Jösses vad jag behövde en avfuktare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidMartin
    Användare
    • February 2004
    • 213

Jösses vad jag behövde en avfuktare

Misstänkte att jag kunde ha en del fukt i akvarierummet så jag bytte till mig en avfuktare mot lite fisk. Hade inte haft den igång i många timmar innan den lyckats fånga upp 10 liter vatten ur luften.

Visserligen satte jag på den efter ett vattenbyte och jag har betonggolv så jag slabbar nog mer än vad man gör på vardagsrummets parkettgolv. Men jag blev ändå förvånad av mängden vatten jag hade i luften. Ventilationen i rummet är annars riktigt ordentlig med två kraftiga utblås resp insug. I akvarierummet finns 7 akvarier på totalt 2,5 kubik.

Någon annan som upplevt att de har samma kraftiga luftfuktighet i sitt akvarierum?
    Eller som vet ifall man får fuktskador vid en viss luftfuktighet eller så...

Mvh
    Martin
    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Jodå, jag tömmer nog bortåt 20 liter per dygn. Det finns anslutning för slang på min manick, men jag har inte fått tummen ur och skaffat slangen ännu.
    Tony Englund

Kommentar

• ciklidMartin
      Användare
      • February 2004
      • 213

Hejsan Tony!
      Innan du skaffade avfuktaren, upplevde du då några problem? Min fråga är egentligen om jag behöver ha avfuktaren på hela tiden? Och vad blir konsekvensen om den inte är på?

Kommentar

• Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

Billigare elräkning?
        Mvh
        Robin

Kommentar

• Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

Ursprungligen postat av ciklidMartin
          Hejsan Tony!
          Innan du skaffade avfuktaren, upplevde du då några problem? Min fråga är egentligen om jag behöver ha avfuktaren på hela tiden? Och vad blir konsekvensen om den inte är på?
          Jo, den behövs nog. I hörnena i akvarierummet såg jag antydan till mögel tidigare, men det är nu borta. Det blir också ganska besvärlig luft att mecka i märkte jag

Du har ju visserligen din lokal i hyreshus vilket gör att eventuella fuktskador kanske inte drabbar dig lika mkt som i privat lokal
          Tony Englund

Kommentar

• calle-hallabro
            Användare
            • July 2005
            • 303

En avfuktare är super, vår går alltid.
            Man får en mycket behagligare luft + att den även värmer, så jag ser bara fördelar.

Även blir det stor skillnad om man är noga med täckglasen, framförallt om man har mycket ytrörelse.

Inte bara Tony som har varit lat, tummen sitter fast på mig också

//Calle
            En Mal idiot!
            www.goc.se

Kommentar

• Gäst

Ja den där tummen tycks sprida sig över hela landet och alltid sitter den fast så även här

Att ha täckglas på burkarna reducerar avdunstningen otroligt mycket men en avfuktare i rummet är väl värd varenda krona, blir klart enklare att existera i rummet och då kanske tummen släpper så småningom.(för er andra i allafall, Min ser ut att sitta ordentligt) Ha ha..

mvh Lennart

Kommentar

• ciklidMartin
                Användare
                • February 2004
                • 213

Då är det ju ingen tvekan om att avfuktaren får fortsätta gå på heltid.

Det är varmare i rummet nu när den står på. Beror nog delvis på att den sätter fart på luften och drar ner värmen från taket. Sen avger den ju givetvis värme när den avfuktar. Man sparar kanske in strömmen genom minskad användning av doppvärmare.

Undra hur många som har avfuktare och hur många som egentligen skulle behöva ha det.

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

ja jag tror nog att det går nästan jämt upp med elkostnader om man har avfuktare eller inte.
                  på min avfuktare sitter slangen på.
                  angående hur fuktigt det ska vara så att mögel börja växa är 55%, köp en hygrostat och testa.
                  jag har en hygrostat som man kan ställa in fuktigheten från 0% till 100%.
                  hygrostaten som jag har ställer jag in fuktigheten, och när fuktigheten kommer upp till den fuktighet jag har ställt in den på, så slår den till ett relä som sätter på fläkten .
                  så ventilerar jag ut fukten.mvh janne

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Vad kostar en avfuktare i el? Vad kostar det att ta bort 10L per dygn? Vad kostar det att ta bort 20L per dygn? VAd kan man forvanta sig om behovet troligen ar "obegransat"?
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Vad kostar en avfuktare i el? Vad kostar det att ta bort 10L per dygn? Vad kostar det att ta bort 20L per dygn? VAd kan man forvanta sig om behovet troligen ar "obegransat"?
                      De drar ju förståss en hel del ström, och såhär på det kalla halvåret går ju ingen energi till spillo. Däremot på sommaren när man kanske har problem att hålla kallt nog i lokalen blir det ju att slänga dyra elpengar i sjön.

Det snackades tidigare om hur vettigt det kan vara att använda kondensvattnet till fiskarna, och det beror väl säkert på hur lokalen ser ut.
                      Tony Englund

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Ursprungligen postat av Tony
                        De drar ju förståss en hel del ström, och såhär på det kalla halvåret går ju ingen energi till spillo.
                        Na, men pengar kan ga till spillo anda (det ar billigare att varma med gas och ofta ingar varme men inte el i lagenheter).
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Tony
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4594

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Na, men pengar kan ga till spillo anda (det ar billigare att varma med gas och ofta ingar varme men inte el i lagenheter).
                          Det förståss. Det beror ju på omständigheterna. Mitt exempel ovan baseras på mig situation där jag inte har tillgång till gas och värme ingår definitivt inte i villan

Jag var nere och kikade på min avfuktare. Den drar "bara" 220w och är väl i minsta laget.
                          Tony Englund

Kommentar

• Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

Hmm... Undrar om jag måste investera i en sådan avfuktare?
                            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Tony
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4594

Ursprungligen postat av Wilhelm
                              Hmm... Undrar om jag måste investera i en sådan avfuktare?
                              Sådär såg min mätare ut förut, och som sagt.. mögel i hörnena på min nya fina glasfibervägg
                              Tony Englund

Kommentar

Arbetssätt...