Räkmix tinat eller fryst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi375
    Användare
    • April 2006
    • 209

    Räkmix tinat eller fryst?

    Ger ni räkmix direkt från frysen till era malawi, eller låter ni det tina en stund först?
  • Zzzit
    Användare
    • January 2006
    • 253

    #2
    För det mesta fryst. Någon gång låter jag det tina om jag vill smula sönder det till småfisk om jag har blandade storlekar i karet!
    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

    Kommentar

    • Mikael_S
      Användare
      • May 2006
      • 246

      #3
      Jag matar med fryst räkmix direkt från frysen. Jag låter den inte tina något.. Det går bra för mig..
      Mvh Mikael Schöllin

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        Fryst...
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • malawi375
          Användare
          • April 2006
          • 209

          #5
          Mm, jag brukar oxå ge det fryst men såg på en hemsida som hade recept på räkmix att han alltid tinade det 10 min innan giva. Har funderat nån gång ifall det skulle kunna vara skadligt fryst men har inte märkt nåt negativt på mina fiskar. Borde bli rätt smutsigt om man tinar det tycker jag..?

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #6
            Det spelar ingen roll om du inte har stora fiskar som kan sätta i sig stora hela frusna klumpar räkmix - då kan de *kanske* få problem med magen.

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • December 2004
              • 1324

              #7
              Halvtinat. Så att jag kan smula några bitar för de mindre fiskarna t ex multisarna. Fast det är ju inga malawis förstås.

              Kommentar

              • Malawi Micke
                Användare
                • October 2006
                • 167

                #8
                Jag får nog säga halvtinad så man kan smula eller gegga sönder den lite..
                malawi 4 life

                Kommentar

                • mats_jn
                  Användare
                  • September 2003
                  • 142

                  #9
                  Jag låter min räkmix tina ca 5 min innan jag ger den.

                  /mats

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

                    #10
                    Brukar altid dunka i fryst (på den tiden jag testade med räkmix)... även hela oskalade räkor.
                    Men jag halvtinar allaska polockblocket för att kunna skära det lite i mindre kuber... så alla får en tugga.
                    (Ok jag skall erkänna en grej, brukar fjäska och handmata min nya Datnoides microlepis med tinade hela oskalade räkor...)
                    Anders L

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • June 2006
                      • 1451

                      #11
                      Hej! Intressant att alla - nästan - matar med fryst eller åtminstone ganska kall räkmix. Har aldrig vågat det (och tror inte jag gör det nu heller??!!) men jag antog att det skulle kunna bli problem med "magen", precis som Mike skriver, att fiskarna smäller i sig stora bitar "kall" mat...

                      Grumling och nedsmutsning är inget större problem - det hänger ju ihop ändå någorluna med gelatinet - jag antar att det är därför det ska med. Om man matar med fryst skulle väl det annars kunna uteslutas ur receptet - men det är kanske vad ni gjort??

                      Annars är räkmix kanon och alla mina firrar älskar det - inte minst de små Victoriazebraynglen.

                      Hälsningar/joe
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • Zzzit
                        Användare
                        • January 2006
                        • 253

                        #12
                        Men hallå!!! Om man slänger i otinat till dem, och de tar en stor bit, inte fan sväljer de den direkt!!! Mina står och tuggar med hela munnen full länge innan de sväljer, och då är det knappast kallt ens längre! Det tinnar ju med en gång man lägger i det! Fast det är klart, har man "block" på ett par cm så kanske det tar lite tid, men det tror jag ingen har!
                        Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                        Kommentar

                        • Daniel Lindholm
                          Användare
                          • March 2006
                          • 92

                          #13
                          Direkt från frysen. I med ett block som alla kivas om och akvariet ser ut som en snöstorm i någon minut tills det lägger sig och äts upp av ynglen. Min stora fryerihanne tar riktiga bitar och står med den i munnen ett tag och denna metod används av de flesta i karet.
                          Jag har inte sett något negativt med det frysta räkmixet.
                          -------------------------
                          Hälsningar

                          Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

                          720L Malawi

                          60L Malawismåttingar

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mike_Noren
                            Det spelar ingen roll om du inte har stora fiskar som kan sätta i sig stora hela frusna klumpar räkmix - då kan de *kanske* få problem med magen.
                            det är inte likt dig mike att skriva att dom stora fiskarna kanske kan få problem med magen.
                            har du några belägg för att större fiskar kanske får problem med magen om dom matas med fryst räkmix. mvh janne.

                            Kommentar

                            • Thomas R.

                              #15
                              Jag tinar mixen innan jag matar.
                              Inte för att jag är orolig att det skall vara för kallt. De gånger jag lyxar till det för firrarna och serverar gammarus så åker bitarna i frysta - gammarusblocken är ju så små och smidiga...
                              Fryst räkmix är det jobbigare med - dem blocken är ngr cm tjocka. Dvs mkt lättare att bryta när dem har tinat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...