Ursprungligen postat av Linus_M
Inredning "knep och tips"
Kollaps
X
-
Tony Englund -
Javisst. Det är www.kinn.com . Kolla under "gjuta/avforma" och sedan "harts".
Direktlänk:
Vore kul att se om det blir bra
/
LinusKommentar
-
Ursprungligen postat av Linus_MJavisst. Det är www.kinn.com . Kolla under "gjuta/avforma" och sedan "harts".
Direktlänk:
Vore kul att se om det blir bra
/
Linus
Yttersta lagret i sandblandad epoxyharts och "stödgjutning" med PUR-harts och man borde ha en skaplig sten! Får nästan köpa ett startkit och laborera! (ingen i trakten som är sugen på att dela experimentet?)Tony EnglundKommentar
-
Ursprungligen postat av TonySnyggt jobbat!! Så långt kom aldrig jag .. Köpte latexgummimjölk, gjorde mjukform, men sedan kom jag inte längre då formen skulle "stabiliseras". Du har inte lite mer utförlig arbetsbeskrivning?
Släpade hem en tung jäkla sten som jag rengjorde noggrant. Då stenen ännu var våt droppade jag latexlim (Mjölklim?) på stenens alla ytor utom den undre. Någon timme senare då skiktet torkat penslade jag på ett lager till. Det tredje lagret gjorde jag av kompresser som jag dränkte med lim. Nu fick formen torka ett par dygn.
Sedan lät jag den latexbeklädda stenen stå på ett tidningspapper och byggde väggar av kartong kring stenen. Sen var det bara att bygga upp runt stenen med byggskum tills hela stenen var täckt. När denna härlighet torkat var det bara att lyfta (med en del våld) bort byggskumsformen med kartongväggar.
Sedan drog jag bort latexformen från stenen och placerade den i den nu upp-och-ned-vända kartongformen (vagga).
Gjutningen:
Först drog jag ett tunt lager av olivolja i formen varefter jag patinerade den med svart jordfärg. Jag blandade första satsen husfix väldigt lös så att den gick in i alla skrevor och skrymslen. Det är i detta skede viktigt att blanda till smeten i den färg man tänkt sig att stenen skall vara. Nästa lager gjorde jag av en tjöckre blandad massa , Efter tredje lagret husfix penslade jag insidan av stenen med polyesterharts utan glasfibermatta. När detta torkat några dar är det bara att försiktigt slita loss formen som kan användas pånytt och pånytt och pånytt För att stenarna inte skall bli exakt identiska kan man placera t.ex. lite styroxbitar i vaggan innan man lägger i latexformen.
Jag tvättade av stenarna och lät de ligga utomhus ett par veckor innan jag lade dem i akvariet. Allting har funkat perfekt.
Det gick åt ungefär 5dl lim och 500g husfix.
Det finns ett mycket välgjordt dokument på finska som innehåller beskrivande bilder, kolla in det här: http://www.aqua-web.org/docs/Valukivet_akvaarioon.pdf
Mvh, JohanKommentar
-
Tackar och bugar! Nu blev jag jäkligt sugen på att plocka fram flaskan med latexmjölk igenTony EnglundKommentar
-
Avgjutning -med vad?
Ursprungligen postat av TonyHm.. hur gillar acrylkarts att förpassas till ett liv i vatten då? Håller det?
På förpackningen står det att det ska klara fukt. Nästa gång blir det PUR-lim och glasfiber istället.Kommentar
-
Du hade rätt Tony. Arkrylhartset löste långsamt upp sig. Fiskarna knasiga, nästan berusade. Så det fick bli akut vattenbyte.
Följde waterboy78:s beskrivning istället fast med bara husfix och glasfiber och utan pigment, och gjorde några platta bakgrundsplattor. Färgen blev ok ihop med kalksten:
Kommentar
-
Vart ju riktigt bra! Lite pigment i, så blir det bättre än BTNmvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Ursprungligen postat av HåkanM-Eftersom man normalt betraktar ett akvarium som man läser text, dvs. från vänster till höger så påverkar detta hur inredning uppfattas. Jag placerar alltid ”mängd” inredning i högra delen av akvariet.
