Inredning "knep och tips"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • May 2006
    • 1816

Ursprungligen postat av Robin
    Ett tips som jag fått lära mig efter många om och men är att aldrig lägga ner något i karet.. man ska alltid "tappa" i den lite mjukt. Så ser inte allt så tillrättalagt ut.
    Du får gärna lära mig hur man tappar i en sten mjukt, jag har 3 st bumlingar i 35-40 kilosklassen som jag gärna vill ha i mina kar, jag vet bara ännu inte hur man tappar dem mjukt från 60 cm höjd

Kommentar

• Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

Tappa mjukt eller lägga i vårdslöst... det är frågan.

Det jag menar är att inte lägga stenar på plats utan att de får göra sin egen plats (försöka iaf).
      Mvh
      Robin

Kommentar

• *Ulrica*
        Användare
        • January 2007
        • 290

Ursprungligen postat av tezz
        Lägger in en bild på ett nystartat sen om ett par månader lägger jag in en när algerna börjat täcka stenen
        Hur har du gjort för att vara säker på att stenarna inte rasar? Det ser ut som om de ligger på bakrutan allihopa...
        Jag tycker inte att liiite färgskillnad är fel, bara stenarnas form, struktur och stensort är samma eller liknande. Tror det där kan bli riktigt fint när det kommit alger på!

Kommentar

• Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

Ursprungligen postat av *Ulrica*
          Jag tycker inte att liiite färgskillnad är fel, bara stenarnas form, struktur och stensort är samma eller liknande.
          Då skiljer ju inte stenarna färgmässigt om det ska vara samma art men jag förstår hur du menar. Självklart ska man inte blanda rundslipade sjöstenar med spränggranit.
          Mvh
          Robin

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Ursprungligen postat av Robin
            Det jag menar är att inte lägga stenar på plats utan att de får göra sin egen plats (försöka iaf).
            Aha du menar levande sten, sånna man har i saltkar? =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• tezz
              Användare
              • February 2006
              • 1069

Ursprungligen postat av *Ulrica*
              Hur har du gjort för att vara säker på att stenarna inte rasar? Det ser ut som om de ligger på bakrutan allihopa...
              Jag tycker inte att liiite färgskillnad är fel, bara stenarnas form, struktur och stensort är samma eller liknande. Tror det där kan bli riktigt fint när det kommit alger på!
              Det är bara dom små stenarna överst som vilar mot bak rutan dom stora grund stenarna ligger stabilt på frigolit
              Sen står akvariet uppställt på en stabil bänk med dämp matrial under botten rutan

Kommentar

• specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

imponerande att du lyckades stapla så mycket sten och att få det stabilt, hade för länge sen en massa stora granit block och det blev maffigt men ja var alltid lite orolig över vikten kontra hållbarhet men snyggt var det
                Senast redigerad av specmats; 25 February 2007, 16:03. Anledning: stavfel
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Björkis
                  Användare
                  • February 2004
                  • 59

Problemet för mig angående natursten är när det (förr eller senare) är dags att flytta/ta bort någon/några fiskar. Sjuk eller skrämd fisk gömmer sig på det mest svåråtkomliga stället (naturligtvis)! Då får man ju plocka bort sten efter sten tills man kommer åt fisken. När fisken sen är infångad börjar det verkliga problemet! Att få tillbaks rätt sten på "rätt" ställe och läge. För mig slutar det alltid med att jag tröttnar och låter stenarna ligga fast man ser att de inte legat där innan. Det hade underlättat betydligt om man med enkla medel kunnat göra ett konstgjort "stenröse" eller dylikt i ett stycke! Bara att lyfta ut, fånga fisken samt ställa tillbaka "skiten" igen.
                  -"Att tänka innan man pratar är som att torka sig innan man skiter" Arne Anka

Kommentar

• Robin
                    Användare
                    • January 2003
                    • 4526

Ursprungligen postat av deelay
                    Aha du menar levande sten, sånna man har i saltkar? =)
                    Precis så! Kunde inte sagt det bättre själv!
                    Mvh
                    Robin

Kommentar

• tezz
                      Användare
                      • February 2006
                      • 1069

Ursprungligen postat av Björkis
                      Problemet för mig angående natursten är när det (förr eller senare) är dags att flytta/ta bort någon/några fiskar. Sjuk eller skrämd fisk gömmer sig på det mest svåråtkomliga stället (naturligtvis)! Då får man ju plocka bort sten efter sten tills man kommer åt fisken. När fisken sen är infångad börjar det verkliga problemet! Att få tillbaks rätt sten på "rätt" ställe och läge. För mig slutar det alltid med att jag tröttnar och låter stenarna ligga fast man ser att de inte legat där innan. Det hade underlättat betydligt om man med enkla medel kunnat göra ett konstgjort "stenröse" eller dylikt i ett stycke! Bara att lyfta ut, fånga fisken samt ställa tillbaka "skiten" igen.
                      Eller numrera alla sten och göra en ritning

Kommentar

Arbetssätt...