MH lampor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #16
    Ursprungligen postat av Robin
    Hur kommer det sig då att rift-valley och salt verkar så blått?
    Färgen på botten spelar in till stor del, algblommningar gör ju tex att vattnet ser grönare ut vilket man man kan se på vissa bilder från malawisjön medans det under andra perioder inte alls ser lika grönt ut, ist mer blått som du säger, sedan och så avstånden. närmast lite gult senare lite grån senare lite blått i avgrunden.
    Tar man en lampa som har färgtemp 5400k och är på 20w och en med samma färgtemp men på 500w och håller dom ovanför alvariet så kommer 500w inte att upplevas lika pissgul, styrkan avgör även hur vi uppfattar ljuset även sanden och stenarna spelar en roll.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • cmf

      #17
      Blåare under ytan

      Ursprungligen postat av Robin
      Hur kommer det sig då att rift-valley och salt verkar så blått?
      Många saker spelar in, men framför allt:

      1. Vatten absorberar mer rött dagsljus än blått, och
      2. Blått ljus sprids mer (av syre) i djupa vatten än rött ljus

      Olika vattendrag kan sen få olika färg beroende på kemiska ämnen och/eller växter (som t.ex. alger) som finns där.

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

        #18
        Danke!
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • svanvik
          Användare
          • September 2006
          • 90

          #19
          Tack för många synpunkter. En lösning skulle kunna vara att bygga in ett par halogenlampor i en heltäckande ramp och ha dem på en egen timer för belysning bara när man är hemma. Eller alstrar en halogenlampa med ev. transformator också för mycket värme?

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

            #20
            Detta är kanske en fåning idé, men varför inte ta och borra två hål (lämplig placering...kanske baksidan eller toppen av rampen) och så sätter man in två små fläktar??? Dom låter ingenting om man väljer rätt sort, och du får bra cirkulation????
            Som i en datorlåda????

            Jag tror att dt skulle vara väldigt snyggt och ha en litelite högre ramp, som man kan sätta MH-lampor i, och det kommer knappast störa utseendet!

            5500K är en färgtemperatur som ger helt neutrala färger, dvs inget färgstick. Jag vet inte varför, men jag tycker lite blåare ljus ser...naturligt ut, fråga mig inte varför, men vatten är blått i mina ögon. Men har man ett kar med växter i, så kanske man väljer ett gulare ljus...*smaksak*

            DD
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • December 2005
              • 658

              #21
              Ursprungligen postat av svanvik
              Tack för många synpunkter. En lösning skulle kunna vara att bygga in ett par halogenlampor i en heltäckande ramp och ha dem på en egen timer för belysning bara när man är hemma. Eller alstrar en halogenlampa med ev. transformator också för mycket värme?
              Jag hade tre spottar i en vanlig ramp + två 36 watts lysrör, d.v.s 160 * 50 cm.Transformatorn hade jag utanför rampen. Spottarna var på 3 timmar vid läggdags. Och rampen kändes varm men inte kokhet. Att montera in en liten hobbyfläkt på ena kortsidan samt göra hål för intag av luft på andra sidan är nog att föredra.
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              Arbetssätt...