-Rötter som ”sas” går in i akvariet är mycket dekorativt. I ett akvarium
har jag en plastlist som ligger ovanpå längs akvariet i bakkant. I denna har
jag skruvat fast rötter som går ner i akvariet.
-Vad gäller egentillverkade bakgrunder/moduler så föredrar jag glasfiberarmerad
plast.
- Jag funderar på om "högerregeln" gäller även om man har ett kar som står med vänstra kortsidan i ett hörn i ett rum. Jag tänker spontant att jag vill ha en öppnare, lägre inredning ut mot det omgivande rummet i det fallet...
- Rötter på det sättet är min absoluta favorit när det gäller bäck/flod-biotpinredning, jag har haft så själv, även om javaormbunkarna nästan döljer rötterna i karet. Skulle vara kul att få se bilder av ditt kar!
- Jag efterfrågar också bilder på dina moduler, du har lovat det tidigare i denna tråd...Kommentar
-
Litet tips som nyligen varit på tapeten men som kanske passar in här...
Tänkte bara dela med mig av ett litet tips i dessa kalla vintertider när många söker värmen på annat håll och fiskarna skall klara sig själva hemma.
Jag fick två dagar innan jag skulle åka utomlands en icke ovanlig men ack så efterlängtad kull rödzebra yngel. Dessa spottades planenligt ut utav honan i ett yngelkar. Men när avresan (för mig) närmade sig så blev jag mer och mer fundersam över hur det skulle gå med vattenkvalitén i det lilla yngelkaret. Min sambo kom då med den brillianta idén att vi skulle trä på en finmaskig damstrumpa på ett durkslag och sänka ner i det stora karet. I durkslaget placerades också en algrik sten som foderautomat. Ynglena flyttades sedan till det temporära boendet. Nu hade de friskt vatten men var utom fara för de något glupska artfränderna.
När vi kom hem en vecka senare var alla yngel vid liv och mådde bra!
Ett tips för den som kör med lite hobby odling!
Mvh/Marcus960L MalawiKommentar
-
Ursprungligen postat av Marcus1979Ett tips för den som kör med lite hobby odling!Kommentar
-
Jag tycker det blir naturligast att använda vanlig sten gärna med lite olika färgskiftningar
Visserligen ser det lite tråkigt ut innan algerna börjat täcka stenen
Lägger in en bild på ett nystartat sen om ett par månader lägger jag in en när algerna börjat täcka stenenKommentar
-
Ursprungligen postat av tezzJag tycker det blir naturligast att använda vanlig sten gärna med lite olika färgskiftningar
Visserligen ser det lite tråkigt ut innan algerna börjat täcka stenen
Lägger in en bild på ett nystartat sen om ett par månader lägger jag in en när algerna börjat täcka stenen
Ett tips som jag fått lära mig efter många om och men är att aldrig lägga ner något i karet.. man ska alltid "tappa" i den lite mjukt. Så ser inte allt så tillrättalagt ut.Mvh
RobinKommentar
-
Ursprungligen postat av RobinJag tycker nog tvärt om. Stenar i olika färgskiftningar ser ut som ihopplock och känns inte alls naturligt. Men det är vad jag tycker.
Ett tips som jag fått lära mig efter många om och men är att aldrig lägga ner något i karet.. man ska alltid "tappa" i den lite mjukt. Så ser inte allt så tillrättalagt ut.Kommentar
-
Ursprungligen postat av RobinEtt tips som jag fått lära mig efter många om och men är att aldrig lägga ner något i karet.. man ska alltid "tappa" i den lite mjukt. Så ser inte allt så tillrättalagt ut.Kommentar
Kommentar