Filterhörna eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • January 2005
    • 540

    Filterhörna eller inte?

    Har ett 25 liters yngelkar (skall även köra lite Ancistrusavel där), där det börjar bli lite mycket skit på botten. Fn löser jag detta med tätare vattenbyten, då jag suger upp det värsta.
    Reningensverket jag kör med just nu, är luftpump/filterförsett plaströr (klarar ju inte av den skit som produceras)
    Funderar på att sätta in en cirkulationspump/filtermatta där, men undrar då om detta kan vara riskabelt om ynglen kan fastna i den?
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    #2
    Visst kan dom det. Jag skulle rekommendera ett innerfilter av mindre storlek typ den minsta eheim eller fluval 1+. Jag tycker inte det behövs mer i ett så litet yngelkar.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • lenis
      Användare
      • February 2005
      • 42

      #3
      ..kommer bli tajt med ancistrusar däri, kullarna kan bli stora t ex 50+

      Kommentar

      • mek
        Användare
        • January 2005
        • 540

        #4
        Ursprungligen postat av Robin
        Visst kan dom det. Jag skulle rekommendera ett innerfilter av mindre storlek typ den minsta eheim eller fluval 1+. Jag tycker inte det behövs mer i ett så litet yngelkar.
        Tycker inte att Fluvalpumpar är inte så bra i ett yngelkar, då ynglen kan simma in i dem (blir ett slags "fängelse"). Föredrar i så fall cirkulationspump med antingen påkopplad filterparton eller bakom 2-3 cm filtermatta.
        Den enda mindre pumpen jag fn har är en Aqua El 250l/h (strypbar). Har aktiverat denna (med påkopplat filter) ett par ggr, men då har det virvlat runt en massa skit och varje gång har en/ett par fiskar dött :/ Skall nog flytta fiskarna tillfälligt innan jag gör så igen...

        Ursprungligen postat av lenis
        ..kommer bli tajt med ancistrusar däri, kullarna kan bli stora t ex 50+
        Har kört Ancistrusavel förut i detta kar. Skulle det bli mycket Ancistrusyngel, kan jag flytta dessa till ett annat kar

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

          #5
          Det är du som väljer.
          Jag tycker iaf detta vore det mest lämpliga.

          Kör själv med en eheim i mitt yngelkar. Visserligen huserar ett ancistrusyngel i själva pumpen men annars funkar den prima.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • February 2006
            • 1214

            #6
            Jag har ett par st 40 liters till mina nyspottade yngel och i dom har jag ett bottenfilter som drivs med luft. funkar utmärkt. har blandat råda och faxe i de karen.
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • mek
              Användare
              • January 2005
              • 540

              #7
              Ursprungligen postat av Robin
              Det är du som väljer.
              Jag tycker iaf detta vore det mest lämpliga.

              Kör själv med en eheim i mitt yngelkar. Visserligen huserar ett ancistrusyngel i själva pumpen men annars funkar den prima.
              Jag vet. Tänkte bara att det känns dumt att köpa nytt filter om man redan har ett som duger. Till skillnad från Eheim tappar Fluval dessttom effekt när det blir igenskitat.

              Verkar iaf som att en filterhörna blir lite slöseri med energi. Tack för svaret.

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • January 2003
                • 4526

                #8
                Ja jag tycker det. Det är för mycket jobb för ett så litet kar.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • calle-hallabro
                  Användare
                  • July 2005
                  • 303

                  #9
                  Ursprungligen postat av mek
                  Har ett 25 liters yngelkar (skall även köra lite Ancistrusavel där), där det börjar bli lite mycket skit på botten. Fn löser jag detta med tätare vattenbyten, då jag suger upp det värsta.
                  Reningensverket jag kör med just nu, är luftpump/filterförsett plaströr (klarar ju inte av den skit som produceras)
                  Funderar på att sätta in en cirkulationspump/filtermatta där, men undrar då om detta kan vara riskabelt om ynglen kan fastna i den?
                  Ska du ha ett innefilter så bör du ha så fint filter som möjligt, Fluval 1-4+ kan ynglen komma in i, så dessa känns inte bra, alternativt som jag har hört vissa göra, Man trär på en damstrumpa utanpå filtret

                  Vi kör med ett luftdrivet filter som är väldigt finmaskigt (Billi filter typen).
                  Bottenfilter är bra med tanke på att man får cirkulation vid bottnen, vilket är ett måste till bottenlevande fiskar, men vid olämpligt foder så kan det bli mindre bra.
                  Förmodar att du kommer att göra minst ett vattenbyte om dagen inklusive bottenrengörning (hur fasiken man nu lyckas med det bland 50-150 yngel) för att hålla vattenkvalitén bra, men önskar dig lycka till.

