Ta bort Juwel jumbofilter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • engstedt
    Användare
    • June 2002
    • 78

Ta bort Juwel jumbofilter

Har sökt i forumet, hittar inget. har för mig att jag sett det innan.
    Nåväl, har någon tips om hur man enklast får bort det? Hörde något om fiskelina samt rakblad?

Mvh Olof
    • September 2002
    • 5394

Halloj

Jag har gjort det en gång... lite puligt men det gick =)
    Jag använde en ganska tunn och mjuk hushållskniv som jag tvingade in i mellan sedan använde jag lite handkraft för att tvinga ut den lite från glaset medans jag tog dom innersta limplupparna.
    Fiskline tror jag kan vara en enklare lösning faktiskt, det skulle jag testa om jag skulle göra det igen =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• albjohn
      Användare
      • September 2006
      • 36

Jag såg nån tråd på Zoopet där detta diskuterades och där var ett tips om fisklina typ superlina, den är lite vass och väldigt stark.

Kommentar

• cichlids4fun
        • April 2002
        • 3109

Hej.

vet inte om jumbofilter är samma men jag tog loss mitt juwel filter i min rio 400 med en japanspackel (de översta) och en böjlig vass filekniv (de nedersta) när man tagit bort de översta så blev det lite enklare med att bryta lite på de nedersta, som sagt lite pill men det gick
        Mvh
        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• engstedt
          Användare
          • June 2002
          • 78

Ok, tack för svar. Kan försöka med superlina, har det hemma eftersom jag är sportfiskare..
          Jumbofilter=rio 400 t.ex.
          Man slöar inte knivarna? Dumt att sabba filékniven.

Kommentar

• engstedt
            Användare
            • June 2002
            • 78

Ev. spricka

Det är borta nu, tog bara 15 minuter och lite klurande. Började med nylonlina, fick bort de fyra på kortsidan relativt enkelt. På baksidan blev det svårare, då det var mindre avstånd. Tog flätlina då (superlina) ca 1 meter, och kunde "såga" runt hela. Dock så gjorde jag ett misstag.. ingen höll i filtret när jag tog bort den sista. Dunkade i botten, och jag ser en liten spricka.. Trodde det var pressat mot väggen fortfarande, den satt ju så hårt.. men icke.

Sprickan är ca 4 cm. och ser lite kraftigare ut än en repa. Vet inte än om den går rätt igenom glaset så att säga. Vad tror ni om saken?

//Olof

Kommentar

• deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

Ursprungligen postat av engstedt
              Dock så gjorde jag ett misstag.. ingen höll i filtret när jag tog bort den sista. Dunkade i botten, och jag ser en liten spricka.. Trodde det var pressat mot väggen fortfarande, den satt ju så hårt.. men icke.

Sprickan är ca 4 cm. och ser lite kraftigare ut än en repa. Vet inte än om den går rätt igenom glaset så att säga. Vad tror ni om saken?

//Olof
              Trist... är du 100% säker på att det är en spricka som går genom glaset och inte bara en kraftig repa? Sånna sprickor kan lätt sprickavidare ut i kanterna.
              Hur stor är burken?

Kommentar

• robjo
                Användare
                • May 2005
                • 330

Jag tror att en "filekniv" av valfritt märke skulle kunna fungera mycket bra då den är både böjlig och mycket smal: jag skar loss en egen gjord bakgrund som satt fast i botten, jag använde en vanlig brödkniv (Ikea) till detta och det fungerade bra, visst fick jag gå efter med ett rakblad för att rensa resterna, men det var det värt.

/Robban
                http://picasaweb.google.se/sipedon/

Kommentar

• engstedt
                  Användare
                  • June 2002
                  • 78

Ursprungligen postat av deelay
                  Trist... är du 100% säker på att det är en spricka som går genom glaset och inte bara en kraftig repa? Sånna sprickor kan lätt sprickavidare ut i kanterna.
                  Hur stor är burken?
                  Hej Deelay, tack för att du svarar. Är inte säker faktiskt. Den kan ha funnits där innan. Jag kan känna med nageln på ovansidan att det är en "repa". Lyfte karet själv nyss och underifrån kunde jag inte känna denna repa. Tyder det på att det inte är en spricka?
                  Övriga närliggande repor känns ung. likadana, men denna reflekterar ljuset på ett annat sätt. Dock kan det blivit en repa när filtret åkte ned, och den är färsk så att säga.
                  Kändes bättre av att den inte gått igenom.
                  Karet är ett Juwel Rio 400l, dvs 1 cm glas tjocklek ca.

Kommentar

• anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

Ett tomt jumbofilter väger ju inte så mycket? Kan den plastskrållan verkligen gör en spricka i botten?
                    Anders L

Kommentar

• engstedt
                      Användare
                      • June 2002
                      • 78

Var 6 cm vatten i det. Vägde säkert 1-2 kg. Sen sitter den 10 cm upp nästan. Blev en jevla bonk när den lossnade...
                      Är nästan övertygad om att det inte är en spricka nu. En spricka borde ju synas i "sidled" också, dvs skapa "vägg" så att man ser hela tjockheten av glaset.. flummigt beskrivet, men ni fattar

Kommentar

• deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

Ursprungligen postat av engstedt
                        Var 6 cm vatten i det. Vägde säkert 1-2 kg. Sen sitter den 10 cm upp nästan. Blev en jevla bonk när den lossnade...
                        Är nästan övertygad om att det inte är en spricka nu. En spricka borde ju synas i "sidled" också, dvs skapa "vägg" så att man ser hela tjockheten av glaset.. flummigt beskrivet, men ni fattar
                        Jo det är sant att är det en spricka så ser man "väggen" som har en lite grön ton i sig, ser du inte den så är det en repa med största säkerhet. Man tycker det borde krävas lite mer förr att skapa en spricka.

Kommentar

• engstedt
                          Användare
                          • June 2002
                          • 78

Tack för lugnande svar.

Kommentar

• Hogan1
                            Användare
                            • August 2008
                            • 149

*bump* Den här tråden är väl stendöd - men jag har just idag tagit bort den fastsilikonade kassetten ur ett Juwel 450. Satt med 8 silikonpluppar. Jag använde en laxfilékniv och skrapade bort resterna så gott det gick. Sedan använde jag (ve och fasa) kemisk ren bensin och torkade sedan av flera gånger med rent vatten. All silikon försvann.
                            Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

Kommentar

Arbetssätt...