva.

Ett annat "trick" du kan testa är att klippa av sidoskotten. Brukar vara lätta att dra upp efter det, så att du enbart får Vallisneria där du vill ha dem. Klipper man sidoskotten är det många växter som får någon slags signal att det inte ska satsas på det, utan då växer de mer på höjden. Osäker på om det funkar på Vallisneria.

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Rhodebaert
        Användare
        • February 2006
        • 557

Du kan ju starta försäljning av skotten kanske
        Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2694

Det är näringsbrist, antagligen nitratbrist. Jag råkade ut för samma sak. Till slut blir näringsbristen så svår att vallisneriorna börjar dö av.

Kommentar

• svanvik
            Användare
            • September 2006
            • 90

Jag vet inte hur de såg ut när du sate dem men jag tror det är olika arter. Har själv både krypande och hög valisneria i mina kar. I vart fall har jag utgått ifrån att de är olika eftersom de på samma plats växer olika. Dock blev även de små avsevärt högre under sommaren när jag var bortrest och belysningen la av, så det ligger säkert något i det också. Jag vill ha dem låga så jag galrade bort dem som växt och nu håller de sig låga och fina.

Har i bakhuvudet någonstans att det kan röra sig om något annat än Valisneria fast de ser ut att vara det. Skall kolla om jag kan hitta vad de i så fall heter.

Kommentar

• Ola Svensson
              • April 2002
              • 14633

Ursprungligen postat av svanvik
              Har i bakhuvudet någonstans att det kan röra sig om något annat än Valisneria fast de ser ut att vara det. Skall kolla om jag kan hitta vad de i så fall heter.
              Sagittaria
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• svanvik
                Användare
                • September 2006
                • 90

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Sagittaria
                Just det Sagittaria Subulata var det jag tänkte på. Det är den jag misstänker att jag har.

Kommentar

• Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

Ursprungligen postat av svanvik
                  Just det Sagittaria Subulata var det jag tänkte på. Det är den jag misstänker att jag har.
                  Jag har fått Sagittaria när jag köpt vallisneria vid minst ett par tillfällen, så det är nog mkt möjligt.
                  Tony Englund

Kommentar

• tezz
                    Användare
                    • February 2006
                    • 1069

Jag kör bara med jätte vallisneria den är mycket tåligare och växer på höjden

Kommentar

• Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2694

Får eka de andra här som säger att Vallisneria är betydligt tåligare och växer sig betydligt större än Sagittaria.

Kommentar

• svanvik
                        Användare
                        • September 2006
                        • 90

Det finns flera arter av sagittaria liksom det finns flera arter av vllisneria. Men vill man ha en som definitivt växer sig hög och kraftig skall man helt klart välja jätte vallisnerian enligt tidigare rekommendationer.

Kommentar

Arbetssätt...