Hur mycket sand egentligen??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    Hur mycket sand egentligen??

    Jag undrar hur mycket sand man ska ha i akvariet. Jag har lagt märke till att det är en liten "fluga" som går bland akvarister (odlare) att ha relativt liten mängd sand i sina akvarier.

    Den litteratur som jag läst säger 5-10cm, med 5cm fram och 10cm bak. Nu har jag inte det, men reagerar ändå när jag ser odlare och akvarister knappt har 4cm rakt över hela botten.

    Jag har besökt privata odlare och de ställer motfrågan "varför mer?" när jag påpekar att de har lite med sand.

    Nu senast såg jag i den sista artikeln av Ciklidbladet nr4 att "Bosse" med troffarna knappt har sand över aluminiumkanten. Jag tycker det ser snyggt och enkelt ut med så lite sand, men är det ok även för fiskarna? Tar man inte bort deras naturliga "grävinstinkter"?

    Vore kul att höra hur ni andra har det i era akvarier och om detta är något sorts nytt rön inom hobbyn...


    Stefan, Skövde

    375L Frigobakgrund
    2st 100L
    Malawi
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Hej

    Hur mycket sand beror på ett par saker. Rådet om tio centimeter handlar om växter. Har man inga växter eller växter som klarar sig bra utan ett tjockt lager sand (Javaormbunke, Valisneria mm) så behöver man inte så mycket. Har man mycket grävande fisk så behövs det mer sand för att växterna inte ska dras upp. Om man har firrar som gräver lekkratnar od. så kan det vara estetiskt att ha mer sand så att kratern blir fin och så att botten inte syns. Med ciklider är det ofta svårt att ha tio centimeter bak och fem fram. Det blir 7.5 överallt vilket inte är snyggt i frmkanten. Jag kör 4-5cm över hela botten.

    Mvh.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    Arbetssätt...