Akut problem med papegojfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    Användare
    • June 2006
    • 156

    Akut problem med papegojfiskar

    Mina tre papegojfiskar, som alltid brukat vara pigga och alerta, har sedan två dagar ådragit sig svarta fläckar och ett sorgset beteende.
    Just pga de hastigt uppkomna fläckarna blev jag möjligen aningen drastisk för jag gjorde ett större vattenbyte än jag brukar (följt av AquaSafe och några timmar senare nitravec.) Det var nämnligen något över tiden med bytet.


    Jag trodde det var en jättebra idé alltihopa, men fiskarna trycker numera på botten och kommer inte fram ens när jag lockar med mat. Det har pågått sen i förrgår kväll, alltså ca 2 dygn, och jag är verkligen bekymrad för dem!
    Vad har hänt? Håller de på att dö? Provtagning med hjälp av stickor visar på finfina vattenvärden men fiskarna bara trycker. Jag ser däremot inga "vita prickar".

    Någon som vet vad jag gjort för fel, och framförallt, hur jag ställer det tillrätta? (jag hoppas det går.)

    Vänliga hälsningar, Anemon
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Det gar tyvarr inte saga vad det ar pa din beskrivning. Nagra saker som skulle kunna hjalpa oss: Kan du beskriva prickarna battre? Ar du saker pa att det inte hor till deras naturliga fargtecking (de morknar nar de inte mar bra). Har du foton? Hur stort ar akvariet? Hur ofta byter du vatten? Hur varmt ar det? Vad har du for filtrering? Vad har du for medinvanare?
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Gabbi
      Användare
      • April 2002
      • 897

      #3
      Nu är det ju ett ganska gammalt inlägg vi svarar på, men jag vill minnas att dessa fiskar gick i ett akvarium i femtio litersklassen?
      www.akvarielagret.se/akvarieboken

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Gabbi
        Nu är det ju ett ganska gammalt inlägg vi svarar på, men jag vill minnas att dessa fiskar gick i ett akvarium i femtio litersklassen?
        Enligt min dator sa skrevs det for 7 och en halv timma sedan, men det ar forstas lange for ett obesvarat amne pa ciklid.se
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Gabbi
          Användare
          • April 2002
          • 897

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Enligt min dator sa skrevs det for 7 och en halv timma sedan, men det ar forstas lange for ett obesvarat amne pa ciklid.se
          Heh. Nä, du har rätt. Anemon skrev liknande inlägg i somras, så jag trodde det var ett av dem. Det här är helt klart ett nytt.
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

          Kommentar

          • Anemon
            Användare
            • June 2006
            • 156

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Det gar tyvarr inte saga vad det ar pa din beskrivning. Nagra saker som skulle kunna hjalpa oss: Kan du beskriva prickarna battre? Ar du saker pa att det inte hor till deras naturliga fargtecking (de morknar nar de inte mar bra). Har du foton? Hur stort ar akvariet? Hur ofta byter du vatten? Hur varmt ar det? Vad har du for filtrering? Vad har du for medinvanare?

            Hej igen!

            Nej, de är tre och de går i 110 liter. De är ca 7 cm -med fenorna inräknade- så de är inte så stora ännu. De är bara de i akvariet.

            Fläckarna uppkom plötsligt på två av dem, mer på den ena. Det ser ut ungefär som att man klottrat på de båda med blyertspenna, lite suddiga fläckar utan klart markerade kanter. Mörka.
            Såvitt jag vet så kan de få dessa fläckar vid stress, men jag vet inte vad som i så fall skulle ha stressat dem.
            De betedde sig fortfarande helt normalt när jag upptäckte de första -små- fläckarna. Dagen efter hade fläckarna tilltagit ganska mycket och eftersom att vattenbytet gått några dagar över tiden (upp till en vecka) så tänkte jag att fläckarna säkert berodde på kassa vattenvärden.
            Jag brukar byta ca 10-15 liter med lite mer än en veckas mellanrum, men nu bytte jag istället uppemot 25-30 liter. Innan jag hällde i det nya vattnet så tillsatte jag ordentligt med AquaSafe (ska ju inte gå att överdosera det sägs det, och det påstås ju även lindra stress) samt några timmar därefter hällde jag ca 15 ml nitrivec i karet.
            Jag förestälde mig att detta skulle vara ett bra drag.

