Optimal temperatur ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Optimal temperatur ?

    Vilken temperatur vi skall hålla våra firrar i disskuteras ofta. I boken
    "Ekologisk fiskevård" utgiven av sportfiskeförbundet finns mycket intressant
    att hämta. Ex står det att Öring har min temp för tillväxt, 4 grader, optimal temp
    14-16 grader och max temp för tillväxt ca 20 grader. Detta väcker frågan om
    vid vilken temp vi får optimal tillväxt för våra ciklider. En annan fråga är om vi kan
    styra lekbeteendet lite bättre med olika temp. Vi är nog många som upplevt att
    många ciklider börjar leka som väldigt små och att det resulterar i små honor med dålig
    tillväxt alt dödade honor då de ej orkar leka mer.
    Ett problem i sammanhanget är att det i en vanlig bostad är svårt att få lägre temp
    än typ 22 grader, på sommaren kan det vara svårt att gå under 27.
    Vad tror ni är optimal temp för tillväxt och "hindra lek" alt "genera lek"
    för Ca;Malawi osv.
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    #2
    jag gjorde så med mina guldsöm att förra hösten, ja ett år sen, så hade jag doppisen på ca 23 grader just för att honon växter så dåligt då de lekter nästan 1ggr i månaden. under den höster så lekter de inget o honan växter på sig bra. så fort våren kom o det blev varmare så började de leka igen, har även märkt att man kan lungna ner aggresiv fisk genom att inte ha lite längre än normalt som ovan runt 23 upp vid 25-26 så tycker jag mig ana att de leker o är mer aggro.

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • November 2005
      • 1294

      #3
      Jag har haft liknande erfarenheter. Med sydamerikanare/afrikaner finns det ju möjlighet
      att hålla "lägre" temp. Problemet är väl att det är med Ca-ciklider som man skulle
      få den största "vinsten" med att minska aggressivitet och förhindra lek.
      De lever väl i något lägre temp i naturen. Så hur lågt måste man gå med
      Ca-ciklider för att få effekt??

      Kommentar

      Arbetssätt...