Ovilja hos handlare att byta

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • engstedt
    Användare
    • June 2002
    • 78

Ovilja hos handlare att byta

Hej! Köpte 5 moduler av en handlare förra veckan innan jag fått karet. Dock hade jag noga planerat vilka det skulle vara, men eftersom djupet på modulerna inte går att få fram på deras hemsida, samt att handlaren inte hade dem hemma, fick man ju hoppas att det skulle bli bra. Fick karet i helgen, har provat och provat. Jag är missnöjd med modul B, vill ha modul M där istället. Tänkte att det var lugnt, går till handlaren och vill göra ett simpelt byte (vilket jag hört ska gå bra i andra affärer, t.ex Stoby). När jag kommer dit blir det väldigt jobbigt för dem, det kostar i frakt att skicka tillbaka den, hela 140 kr. Sen säljer de bara 1-2 st om året av just denna (tydligen den som säljer minst), så att ha den liggandes i lager går ju inte... (ironiskt sagt)
    Jag bara undrar, vilka rättigheter har jag som kund? Även om jag inte skulle ha några rättigheter, har jag ändå plöjt ner 6000 spänn i denna affär, samt planerar (planerade kanske..) att köpa fler saker av dem såklart, då tycker man att de kan ta denna "stora förlust" för att behålla mig som nöjd kund?

Vad tycker ni?

Mvh Olof
    Senast redigerad av engstedt; 19 October 2006, 18:26.
    • April 2002
    • 4594

Ingen aning egentligen, men säger inte lagen att man har öppet köp på allt man köper i butik som privatperson?
    Tony Englund

Kommentar

• doctor
      Användare
      • December 2003
      • 238

Låter ju inte kul det där, skriver de inte mått så borde de ju inte konstra ifall man vill byta och köpa till något annat. 140:- är väl ingen förlust att bråka om mot att förlora en kund som dessutom handlat en hel del.

Det där med lag om öppet köp minns jag från tiden jag jobbade i butik att många trodde man hade men så här skriver konsumentverket om saken:

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Ursprungligen postat av Tony
        Ingen aning egentligen, men säger inte lagen att man har öppet köp på allt man köper i butik som privatperson?
        Ingen bytes- eller returrätt gäller om inte sådant är avtalat före köpet (förutsatt att det inte är fel på varan).
        I detta fall så verkar det ju dessutom som om affären specialbeställt produkten just för denna kund och det ökar knappast chanserna - men i juridisk mening spelar det egentligen ingen roll.

Andra regler gäller däremot vid internetförsäljning då man har returrätt.

Kommentar

• Gabbi
          • April 2002
          • 897

Ursprungligen postat av engstedt
          Hej! Köpte 5 moduler av en handlare förra veckan innan jag fått karet. Dock hade jag noga planerat vilka det skulle vara, men eftersom djupet på modulerna inte går att få fram på deras hemsida, samt att handlaren inte hade dem hemma, fick man ju hoppas att det skulle bli bra. Fick karet i helgen, har provat och provat. Jag är missnöjd med modul B, vill ha modul M där istället. Tänkte att det var lugnt, går till handlaren och vill göra ett simpelt byte (vilket jag hört ska gå bra i andra affärer, t.ex Stoby). När jag kommer dit blir det väldigt jobbigt för dem, det kostar i frakt att skicka tillbaka den, hela 140 kr. Sen säljer de bara 1-2 st om året av just denna (tydligen den som säljer minst), så att ha den liggandes i lager går ju inte... (ironiskt sagt)
          Jag bara undrar, vilka rättigheter har jag som kund? Även om jag inte skulle ha några rättigheter, har jag ändå plöjt ner 6000 spänn i denna affär, samt planerar (planerade kanske..) att köpa fler saker av dem såklart, då tycker man att de kan ta denna "stora förlust" för att behålla mig som nöjd kund?

Vad tycker ni?

Mvh Olof
          Kan du inte byta den i någon annan affär i närheten? Dvs av goodwill, + att du kanske handlar något annat där? Förutsatt att den är shysst och oanvänd.
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• Ralph
            Användare
            • May 2002
            • 736

Tycker det är svagt av butiken att inte ta emot bytet. Du får väl förklara för dem att de inte direkt gagnar dem att vara ovilliga. Hinta t ex att du har tänkt införskaffa mer grejor men att det finns andra som säljer akvarieprylar och fortfarande vet vad service är.

Att ha den där modulen liggande i lager i nån månad eller två gör väl inget. Snarare så att den kommer att säljas fortare för att den finns hemma... Dåligt.

Kommentar

• deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

Det som jag tycker är svårt i situationer som denna är ju att jag tycker båda har lite rätt på olika sätt.
              Hade jag en butik(oavsett vad jag sålde) och nån kom och ville specialbeställa saker som han sen skulle komma och byta så skulle nog jag tycka han va lite besvärlig med, det va ju hans önskan och inte min... men men klart man kan ändra sig eller missberäkna.

