Kommentarsfunktion fototävling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 7334

    Kommentarsfunktion fototävling

    Så var då äntligen dags för premiären av kommentarsfunktion i fototävlingen.

    Från och med idag 1/11 aktiveras funktionen så att alla registrerade användare i forumet kan lämna kommentarer på bilder i fototävlingen. Detta förutsätter dock att fototgrafen själv valt att kommentarer kan läggas på dennes bild.

    Det finns några enkla regler uppsatta kring kommentarsfunktionen som måste följas. Dessa återfinns under Kommentarsregler (http://web2.ciklidbladet.se/foto_kommentar_regler.php).

    Om dessa bryts kommer moderering att ske. För att underlätta moderering så har även en abusefunktion lagts till.

    Nyheter i fototävlingens funktioner:

    Pågående tävling
    - där visas nu mindre bilder för snabbare laddning
    - vid val av större bild, visas förstorad bild med kompletterande info och röstning kan ske därifrån

    Resultat
    - om mindre bild finns tillgänglig laddas denna för snabbare laddning (senaste månader klara men skall förståss utökas)
    - vid val av större bild, visas förstorad bild med kompletterande info och möjlighet att lägga kommentarer om fotografen valt detta

    Mina tävlingsbilder
    - här visas sedan tidigare de bilder som inloggad fotograf deltagit/deltar med inklusive betyg på bild uträknat från röstning
    - numera kan fotografen även ändra val om bilden skall kunna kommenteras eller inte

    Endast månad 8, 9 & 10 innehåller idag bilder som är kommentarbara, detta beroende på aktivt val av fotograf. Fler fotografer kommer säkert framöver att godkänna kommentarer på sina tidigare bilder. Fotografer som ser att deras tävlingsbilder ej visas udner Mina tävlingsbilder meddela mig detta.

    En restlista finns på saker som inte är helt fixade, men som inte stör funktionen och som kommer att åtgärdas inom kort:

    Topplistor statistik - ej klar

    Har ni övrig felrapportering, lägg dem i denna tråd.
    Senast redigerad av Joakim Draktoft; 02 November 2006, 11:20.
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    #2
    Ska bli kul att se hur detta artar sig.
    Dunderfunktion säger jag.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #3
      Detta är en kanongrej! Det är aldrig fel att kunna få lite konstruktiv kritik på sitt fotograferande. Speciellt bra är även att bilderna laddas fortare nu, det har ju gått lite segt tidigare.

      Stor elogé till Joakim som hela tiden jobbar med att utveckla vår sajt. Hoppas medlemmar och användare tar chansen och utnyttjar dessa nya funktioner, bland annat genom att markera sina tidigare bilder till "JA" så vi får chansen att kommentera dem!
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #4
        Jag hittar ingenstans att kommentera bilderna i novemberdeltävlingen. Jag trodde att man skulle kunna kommentera medan man röstade och att kommentarerna skulle ligga dolda tills tävlingen var avgjord. Har jag missat något?
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Joakim Draktoft
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 7334

          #5
          Njaä det är nog snarare jag som missat.

          Haade inte tänk kommentarerna åt det hållet, men den är ju definitivt spännande då ingen vet vad man skrivit förrän plötsligt vid slutet av tävlingen alla dolda kommentarer dyker upp.

          Hm.... skall nog överväga den. Ibland missar man saker helt enkelt.
          Joakim Draktoft
          f.d Webmaster Ciklid.se
          ____________________________________________

          Kommentar

          • Rhodebaert
            Användare
            • February 2006
            • 557

            #6
            Låter bra att tävlingen snabbats upp lite. Jag har nog upplevt röstningen som lite jobbig då det tagit tid att ladda bildsidan. Kul att saker utvecklas! :-)
            Det går alltid en senare buss.

            Kommentar

            • Joakim Draktoft
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 7334

              #7
              Kan nu glädje med att alla bilder har små thumbnails för snabbare laddning av resultatlistor och pågående tävling.

