Kommentarsfunktion fototävling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #16
    Flera foton är ju jättestora och täcks inte ens av bildskärmen (t.ex. troffen som är på 2300x1600 pixlar) - skall det vara så?
    I övrigt gick det denna gång föredömligt snabbt att klicka upp foton till största formatet - ett klart framsteg mot tidigare

    Kommentar

    • Joakim Draktoft
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 7334

      #17
      Väljer man att få "Se bild i orginalstorlek" så visas den i verklig fullstorlek och då beror det på i vilken upplösning fotografen skickat in den i.

      Detta för att inte råka ut för bland annat Internet Explorers godtyckliga skalningshantering för att försöka anpassa mot skärmstorlek.

      I många fall räcker det gott att se bilden i upplösningen 600 pixlar bredd som är den storlek som visas då man väljer nivå 2 av presentation (nivå 1 är småbilderna 200 pixlars bredd för resutlatsidor och pågående tävling), för att kunna avgöra om det är ett bra bidrag eller inte.

      Vill man se detaljer då väljer man orginalstorlek, men kan då komma att få scrolla i höjd och sidled om bilden är stor. Många laddar numera upp bilder som är precis över eller samma som minimimått för att deltaga, dvs. 1000 pixlars bredd.

      Tycker att sådana här feedback är kanon, det är detta jag har efterfrågat ett tag. Vid mer användande kommer naturligtvis frågorna också.
      Joakim Draktoft
      f.d Webmaster Ciklid.se
      ____________________________________________

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

        #18
        Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
        Detta för att inte råka ut för bland annat Internet Explorers godtyckliga skalningshantering för att försöka anpassa mot skärmstorlek.

        I många fall räcker det gott att se bilden i upplösningen 600 pixlar bredd som är den storlek som visas då man väljer nivå 2 av presentation (nivå 1 är småbilderna 200 pixlars bredd för resutlatsidor och pågående tävling), för att kunna avgöra om det är ett bra bidrag eller inte.
        Om det skall vara en tävling på lika villkor så tycker jag nog att formatet skall vara samma för alla foton.
        Om man nu inte själv vill skala ner sitt foto till 1000 pixlar utan överlåter det till den automatiska funktionen som försämrar fotot så får man väl skylla sig själv.

        Kommentar

        • Joakim Draktoft
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 7334

          #19
          Glädjande nog så såg jag via adminiinterfacet att antalet kommentarer börjat öka, och särskilt då dolda kommentarer i pågående tävling.

          Man passar alltså på att rösta och kommentera bild vid samma tillfälle vilket är mycket trevligt. http://web2.ciklidbladet.se/foto_index.php

          Blir intressant att få se fotografernas kommentarerna efter avslutad tävling, då de nu lagda visas även för dem.

          I övrigt vill jag jag passa på att slå ett slag för att kommentera redan befintliga bilder (avslutade tävlingar).
          Joakim Draktoft
          f.d Webmaster Ciklid.se
          ____________________________________________

          Kommentar

          Arbetssätt...