            Nu till min stora fasa så kurar fiskarna i akvariets bakgrund, och gömmer sig när jag närmar mig (tvärtemot deras normala beteende. De brukar vara väldigt framåt)
            Det är hemskt att se. Igår tryckte de mest vid botten, nu är de vid ytan istället. Och drar i vild fart när jag kommer....!!
            Snokningar på nätet inatt gav en vink om att det kan vara så att det ligger gammal mat på botten, men jag undrar i så fall varför värdena ser fina ut.
            Klisterremsan som anger temperatur visar på ca 26 grader. (Men jag ska köpa en ordentlig termometer för säkerhets skull.)
            Värdena, ja. jag tror jag ska inhandla ett robustare vattentest. jag kör med stickor ((JBL Easytest) och testen igår och idag såg helt OK ut - alltså värdena låg på en skala som på burkens utsida är grönmarkerad. (Markeringarna är anger grönt, orange och knallrött).
            Men jag ska ta med en slurk vatten till djuraffären idag och be dem testa (det borde ge klara besked).

            Filtret är det som ingick i akvariepaketet. Består av ett antal svampar i grönt och blått samt ett kolfilter, och högt upp ett vitt bomullsliknande tunt ett.

            Jag har tyvärr inga foton.

            Var dessa fakta till någon nytta?

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Flackarna: Ser det ut ungefar sa har (inlagg 25): http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...light=labiatum Jag tycker att det later som naturlig omfargning som sker i den storleken hos citrinellum/labiatum som ar troligen ar minst en av "moderaterna" till papegojorna.

              Sedan blir fiskar fegare nar de blir storre. Jag tycker att det later som ett relativt naturligt beteende.

              Du byter for lite vatten. Oka till 1/4 varje till varannan vecka.

              Se till att vattnet ar rejalt syresatt (rorelse pa ytan). Fiskarna borjar bli storre nu.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Anemon
                Användare
                • June 2006
                • 156

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Flackarna: Ser det ut ungefar sa har (inlagg 25): http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...light=labiatum Jag tycker att det later som naturlig omfargning som sker i den storleken hos citrinellum/labiatum som ar troligen ar minst en av "moderaterna" till papegojorna.

                Sedan blir fiskar fegare nar de blir storre. Jag tycker att det later som ett relativt naturligt beteende.

                Du byter for lite vatten. Oka till 1/4 varje till varannan vecka.

                Se till att vattnet ar rejalt syresatt (rorelse pa ytan). Fiskarna borjar bli storre nu.

                Ja, något åt det hållet, fast mera "splittrade" fläckar. Lite här och där så att säga.
                Jo, tydligen gör jag ju det. Få se, en fjärdedel av 110 liter är ungefär... någonstans kring senaste bytet! OK, det är uppfattat.

                Nja, helt normalt är jag rädd att det inte är. De har alltid varit framåt som tusan, tills dagen när jag gjorde senaste vattenbytet. Det är som helt andra fiskar... Det finns inget i deras beteende som är som det var innan.
                Jag fattar inte.

                Om syresättningen:
                Ytvattnet rör sig inte. Det gör däremot växten som står framför "utblåset".
                är det för lite då?
                Jag har sett ett slags syresättning där små bubblor stiger längs med hela bakgrunden. Det ser väldigt dekorativt ut, men gillar fiskarna det? Funderar på att skaffa.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Flackarna later alltsa som om de haller pa att farga om.

                  Firrar blir uppskramda ibland. Jag tycker nog att du ska ta det lugnt. Overmata inte. Gor inte en storrengoring. Fortsatt med vattenbyten.

                  Syresattning: Satt utblaset i ytan sa att den ror pa sig. Ang syresten: De flesta pa ciklid.se tycker nog att det ar fult och later, men fiskarna brukar gilla dem. Jag har alltid bubbel som "back up" i akvarier som jag inte tittar pa eller behover lyssna pa jamt.

