Jag undrar om det är någon livslängd på filtermatta? Har själv aldrig bytt ut någon filtermatta, utan jag har alltid rengjort den. Har hört att man kan tvätta i tvättmaskin! Giovetvis utan tvättmedel!
Filtermatta
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Bara spek från min sida, men mattan slits väl inte speciellt kraftigt, utan det är väl bara en fråga om rengöring?!?!? Har du större bit matta, skulle jag användt en dusch i badkaret och "trampat" på den tills den blev ren...hänger du me????
DD"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla! -
Tvätta den med klorin så blir den fin igen. Det är lite kul att ta alla stenar och annat synligt(filtermattor typ) och bada dom i klorin vid en större rengörning, känns som allt e nytt sen =)Kommentar
-
Tyvarr gallde detta med "livslangd" pa mina; runt 20 ar (!!).
Nar jag flyttade hem till Uruguay igen gjorde jag det STORA misstaget att INTE ta extra mattor.
Har finns det inget som liknar dem jag tog med mig fran Sverige.
Kan passa pa att saga att alla mattor borjade bli slitna och oanvandbara samtidigt.
FelipeFelipeKommentar
-
Vet flera som tvättar dem, så de håller länge. Samtidigt har jag märkt en tendens till att de blir "sprödare" med åldern, så jag tror inte de håller för evigt. Verkligt gamla mattor som jag sett faller liksom sönder på något sätt. Vet däremot inte vid vilken ålder detta händer - kanske är det som Felipe säger, någonstans runt 20 år.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Ursprungligen postat av deelayTvätta den med klorin så blir den fin igen. Det är lite kul att ta alla stenar och annat synligt(filtermattor typ) och bada dom i klorin vid en större rengörning, känns som allt e nytt sen =)/#378 Hank
Zoonen:
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285
NCS medlemsbilder:
http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'Kommentar
-
Bara för disk. skull....20ÅR!!!!!! Gubbar, då kan man faktiskt säga att filtermatta är GRATIS...eller hur!!! *asg*. Fasen, om nu mattan skulle hålla i 10år...så är den fortfarande gratis....
DD"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!Kommentar
-
Ursprungligen postat av FelipeTyvarr gallde detta med "livslangd" pa mina; runt 20 ar (!!).
Nar jag flyttade hem till Uruguay igen gjorde jag det STORA misstaget att INTE ta extra mattor.
Har finns det inget som liknar dem jag tog med mig fran Sverige.
Kan passa pa att saga att alla mattor borjade bli slitna och oanvandbara samtidigt.
FelipeKommentar
-
Ursprungligen postat av deathdealerBara för disk. skull....20ÅR!!!!!! Gubbar, då kan man faktiskt säga att filtermatta är GRATIS...eller hur!!! *asg*. Fasen, om nu mattan skulle hålla i 10år...så är den fortfarande gratis....
DDTony EnglundKommentar
-
Ursprungligen postat av KaronVill man absolut ha filtermattor i Uruguay kan man beställa via internet, kostar förvisso en del men det går.
En annan mojlighet ar ju att nagon av mina slaktingar tar det med sig nar dem kommer hit pa besok...om jag lyckas hitta nagon som saljer dem till bra pris.FelipeKommentar
-
Ursprungligen postat av PatrikMalmoVet flera som tvättar dem, så de håller länge. Samtidigt har jag märkt en tendens till att de blir "sprödare" med åldern, så jag tror inte de håller för evigt. Verkligt gamla mattor som jag sett faller liksom sönder på något sätt. Vet däremot inte vid vilken ålder detta händer - kanske är det som Felipe säger, någonstans runt 20 år.
Hilsen,
P
Men, 20 ar ju inte att klaga.
Fast som Tony sager; billigt och billigt, det beror pa hur manga kvadrat meter man ska ha.FelipeKommentar
-
Ursprungligen postat av TonyDär tror jag nog att flertalet inte håller med dig. Filtermatta 10ppi kostar i sverige hutlösa pengar. Okej om man skall ha till ett kar, men skall man ha till en anläggning är det bannemig så långt från gratis man kan komma.
Sen när du säger anläggning, menar du om man har en lokal??...eller om man bedriver odling?
Odlar du fisk - tjänare du pengar, pengar som rimligtvis kommer gå till att köpa ny filtermatta om 20år...*asg*
Vänligen Stefan"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!Kommentar
-
Ursprungligen postat av deathdealeroki Tony, jag kan idag inte köpa en så "billig" produkt som håller i 20år vännen!!!
Sen när du säger anläggning, menar du om man har en lokal??...eller om man bedriver odling?
Odlar du fisk - tjänare du pengar, pengar som rimligtvis kommer gå till att köpa ny filtermatta om 20år...*asg*
Vänligen Stefan
Priset på filtermatta är oskäligt högt. Nog för att det håller i 20 år, men det är fortfarande för dyrt. På exakt samma vis tycker jag grus och sand man köper i akvariebutikerna är oskäligt dyrt, men det spelar alltså ingen roll eftersom det håller i 200 år?Tony EnglundKommentar
-
DD tänker nog rent bokföringsmässigt att en konstnad är en utgift fördelad på en viss period. Utgiften är hög men kostnaden är låg kan vi väl sägaKommentar
-
Nu ÄR helt underbara gubbar!!! *asg*
Jag är med på vad du menar Toooony, bara att om man jämnför vad man betalar för mycket annat i hobbyn, så kanske filtermatta är en produkt som man inte står och faller med.....
Kommentar