Ciklidgräs??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

    Ciklidgräs??

    Hej! Nån som vet ett vetenskapligt namn på en växt som jag köpte under namnet "Ciklidgräs" på Tropakvariefiskimporten. Det är en förgrundväxt, låg med många smala spjutliknande blad i en tät/täta grupper...jättefin.

    Vore tacksam för lite hjälp för att kunna ta reda på lite mer om just denna växt!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Gabbi
    Användare
    • April 2002
    • 897

    #2
    Ursprungligen postat av joe
    Hej! Nån som vet ett vetenskapligt namn på en växt som jag köpte under namnet "Ciklidgräs" på Tropakvariefiskimporten. Det är en förgrundväxt, låg med många smala spjutliknande blad i en tät/täta grupper...jättefin.

    Vore tacksam för lite hjälp för att kunna ta reda på lite mer om just denna växt!
    Det finns en ickeakvatisk växt som ibland säljs under detta namn. Hoppas det inte är den du fått tag på.
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

      #3
      Den är fin ett tag iaf.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

        #4
        Ja, jag vet inte - om den inte funkar under vatten så lär det ju visa sig. Just nu är den iallafall skitsnygg i sonens lilla sällskapsakvarium. Bra att testa där till en början..

        Misstänkte lite detta när jag letade lite i tropicas "växtregister" - men där fanns även några andra som mycket väl kan stämma in på just denna...

        Ingen som har förslag på ett lite mer vetenskapligt namn - ciklidgräs hugger liksom inte i sökfunktionen.

        Tack i allafall för snabba svar!
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • Mattias Andersson
          Användare
          • September 2003
          • 788

          #5
          Det är inte denna du menar???

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • June 2006
            • 1451

            #6
            Ursprungligen postat av Mattias Andersson
            Det är inte denna du menar???

            http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=41
            Skulle kunna vara - till och med mycket möjligt..lite svårt att avgöra på Zoopetbilden då de jag har ju står lite mer ensamma så att säga. Kan väl tills vidare anta att det är denna, men enligt affären skulle den inte var "onödigt" ljuskrävande...

            Tack för engagemanget!
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • Tulle89
              Användare
              • August 2006
              • 239

              #7
              Vet inte om detta är den (förmodligen inte )
              Men jag gjorde en snabb googling och hitta den här.

              Vet som sagt inte om det är den men kanske...

              //MVH Tulle
              Med Vänliga Hälsningar Tulle

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • February 2006
                • 1069

                #8
                Ursprungligen postat av joe
                Skulle kunna vara - till och med mycket möjligt..lite svårt att avgöra på Zoopetbilden då de jag har ju står lite mer ensamma så att säga. Kan väl tills vidare anta att det är denna, men enligt affären skulle den inte var "onödigt" ljuskrävande...

                Tack för engagemanget!
                Nej det går nog lika bra i mörker den dör i vilket fall som helst det är vad jag anser om denna växt

                Kommentar

                • anfall
                  Användare
                  • November 2004
                  • 139

                  #9
                  Hmmm....det är inte säkert att affären kan svara om du frågar vad den heter på latin

                  Tulles idé kan vara rätt. Googla också på Ácorus cálamus var.pusillus och på Blýxa japónica.

                  Båda är lågväxande, ettåriga växter som dör vid denna tid på året och bildar nya plantor av frön på våren.Ingen överlever mer än ett år, framförallt inte under vatten.

                  Ljust eller mörkt i karet? tror på Tess teori



                  Anders

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #10
                    Svårt att avgöra på din beskrivning. En bild kan underlätta. För att avgöra om det är en undervattens- eller övervattensväxt så kan du känna på bladen - är de styva och inte sjunker ihop nämnvärt om växten är ovanför vatten, så är det nästan säkert en övervattensväxt.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • June 2006
                      • 1451

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tulle89
                      Vet inte om detta är den (förmodligen inte )
                      Men jag gjorde en snabb googling och hitta den här.

                      Vet som sagt inte om det är den men kanske...

                      //MVH Tulle
                      Tjena! Den kan det vara...tom så att jag tror att den är det. Men ska kolla lite mer på beskrivningen - googlebilden var ju på slovakiska eller nåt...

                      Tack, jag tror det är den! Kyoto Dwarf var det va?!

                      Patrik: Även om jag nu tror att det är en Kyoto så är bladen hårda och sjunker inte ihop överhuvudtageet ovan vatten - vilket gör att jag misstänker övervattensväxt...kanske är Kyoton det primärt, ska kolla detta. Tack återigen för tips och tillrop..

                      Och Tess, är det inte en akvarieväxt lär den dö - sant - men den sprider iallafall glädje till dess (som vi alla gör/borde göra innan vi blir mull!) för den är kanon i lilla karet...du ska inte vara så hård på de små
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • joe
                        Användare
                        • June 2006
                        • 1451

                        #12
                        Kyoto dwarf - terrarieväxt! Överlever inte mer än några månader i akvarium, synd på så rara ärtor. Då vet man det!
                        MVH - joe

                        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...