                  Har du nagon mer fisk? Annars kan nagra oradda fiskar fa de skyggaste fiskarna att bli modigare.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Anemon
                    Användare
                    • June 2006
                    • 156

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Flackarna later alltsa som om de haller pa att farga om.

                    Firrar blir uppskramda ibland. Jag tycker nog att du ska ta det lugnt. Overmata inte. Gor inte en storrengoring. Fortsatt med vattenbyten.

                    Syresattning: Satt utblaset i ytan sa att den ror pa sig. Ang syresten: De flesta pa ciklid.se tycker nog att det ar fult och later, men fiskarna brukar gilla dem. Jag har alltid bubbel som "back up" i akvarier som jag inte tittar pa eller behover lyssna pa jamt.

                    Har du nagon mer fisk? Annars kan nagra oradda fiskar fa de skyggaste fiskarna att bli modigare.

                    Vad är den här omfärgningsprocessen för något då? Nämnas kan att den tredje fisken (som inga fläckar har denna gång) fick analfenan alldeles svart en tid. men det "växte ur", eller hur jag ska säga. Och den såg inte ut att må något sämre.
                    Kanske var alltså inte fläckarna problemet här?

                    Ingen storrengöring alltså! Jag hade faktiskt tankar åt de hållet.
                    Lilla dåliga samvetet gnager i själen just nu och jag funderar självklart på om det är något jag gjort för att de ska bete sig som att de far illa... Inte skojigt alls!

                    Nej, det är bara de tre i karet nu. Och den som blev jagad i början har funkat allt bättre med de båda andra. (Går lite i omgångar, men klart är att alla fått äta, och att även den som var "utanför" i början får simma runt i akvariet "hon" också. Utan att ständigt vara jagad. Det är alltså inte så att en har fått trycka i ett hörn i dessa månader. Vilket givetvis inte hade varit acceptabelt!)

                    Aha, så "pipen" på syrepumpen ska alltså riktas uppåt. Vid senaste filterbytet riktade jag och sambon den neråt (trodde det saknade betydelse).
                    Ska fixa!

                    Åhå, jag tycker bubbelljudet är jätterofyllt! Tänk vad olika det kan vara. Ljudet är liksom en del av "urbilden" av akvarium för mig
                    Jag syftar inte på de små stenarna man satte på slangen i sina yngre dagar utan på något som tycks vara nergrävt i gruset, i bakgrunden. En slang med flera hål på kanske? Snyggt i vilket fall. Om bara fiskarna uppskattar det så vill jag gärna ha!

                    Men du menar inte att jag ska göra ett nytt vattenbyte genast väl? Utan "när det är dags" igen?
                    Och så matningen: Jag får nog lugna mig lite. Jag har starka misstankar om att jag gett för stor giva. (vill att alla ska få).
                    jag matar ibland med röda mygglaver, och provade nyligen fryst artemia (alla utom en totalnobbade de sistnämnda.)
                    För övrigt äter de sera vipagran.

                    *kikar mot akvariet* Åh, de börjar kika fram så smått!

                    Kommentar

                    • Anemon
                      Användare
                      • June 2006
                      • 156

                      #11
                      Till all glädje...

                      ...så verkar de ha kvicknat till nu.
                      Idag togs maten emot och de simmar nu som vanligt igen. De svarta fläckarna ser ut att ha retirerat en aning.

                      Pumpens utblås är vänt uppåt igen, och jag har skaffat en vätska som omedelbart skulle binda problem som överutfodring orsakat. (Trolig orsak...)

                      Dessutom har ett luftningssystem införskaffats för att få de tjusiga bubblorna som stiger i bakgrunden. (Gör ju rakt inget att det, som du Ola skrev, "backar upp" det ordinarie systemet!)
                      Men jag ska inte stöka med det nu, utan de ska få ta igen sig ordentligt några dagar först.
                      Men verkligen glädjande att de simmar runt igen... De är ju speciella.

                      Tack för all hjälp och info även denna gång!
                      /Vänligen, Anemon

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        Hittade den har sidan http://www.geocities.com/parrotcichlid/healthcare.html men haller inte med forfattaren ett smack om att detta ar en sjukdom och att den endast drabbar papegojor.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        Arbetssätt...