                  //Calle
                  **********
                  En Mal idiot!
                  www.goc.se

                  Kommentar

                  • Perikles
                    Användare
                    • December 2005
                    • 658

                    #10
                    Ursprungligen postat av calle-hallabro
                    Man trär på en damstrumpa utanpå filtret

                    //Calle
                    Tack, ännu ett smart tips som jag tänker ta till mig. Jag har Fluvaltvåor i mina yngelkar och det måste ju vara den optimala lösningen om man odlar ancistrus. Dessa krabater har ju vanan att dyka upp på ställen de inte ska vara, typ i filtret.
                    Senast redigerad av Perikles; 29 October 2006, 10:00.
                    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                    Cicero (106-43 f.kr)

                    Kommentar

                    • calle-hallabro
                      Användare
                      • July 2005
                      • 303

                      #11
                      Ursprungligen postat av Perikles
                      Tack, ännu ett smart tips som jag tänker ta till mig. Jag har Fluvaltvåor i mina yngelkar och det måste ju vara den optimala lösningen om man odlar ancistrus. Dessa krabater har ju vanan att dyka upp på ställen de inte ska vara, typ i filtret.
                      Kan även nämna att strumpa är inget bra alternativ då det lätt fastnar mycket skit och täpper till det, men en nödlösning.

                      //Calle
                      **********
                      En Mal idiot!
                      www.goc.se

                      Kommentar

                      • mek
                        Användare
                        • January 2005
                        • 540

                        #12
                        Ursprungligen postat av calle-hallabro
                        Vi kör med ett luftdrivet filter som är väldigt finmaskigt (Billi filter typen).
                        Jag kör också med det fn (driver det med en Rena50)
                        Ursprungligen postat av calle-hallabro
                        Bottenfilter är bra med tanke på att man får cirkulation vid bottnen, vilket är ett måste till bottenlevande fiskar, men vid olämpligt foder så kan det bli mindre bra.
                        Förmodar att du kommer att göra minst ett vattenbyte om dagen inklusive bottenrengörning (hur fasiken man nu lyckas med det bland 50-150 yngel) för att hålla vattenkvalitén bra, men önskar dig lycka till. //Calle
                        Tror inte jag kommer att köra med ngt bottenfilter (kräver för stort ingrepp). Kör normalt sett med ett vattenbyte per vecka. När jag sett ngn skithög på botten i yngelkaret, har det dock blivit ett extra för att suga bort denna.

                        Kommentar

                        • matereo
                          Användare
                          • January 2006
                          • 169

                          #13
                          Aquael har ett innefilter som heter turbofilter eller något, men som inte verkar ha såå mycket turbo över sitt flöde och jag tror att det är ställbart flöde om jag inte minns fel... fördelen med detta är att insuget är svamp! mao perfa för yngelkar!

                          Kommentar

                          • mek
                            Användare
                            • January 2005
                            • 540

                            #14
                            Ursprungligen postat av matereo
                            Aquael har ett innefilter som heter turbofilter eller något, men som inte verkar ha såå mycket turbo över sitt flöde och jag tror att det är ställbart flöde om jag inte minns fel... fördelen med detta är att insuget är svamp! mao perfa för yngelkar!
                            Ursäkta en dum fråga, men vad menar du med svamp? är det alltså en "svamp" som sitter på den som ett filter?

                            Kommentar

                            • matereo
                              Användare
                              • January 2006
                              • 169

                              #15
                              Ursprungligen postat av mek
                              Ursäkta en dum fråga, men vad menar du med svamp? är det alltså en "svamp" som sitter på den som ett filter?
                              Japp filtersvamp! kolla länken! https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/s...egory_rn=10590

                              Aquael finns ju lätt tillgängligt och är billigt med... sen har det ju en liten bra inre filterkammare om ifall man behöver köra lite med aktiv torv el. kanske kol
                              Senast redigerad av matereo; 02 November 2006, 18:05.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...