identifiering av sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pikkenix
    Användare
    • March 2005
    • 254

    identifiering av sjukdom

    Har ett nystartat kar som jag har en del malawi i. Verkar ha fått något skit på Copadichromisarna dock, började med att ena hanen mörknade och låg på samma ställe på bottnen så som de brukar göra vid sjukdom.
    Har studerat främst copadichromisarna och kan se att vid analfenorna på 3 av de större hanarna så har de som sår, precis vid "roten" av fenorna. Är liksom rött, ungefär som eksem som vi människor kan få.

    På en av dessa ser jag antydan till att även vara lite röda på pannan, som en blödning under fjällen ungefär.

    ännu ingen som dött och så vill jag att det ska förbli.

    Någon som spontant känner igen det och kan rekommendera något? Min spontana tanke är parasiter men har aldrig drabats av det tidigare så vet ej hur jag upptäcker detta...

    Tacksam för hjälp.
    Mvh
    Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

    Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)
  • Zzzit
    Användare
    • January 2006
    • 253

    #2
    Hade liknande symptom en gång i tiden, och just Copadichromis va de man såd det på. Det va nitrit! Har du kollat det?
    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

    Kommentar

    • Pikkenix
      Användare
      • March 2005
      • 254

      #3
      har sånt där 5 in 1 test och gjorde ett test i dels mitt nya och dels det gamla karet som är helt ok och utan problem. Är ingen större skillnad på resultaten men är något mer nitrit i det nya, enligt tabellen på testet så ser det ut att ligga på ok...

      Kör ett vattenbyte ändå för att vara på en säkra sidan.
      Mvh
      Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

      Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

      Kommentar

      Arbetssätt...