Byta grus...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #16
    Ja den med snäckor är väl lite mer åt benvit/grå-hållet eller? I princip spelar det ingen större roll vilket grus jag har förutom att jag vill ha det ljust, enhetligt samt att det inte får vara för grovt...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • January 2005
      • 1042

      #17
      Jag köpte precis 0-2mm och jag råder dig att avstå från den. Av någon anledning innehåller den mängder av kvarts (för visst heter de svarta små partiklarna så? ) som lägger sig uppepå det vita där cirkulationen är störst. 1-3 hade jag förut och det var perfekt, förstår inte varför dom inte säljer den längre. 2-4mm tycker jag är väl grovt men det är ju en smaksak.
      Senast redigerad av blackened; 01 November 2006, 15:59.

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

        #18
        Ju mindre stlk - ju längre håller den sig till "grundfärgen".
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

          #19
          Ursprungligen postat av Zaphi
          Jag skall ju börja om från början med alla mina kar nu och funderar på vilket grus jag skall ha. Silversand (eller typ biltemas bläster) är ju rätt läckert, och det jag kört med nu, men jag är lite inne på att istället köra antingen ciklidgrus eller korallgrus. Dela gärna med er av erfarenheter kring dessa olika. Vissa saker är ju uppenbara på buffring, grovlek etc, men hur är det med exempelvis sköljning? Kräver korallgrus mycket sköljning? Jag vet att ciklidgrus gör det...

          Jag vill gärna ha allt enhetliget, så tipsa gärna om vilket grus ni skulle kört i 10 afrikakar. Sen underar jag på mina aulonocaror, de kanske inte uppskattar korallgrus eller ciklidgrus, men frågan är hur stor roll det spelar...
          ja som du vet så har jag utökat med div baljor.
          så jag har ocksä det problemet ska jag ha finkornig sand eller grovkornig, eller vill jag ha sand som höjer ph, nog så viktigt i dessa dar med vatten med lägt dh värde blir väldigt instabilt.
          jag tycker faktiskt använd fin sand typ biltemas eller silversand länst upp och använd bikarbonat till att buffra upp ph, till dom känsligaste fiskarna typ auloncara, callochromis sandlekare, lethrinops. och vissa känsligare haplisar typ crysonotus eller fryeri.
          sedan om du har mbunas eler andra haplisar lägg någon kalkhatig sand typ faxe eller korallsand längre ner, så slipper du använda bikarbonat.
          men jag vet samtidigt att du har tropheus moliro, är har jag också ett tips, placera dom längst upp så att du har koll på dom, köp en kritvit sand från simontorp lägg i några faxestenar sätt på en vit bakgrund, buffra upp med bikarbonat, då har du plötsligt röda moliro.
          sedan en annan parentes när det gäller troffar, vill du ha yngel på dina troffar.
          då ska du inte använda faxesand eller grovkorallsand, för att dom tar upp den sanden i munnen när dom leker och då blir det mindre yngel, för att sanden tar död på ynglen när dom tuggar.
          och var kan du köpa sanden det har jag också alternativ på, men det hinner jag inte skriva nu , du vet jag är ju nygift

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

            #20
            Jag känner att jag måste åka runt till lite butiker och titta på grus för att välja nått. Sen är jag lite inne på ljus BTN-Slimline till mina troffar faktiskt. Det vore nått det! Det är ju inte direkt dyrt heller, 900kr för att fixa en 375a e helt ok!
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              #21
              Ursprungligen postat av Zaphi
              Jag känner att jag måste åka runt till lite butiker och titta på grus för att välja nått. Sen är jag lite inne på ljus BTN-Slimline till mina troffar faktiskt. Det vore nått det! Det är ju inte direkt dyrt heller, 900kr för att fixa en 375a e helt ok!
              ja köp den vita då. mvh janne

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

                #22
                Ursprungligen postat av Zaphi
                Sen är jag lite inne på ljus BTN-Slimline till mina troffar faktiskt. Det vore nått det!
                Det blir säkert riktigt snyggt!
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • robjo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 330

                  #23
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Ar inte korallgrus vitt? Vitt grus har jag haft och det ska jag aldrig ha igen. Nar man lagger i det ar det kanske snyggt, men sedan kommer alger och smuts och det blir valdigt fult. Sedan trottnar man pa det tokvita skrikljuset fran botten och tycker att det ar det fult aven nar det ar rent. Och ar botten i malawisjon verkligen vit? http://www.hull.ac.uk/cichlids/Malaw...s_gallery.html Nu var jag hysteriskt subjektiv, men tycker ni verkligen att vit botten ar snygg och ser naturligt ut? Ska man efterlikna ett korallrev eller Laguna Bacalar sa visst, men annars?
                  Jag har använt korallsand/grus i mitt 720 med malawi och visst är det snyggt dom först 6 månaderna, sedan börjar det bildas alger på gruset och allt blir bara grönt, till sist ser det inte bra ut helt enkelt, blir som ett tjockt lager utav alger på sanden.
                  jag har bytt sedan 4 månader sedan till rådasand 08 - 1,2 och fiskarna är inte längre lika blyga och verkar mer tillfreds
                  http://picasaweb.google.se/sipedon/

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

                    #24
                    Jag har funderat på det men eftersom jag bara har tänt i karen 4-5 timmar om dagen så tror jag inte det blir något problem. Du hinner det nog inte bli några alger. Jag har en däremot en ambient ljuskälla tänd i fler timmar än så...

