KH varaktighet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ovsor
    Användare
    • January 2005
    • 55

KH varaktighet?

Har en liten fundering ang Kh och dess varaktighet. Jag bor i GBG så vi har ett väldigt mjukt vatten, runt 3-3,5 KH och ca 8,0 PH. Då jag enbart har Malawi tillsätter jag sen en tid tillbaka bikarbonat vid vattenbytena, 1 msk/100l vilket ger mig 10 KH och 8,5 PH. Testet är Tetras dropptest i bägge fallen. Jag har dessutom växter numera, efter familjens påtryckningar och byter därför vatten ca 25 % i veckan. Ibland hoppar jag över och då byter jag 50% nästa vecka istället. Karet är på 400 l. Jag har mätt vattnet efter 2 veckor o resultatet är oförändrat, men vad händer om man väntar t.e.x 3 veckor som ju händer vid semestertider, i varje fall för mig. Hur länge kan man fövänta sig att karet håller sig stabilt innan PH o KH droppar? Det kanske e svårt att svara på beroende på faktorer som mathållning, växter mm, men det vore kul om nån har nåt kunnande om detta. Kemi e inte min grej precis.
    Ove
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Om du sköter karet så som du beskriver borde det inte vara någon som helst fara, enligt min mening. Det tar ett bra tag innan pH:t droppar, men när det väl börjat droppa kan det gå fort. Kan spela en viss roll vad du har för växter, en del använder karbonat som kolkälla. Vet inte heller om du har rötter i karet, de kan också inverka (men behöver inte, det beror på kvalisort på rötterna).

De dropptester du har funkar bra för att mäta vattenvärdena, och om du vill testa så kan du ju lämna karet utan vattenbyten i fyra veckor för att se om det händer något. Personligen är jag övertygad om att du inte kan mäta någon skillnad med de testerna. Misstänker att du får låta karet stå helt oskött i ett par månader innan du kan mäta skillnad.

Sammanfattningsvis: jag är helt övertygad om att du kan vara mycket lugn och sova gott.

Hilsen,

P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 20 October 2006, 21:41.
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• ovsor
      Användare
      • January 2005
      • 55

Ok, tackar för svar. Rötter har jag inga. Växter har jag 4 sort, Crinoliumlök 2 st med meterlånga blad, 2 stora Javaormbunkar, 3 st Anubia o lite spritt med Vallisinera. Det växer fantastiskt bra för tillfället o fiskarna verkar trivas förträffligt med växter. Förut hade jag inga, men det kommer jag att fortsätta med nu, jag får hålla med dom som klagade innan att det ser faktiskt ännu bättre ut med växter.
      Ove

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Yep, att ha växter i karet gynnar helt klart firrarna. De som är verkliga karbonatanvändare av dina växter är Vallisnerian. Javaormbunkarna tar lite också, men betydligt mindre. De gynnas helt klart av bikarbonattillsatsen. Ändå övertygad om att du kan sova lugnt om du sköter karet som du beskriver ovan, och även lämna karet utan vattenbyten i ett par månader utan att KH minskar särdeles mycket. När det nu funkar bra så gör som du brukar - ingen anledning att ändra på ett vinnande koncept!!

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...