              Vid visning av respektive bild är förståss bilden i högre upplösning och tar något längre tid att ladda. Skall dock se om vi inte kan få reducerat lite tid där också genom optimering.
              Joakim Draktoft
              f.d Webmaster Ciklid.se
              ____________________________________________

              Kommentar

              • Joakim Draktoft
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 7334

                #8
                Blir lite fundersam !!!

                Förväntade mig lite mer feedback vid införandet (tack till er som ändå lämnat någonting) och att kommentarsfunktionen skulle ta riktigt fart.

                Dessvärre får jag efter närmare 1 veckas tid konstatera att ENDAST 1 kommentar lämnats på samtliga bilder......

                Idag finns 48 bidrag att kommentera av totalt 292 bidrag. Fler bidrag kommer med största sannolikhet att kunna kommenteras, så fort fotografer insett att de själv ställer in val av kommentar.

                Möjligtvis kan avsaknaden av kommentarer bero på att det tidigare tagit längre tid att öppna bilder, men detta är ett minne blott, så jag hoppas att det sätter fart i och med denna uppmaning.

                Förhoppningsvis ger detta något provocerande inlägg ett uppsving, jag får vänta och se.

                Vem blir kommentarsläggare nummer 2?
                Joakim Draktoft
                f.d Webmaster Ciklid.se
                ____________________________________________

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3029

                  #9
                  "så fort fotografer insett att de själv ställer in val av kommentar."


                  vad , vart ...eh..va? ska man som fotograf in o ändra nånstans, de måset jag missat.

                  Kommentar

                  • Joakim Draktoft
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 7334

                    #10
                    Ursprungligen postat av johan_lindgren
                    "så fort fotografer insett att de själv ställer in val av kommentar."


                    vad , vart ...eh..va? ska man som fotograf in o ändra nånstans, de måset jag missat.
                    hint "Mina tävlingsbilder".
                    Joakim Draktoft
                    f.d Webmaster Ciklid.se
                    ____________________________________________

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

                      #11
                      jo men vad är det jag ska ställa in? ser bara bilderna i en spalt. ska de vara nåt mer?

                      Kommentar

                      • Joakim Draktoft
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 7334

                        #12
                        Kör en update så bör du för varje bild se Bilden får kommenteras: JA eller NEJ, beroende på vad man valt (gamla bilder för månad 8 autmatiskt satt till NEJ).

                        Under denna skall scrollist och JA väljas och avsluta med Ändra kommentarsval.
                        Joakim Draktoft
                        f.d Webmaster Ciklid.se
                        ____________________________________________

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3029

                          #13
                          hepp! nu är alla bilder ja:ade att man får kommentera.

                          Kommentar

                          • Joakim Draktoft
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 7334

                            #14
                            Har nu utökat kommentarsfunktionen så att man i samband med att man avlägger röster i pågående tävling även kan lämna kommentar på dessa bilder.

                            Publicering av kommentarerna sker dock först efter avslutad tävling.

                            Så det betyder två varianter av kommentarer. I pågående och avslutad tävling.

                            Mitt senaste rop på att funktionen hittills utnyttjas dåligt har inte resulterat i någon ökning , hoppas dock att detta inlägg ger några.
                            Joakim Draktoft
                            f.d Webmaster Ciklid.se
                            ____________________________________________

                            Kommentar

                            • Joakim Draktoft
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 7334

                              #15
                              Kommentar nr 2 har nu inkommit , men vart är resten ?

                              Eftersom det hittills är så få kommentarer så hittar ni fortfarande lätt vilken bild som fått en kommentar:

                              (tips för den sökande: se statistik till höger vid visning av valfri fototävlingsbild)

                              (tips för den late: http://web2.ciklidbladet.se/foto_visa.php?nr=50745)

                              (tips för fotografer: ni kan själva enkelt lämna svar till kommentarer, och ert svara visas då i kursiv stil för att ange att det är fotografen som svarat)
                              Joakim Draktoft
                              f.d Webmaster Ciklid.se
                              ____________________________________________

                              Kommentar

                              Arbetssätt...