Sciaenochromis Fryeri / Ahli

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • June 2004
    • 1582

Jag hade den med vit bläs och röd analfena, helt klart snyggaste malawin jag haft men jag sålde den när jag fick ett bra bud. Har en bild här från fel håll så man inte ser bläsen men den är ganska fin iaf. http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=9#67

Mvh/ BB

Kommentar

• Jarnis
      Användare
      • November 2005
      • 415

Kul, visste inte att Electric Blue Iceberg-varianten härstammade från Maleri.

Är det någon som har någon info om Ahli´n? Är den ovanlig/vanlig, spridd över hela sjön?
      Micke

Kommentar

• Erik Österlund
        NCS Medlem

• January 2005
        • 3788

Min fryeri är galet vit, och det är ingen "framavlad" iceberg eller "ghost". Har sett att han ibland är vitt nästan hela vägen ner till sidolinjen (heter den så?). Jag kanske bara hade tur, för jag tycker det är riktigt snyggt när de har mycket vitt!

Har du ngn bild på din ghost deelay så man kan få se den igen (orkar inte leta i fototråden )

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Min fryeri är galet vit, och det är ingen "framavlad" iceberg eller "ghost". Har sett att han ibland är vitt nästan hela vägen ner till sidolinjen (heter den så?). Jag kanske bara hade tur, för jag tycker det är riktigt snyggt när de har mycket vitt!

Har du ngn bild på din ghost deelay så man kan få se den igen (orkar inte leta i fototråden )
          Tjo det finns säkert en del som har riktigt mycket vitt men ynglena dom ger lär ju inte ge 100% likvärdig avkomma så vad jag vet så har dom odlat på sånna nu(dom med mycket vitt) ett tag för att den ska bli stabilare i avkomman.

ska leta fram ett kort... hinner inte nu 0=)
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Utan att låta besvärlig, men hur vet du att den inte är urvalsodlad eller framavlad? Är det en vildfångad med garanti är det bara att gratulera, men att vildformen skulle ha vit markering nedåt sidolinjen låter helt sagolikt
            Tony Englund

Kommentar

• Erik Österlund
              NCS Medlem

• January 2005
              • 3788

Ursprungligen postat av Tony
              Utan att låta besvärlig, men hur vet du att den inte är urvalsodlad eller framavlad? Är det en vildfångad med garanti är det bara att gratulera, men att vildformen skulle ha vit markering nedåt sidolinjen låter helt sagolikt
              Den är säkert framavlad, men jag menade att den inte är såld som en ghost eller iceberg eller vad man nu vill kalla den (blir lite förvirrad av alla olika varianter). Alltså den varianten som jag vet att deelay och Robin och Gabbi har hemma. Den kostar ca: 4 ggr så mycket då

Kommentar

• Robin
                Användare
                • January 2003
                • 4526

Ja, lite dyrare är den. Men som Gabbi säger är den gul på hjässan. Enligt en känd malawifantast så kommer den bli gulare och det känns lite sådär.. man vill ju ha honom så vit som möjligt. Något jag reflekterat över är att honan är jäkligt tuff. Före hon tuggade vart hon tuffare än hanen vilket ändrades under tiden hon tuggade. Nu sätter hon övriga fiskar på plats men inte hanen. Brukar inte fryeri-honor vara lite laid back/mesiga?

Förövrigt...
                Ynglena är över centimetern nu och växer. I morgon ska de få ett nytt kar att simma i.
                Så söta.
                Mvh
                Robin

Kommentar

• Robin
                  Användare
                  • January 2003
                  • 4526

Ursprungligen postat av Hank
                  Är det vanligt med gul bläs på "fryeri"?

Tror inte jag har sett det förr......
                  Vems är bilden? Vems är fisken?
                  Mvh
                  Robin

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Ursprungligen postat av Robin
                    Vems är bilden? Vems är fisken?
                    Det lär väl vara Jarnis eftersom det va han som la fram länken på "sina" fiskar =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Jarnis
                      Användare
                      • November 2005
                      • 415

Ursprungligen postat av deelay
                      Det lär väl vara Jarnis eftersom det va han som la fram länken på "sina" fiskar =)
                      Stämmer, firren har samma postnummer som jag...
                      Micke

Kommentar

• Robin
                        Användare
                        • January 2003
                        • 4526

OK, tänkte inte längre än näsan räcker. Hur många iceberg har du?
                        Mvh
                        Robin

Kommentar

• Jarnis
                          Användare
                          • November 2005
                          • 415

Jag har 1+1 Iceberg. 1+2 Fryeri och 1+1 Ahli, inte i samma tank dock. Separerade, inte pga korsningsrisken (tar inte vara på yngel ändå) utan för att hanarna ska få färga ut ostört.
                          Micke

Kommentar

• Erik Österlund
                            NCS Medlem

• January 2005
                            • 3788

Ursprungligen postat av Robin
                            Ja, lite dyrare är den. Men som Gabbi säger är den gul på hjässan. Enligt en känd malawifantast så kommer den bli gulare och det känns lite sådär.. man vill ju ha honom så vit som möjligt. Något jag reflekterat över är att honan är jäkligt tuff. Före hon tuggade vart hon tuffare än hanen vilket ändrades under tiden hon tuggade. Nu sätter hon övriga fiskar på plats men inte hanen. Brukar inte fryeri-honor vara lite laid back/mesiga?

Förövrigt...
                            Ynglena är över centimetern nu och växer. I morgon ska de få ett nytt kar att simma i.
                            Så söta.
                            Satsar du och Gabbi på att bli rika eller?

Har du någon bild på firrarna? Vill se det gula...

Honorna jag hade (3 st) var allt annat än tuffa, de hamnade i buken på Macrostoman Det var ju iofs inte pga av deras brist på tuffhet men hanen verkar ha andra förutsättningar för att kunna hålla sig borta från det storkäftade monstret

Kommentar

• Kalk
                              Användare
                              • September 2004
                              • 31

Ok, vill nån hjälpa mig med den här då?

Jag köpte dom som s.fryeri och sålt yngel på dom också som s.fryeri.
                              Det som inte syns så bra på bilden är att den har vitt bläs hela vägen från nos till slutet av ryggfenan. Super fin är den iaf.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=261068

Kommentar

• Tony
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4594

Sciaenochromis fryeri har tills ganska nyligen sålts till höger och vänster utan några som helst specificerade fångstplatser. Nu börjar det ju arta sig med specade fångstplatser och man har på så sätt möjlighet att hålla sin stam "ren". De flesta fryeri som säljs i butik är gatukorsningar där man kan ha turen att hitta en riktigt snygg hane eller två, men då honorna kan komma från vart som helst vet man aldrig hur avkomman kommer se ut.
                                Tony Englund

Kommentar

Arbetssätt...