Om du ändå lagt ner så mycket pengar så lägg 140:- till da på den där frakten, då lär du ju få han att känna sig lite dum iaf kanske... Det vore en annan sak om butiken hade sagt att detta va dom du skulle ha och sen när dom kom så va det inte alls bra då finns det ju verkligen en diskussion att ta. Det funkar nog sällan att köra med "annars handlar jag någon annanstans" stilen, skapar nog mest irritation kan jag tro.
              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• calle-hallabro
                Användare
                • July 2005
                • 303

Vad jag vet så är det Simontorp som säljer BTN i Sverige, och dem har egen turbil för sina leveranser = de kan "byta" den vid sin vanliga leverans till butiken. så vad är det då som kostar 140kr ?

Självklart så har man ingen returrätt på "specialbeställda varor", men å andra sidan så kan inte säljaren ge kunden information som denne behöver innan köp, så blir det svårt att ens köpa något.
                I mitt fall så hade jag bytt modulen hos Gabbi, de verkar ha mycket Goodwill.

Lycka till.

//Calle
                En Mal idiot!
                www.goc.se

Kommentar

• Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

Öppet köp är ingen självklarhet, såhär står det på Konsumentverkets sajt:

"Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker. Men det finns många varuhus, affärskedjor och enskilda affärer som tillämpar öppet köp utan att du behöver be om det. Det är alltså inte självklart att du kan återlämna en vara och få pengarna tillbaka om du ångrar ett köp. Vill du köpa en vara på öppet köp bör du be om det innan du betalar. Om affären går med på öppet köp är det viktigt att detta antecknas, till exempel på kvittot. Spara alltid kvittot. Lämna tillbaka varan i tid, det vill säga innan öppet köp-tiden går ut. Varan ska återlämnas i samma skick som när du köpte den."

Sen att inte butiken vill hjälpa till kan man tycka är lite konstigt när du ändå lagt så pass mycket pengar där. Hade de bara hjälpt dig så hade du ju mer än gärna handlat där i framtiden. Det är sådana saker som kan göra att man väljer andra butiker och det är konstigt att inte butiken förstår det.
                  Senast redigerad av Zaphi; 20 October 2006, 08:58.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Gabbi
                    • April 2002
                    • 897

Jag tror inte att Simontorp har turbil i hela Sverige. Till oss kommer alltid varorna med postens utkörning, och i sådana fall går det ju inte att skicka saker gratis tillbaka.
                    www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• calle-hallabro
                      Användare
                      • July 2005
                      • 303

Ursprungligen postat av Gabbi
                      Jag tror inte att Simontorp har turbil i hela Sverige. Till oss kommer alltid varorna med postens utkörning, och i sådana fall går det ju inte att skicka saker gratis tillbaka.
                      Vet inte om det var mig du svarade, men men.

Är det bara "hårda prylar" så går det att skicka med posten, fisk får ju inte skickas med posten.
                      Så dem som köper fisk därifrån bör ju ha turbil, eller något motsvarande.

//Calle
                      En Mal idiot!
                      www.goc.se

Kommentar

• Danne_K
                        Användare
                        • February 2006
                        • 777

Ursprungligen postat av calle-hallabro
                        Vet inte om det var mig du svarade, men men.

Är det bara "hårda prylar" så går det att skicka med posten, fisk får ju inte skickas med posten.
                        Så dem som köper fisk därifrån bör ju ha turbil, eller något motsvarande.

//Calle
                        många skickar med buss

Kommentar

• Perikles
                          Användare
                          • December 2005
                          • 658

Ursprungligen postat av Gabbi
                          Simontorp har turbil till Kalmar. Och självklart så ska butiken byta in modulen. Titta vad som hände, jag + några till kan ju gissa oss till vilken butik det är, och inte skapade det goodwill för den butiken.
                          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                          Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• engstedt
                            Användare
                            • June 2002
                            • 78

Mm gissa kan man ju Nä goodwill skapas det inte. Har inte hört från dem än, ska gå in imorrn. De kanske läser här hehe.. Återkommer med resultat. ska fråga om budbil, annars betalar jag portot om de ska kinka så. Känner man sig inte jevligt snål som handlare när man nekar en "storkund" sånt här? jag skulle skämmas nästan..

Kommentar

• engstedt
                              Användare
                              • June 2002
                              • 78

När jag kom förbi idag var det helt ok att byta. Han sa direkt att vi byter jämt. Så det är bra! Jag är nöjd och kommer förbli kund hos denna handlare!
                              (Man undrar nästan om han går in här och smygläser, bra isåfall, att alla era åsikter gjorde sitt så att säga.)

Kommentar

Arbetssätt...