                    Men visst, detär ett tufft beslut
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

                      #25
                      Alger slipper man med korallsand om man kör den finaste storleken, 0.1-0.5 tror jag den heter, mer som sand med innslag av större korn i. Dom större storlekarna blir snabbt gröna o lite fula faktiskt.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • matereo
                        Användare
                        • January 2006
                        • 169

                        #26
                        två tredjedelar rådasand och en tredjedel av den finaste engelska sjöstenen tycker jag ser både snyggt och framförallt naturligt ut... kör omvända proportioner när det gäller firrar som silar mycket sand för rådan lär vara rätt vass.

                        Kommentar

                        • Alexander Wiberg
                          Användare
                          • February 2005
                          • 445

                          #27
                          Har precis sankt en flaska rott i den eviga staden Viktor och skyddar mig fran den alltfor kalla natten pa ett litet internetcafe nar jag laser denna trad. Da jag ar en estet, och knappast en pragmatiker, nar det galler akvarium kan jag bara komma till en slutsats: inte fan skall du ha vitt grus i afrikakar! Lat mig forklara. Rent estetiskt kanske det ar vackert, men sa mycket mer naturligt (alltsa vackert) det blir med "vanlig" sand.

                          Tank dig Viktor nagra olika storlekar av sand blandat med lite grovre grus, likt det som finns i Prayermans eller Mickes kar, sa har du det vackraste och mest naturliga enligt mig. Inte for grovt, och inte for morkt. I langden tror jag det ar trevligare. Hade korallgrus forst i mina kar, och det blev modosamt nar jag bestamde mig for att byta. Var dock extremt nojd, faktiskt aven ur ett pragmatiskt syfte, nar jag bytt, da det verkade som om mina tanganyikaciklider trivdes battre med sand an med korallgrus (eller ciklidgrus om ni sa vill)

                          For ovrigt sa hoppas jag vi ses snart igen!
                          A.Wiberg (alex83)

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1934

                            #28
                            Lite att tänka på
                            Det skilljer kraftigt i färg på korallgrusen beroende på vilken leverantör man tar den ifrån.
                            En del innehåller korallgrus medans andra innehåller mer skelettdelar om man nu kan kalla dom det.
                            Sedan är det skilland på hur dom klassar storleken har 2 olika säckar från 2 leverantörer och den ena är dubbelt så grov som den andra fast det ska vara samma storlek.

                            Maeyer är den som är vitast innan hade åled en ännu vitare, sedan har imazo en men den är mer beige.
                            Korall grus är dyrt och det är inte alltid har grosisterna har det hemma för den är en begränsad mängd som får plockas upp från havet varje år.

                            Jag kör med 2-3mm korallgrus och har inga problem med alger för vid vattenbyten så gräver jag runt i grusen och då blir den fin igen

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

                              #29
                              Alex, jag tackar för dina väl valda och något berusade Beslutet är inte fattat ännu. Jag har tittat runt och jag tycker korallgrus ÄR snyggt, men det finns flera dilemman! Är det så som de flesta verkar säga att det algar igen så lätt är det inget bra alternativ ändå kanske! Sen är det ju lite det här med naturligheten. Sen kanske det rent av kan vara oetisk med korellgrus om det nu är som bmw säger "en begränsad mängd som får plockas upp från havet varje år". I mina öron låter det inte speciellt bra. Jag köper heller aldrig torsk eller ägg från burhöns

                              Det är faktiskt ingen fel på bläster, förutom att jag tror inte gruset har så stor biologisk filtereffekt. Vilket egentligen kanske är strunt samma med filtermedia i karet...

                              Jadu, detta tål att tänkas på. Vi ställs inför många svåra beslut här i livet och detta är sannerligen ett av dem

                              Klart vi ses! Du skall la inte stanna i de sju kullarnas stad i all evighet?
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              • Cichlidaholic
                                Användare
                                • June 2005
                                • 1103

                                #30
                                Kör 50% Råda 1-2mm samt 50% Biltema Bläster och det ser verkligen ut som det är taget direkt ur Malawi sjön, Men jag vill också att det ska vara biotopiskt likt, har aldrig vart nått för den vita sanden tyvärr.
                                Och som många säger fiskarna blir inte heller lika skrämda
                                4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                                Min Hemsida
                                Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                                På min Zoon
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                                Kommentar

                                Arbetssätt...