Byta grus...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #31
    Zaphi

    Så här resonerar jag angående sandval.
    Har jag bra ljus, T5 eller MH eller båda så blir det skitsnyggt med mörkare sand typ råda, biltema eller nått i den stilen men har man kanske bara ett rör som tex vi har i lokalen så är valet enkelt, vit sand så det inte blir grått o trist i burkarna eftersom dålig belysning med mörk sand lätt ser sunkigt ut vilket e väldigt trist. Jag ska byta hemma till mörkare sand o köra lite fetare belysning nu eftersom med sanden jag har nu går det inte att köra 2T5 rör plus MH på 150w för man blir helt bländad av sanden då men hade botten varit mörk så blir det mer punch i fiskarna med bra belysning... hoppas du förstår hur jag menar.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Björn
      Användare
      • April 2002
      • 787

      #32
      Hej Viktor!

      Har ni inga stränder i Göteborgstrakten? Det skadar ju aldrig att kolla upp vilka olika sand/grussorter som finns att tillgå om man skulle låna lite av Moder Natur. Skulle jag börja om från början och köra samma grus i alla kar skulle jag definitivt låna sand från stranden i Barsebäck. Lite grövre sand, ljus och fin, med en del snäckskal i (vilket jag inbillar mej har en positiv inverkan på pH-värdet för Rift Valley ciklider...).

      Observera att man inte får ta en massa sand ute i naturen hur som hellst, men om man bara lånar och lovar att lämna tillbaka, så är det väl OK? ;-)

      Mvh
      Björn
      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

        #33
        är det ingen som har testat med krossat snäckskal, hur mycket det påverkar hårdheten eller ph.
        om man blandar krossat snäckskal med typ råda sand hur mycket höjer det hårdheten eller ph.
        eller om någon vet var man kan köpa krossat snäckskal i större förpackningar.
        förresten är det bara jag som tycker att uppkopplingen till ciklid.se har fungerat dåligt den sista tiden. mvh janne
        Senast redigerad av malawijanne; 04 November 2006, 11:32.

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #34
          Krossade snäckskal kan man köpa på granngården i 25kg-säckar för en liten slant. Jag köpte en sådan säck för att testa för ett par år sedan, men den står av någon konstig anledning fortfarande lutad mot källarväggen
          Tony Englund

          Kommentar

          • Sullgucku
            Användare
            • September 2005
            • 89

            #35
            Jag körde krossat snäckskal föut,men jag kommer tyvärr inte ihåg hur mycket det ändrade värderna. har för mig att det kostade 75kr för 25 kg på granngården

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              #36
              Ursprungligen postat av Tony
              Krossade snäckskal kan man köpa på granngården i 25kg-säckar för en liten slant. Jag köpte en sådan säck för att testa för ett par år sedan, men den står av någon konstig anledning fortfarande lutad mot källarväggen
              jag hade lite problem med mina crysonotus för ett tag sen och jag fattade inte varför, men när jag mätte ph där så låg det alldeles för lågt, i med bikarbonat så såg bra ut senare.
              i den baljan körde jag med silversand, och den sanden buffrar inte alls upp ph eller hårdhet, så jag tänkte att man kunde blanda upp sanden med krossade snäckskal, så slipper man använda bikarbonat.
              i mina andra baljor så räcker det med att man har kalkhaltig sand och byter vatten varje vecka så håller sig ph stabilt.mvh janne

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #37
                Jag TROR snäckskal alltid strävar mot pH på cirka 7,5, så det är inte alls lika bra buffring som bikarbonat som siktar på 8,3 eller så... Snäckskal funkar ganska bra som sista skyddsmur för att inte pH skall gå under 7, men som fetbuffrning är det ingen höjdare. Jag slänger i bikarbonat i alla mina kar (förutom det med jordätare) och kommer göra så framöver också även om mitt KH i brunnen är 7 här i Skepplanda (jämfört med 2 i Göteborg). Jag kommer dock ta det lite lugnare med doseringen...

                Visst kan man plocka grus i naturen, det är väl alltid ett alternativ. Frågan är om det är så smidigt när man skall ha 200kg. Man vill ju gärna veta om det är 100% rent också så också...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • March 2004
                  • 3187

                  #38
                  Varför pratar ni snäckskal? Skulle det va bättre än faxe el korall??
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

                    #39
                    Ursprungligen postat av ozric
                    Varför pratar ni snäckskal? Skulle det va bättre än faxe el korall??
                    ja det var jag som tog upp om man kunde använda krossat snäckskal tillsammans med t.ex silversand. som är en sand som är väldig finkornig, och som sandlekare och auloncaror tycker om,
                    för att det är problem med ph om man inte använder bikarbonat.
                    sedan så är faktiskt en fin sand till även tropheus att föredra.
                    för faxen är inte bra för troffar för att dom tror att det är ägg, så dom tar upp faxen när dom leker, därav blir det mindre kullar.mvh janne

                    Kommentar

                    • MalawiAnna
                      Användare
                      • August 2006
                      • 17

                      #40
                      Någon här som vet något svart grus som är bra?
                      Mvh Anna[*]

                      Kommentar

                      • Kalle-Maja
                        Användare
                        • December 2004
                        • 1324

                        #41
                        Svart grus har varit "ute" ganska länge men jag tycker det är snyggt om man är på det humöret. Jag har använt det mest för att leka av tetror då dom tycker det är mysigast att verka i oreflekterande miljöer.

                        Kommentar

                        • bmwpower
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1934

                          #42
                          faxesand är inget skoj blir som cement det smälterihop.

                          Får man verkeligen rent lagligt plocka sand från naturen bara lite nyfiken

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • December 2005
                            • 658

                            #43
                            Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                            Svart grus har varit "ute" ganska länge men jag tycker det är snyggt om man är på det humöret. Jag har använt det mest för att leka av tetror då dom tycker det är mysigast att verka i oreflekterande miljöer.
                            Jag hade kolstybb i akvariet förut, men det blir så jädrans mörkt å dystert. Man behöver dra på med en massa watt för att ö.h.t se firrarna.
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

                              #44
                              Ursprungligen postat av bmwpower

                              Får man verkeligen rent lagligt plocka sand från naturen bara lite nyfiken
                              Ska man hårddra det, så får man inte ens ta ett sandkorn. Men om man kör ner en släpkärra till stranden eller nån annan stans och fyller den med sand eller sten, så ligger man illa till om man inte har fått lov av markägaren.
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...