Cryptoheros..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • April 2002
    • 14633

Ursprungligen postat av LN
    Jag vet att det är lite ifrån ämnet men jag tar och slänger in frågan i alla fall.

Fjärillsciklid och Boliviansk fjärillsciklid är benämda som att dom är "syskon" men om man kikar på fiskar i "närheten" så liknar Bolivinaner mycket mera t.e.x Elliotti.

Hur kommer det sig att två inte särskilt lika fiskar har "släktskapsnamn"?
    Generellt: Nomenklaturen ska bygga pa fylogenin som bygger pa slaktskap. Nomenklaturen som anvands ska bygga pa publicerade resultat. Det ar alltsa inte OK, att av konsekvenskal kora ihop fiskar som "borde" hora ihop. De ska in i en fylogeni som ska publiceras.

Vilken elliotti menar du? Hursomhelst sa ar vanlig fjaril och boliviansk geophaginer (sa aven Apistogramma). Se http://www.nrm.se/researchandcollect...e80008207.html (ratt gammalt nu, men funkar i detta exempel). Personligen sa tycker jag att dessa tva firrar ar valdigt lika, men men. Ar de nara slakt sa hamnar de i samma slakte.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Thorichthys elliotti menade jag.
      Skälet till att jag frågar är att på "Håvis" här i Växjö går det just T. Elliotti ihop med B. Fjärill och dom är slående lika helt enkelt.

Hmm 150 liter till den vackra fisken Beast.
      Om utifall att dina yngel skulle så ....... tar vi det via privatpost
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• jarinen
        Användare
        • April 2003
        • 1888

Ursprungligen postat av LN

Hmm 150 liter till den vackra fisken Beast.
        Om utifall att dina yngel skulle så ....... tar vi det via privatpost
        Det är bara att ställa sig i kön, jag vill ochså ha ! Förmodligen det enda karet i landet med denna art och båda könen.

Mvh Jari

Kommentar

• Leopoldi
          Användare
          • February 2004
          • 1082

C. myrnae är min favorit i släktet. Otroligt vacker lek dräkt.

Kommentar

• Lutt
            Användare
            • October 2005
            • 1919

kul med lek, hoppas det går vägen...asså ja ser att det vankas köbildning hehe.

Kommentar

• JockeB
              Användare
              • May 2004
              • 2964

Ursprungligen postat av Leopoldi
              C. myrnae är min favorit i släktet. Otroligt vacker lek dräkt.

http://home.hia.no/~oyvisa05/atest/a...r/topaz001.jpg
              Japp dom är snygga! Är det en art som du har?
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• JockeB
                Användare
                • May 2004
                • 2964

Ursprungligen postat av Lutt
                kul med lek, hoppas det går vägen...asså ja ser att det vankas köbildning hehe.
                Hehe Jo det finns ett visst intresse kan jag ju säga
                Mvh Jocke

Kommentar

• Ola Svensson
                  • April 2002
                  • 14633

myrnae har jag haft. De ar väldigt lugna och trevliga. Den såldes som Archocentrus sp. "yellow topaz".

Tillbaka till korsningsrisken: Ser man inte om de parar ut sig fel och ser man inte att det ar en hybrid om det blir fel? För mig känns det väldigt konstigt att diskuttera korsningsriks när det gäller dessa fiskar.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

I mitt fall så är drömmen att hålla några av ovan arter i samma kar.
                    Dessutom vore det extra kul (tycker jag) om det leks i karet.
                    Så för mig känns inte frågan konstig eftersom jag är dåligt insatt hur deras yngel ser ut (ja förutom sajica).

Kommentar

• JockeB
                      Användare
                      • May 2004
                      • 2964

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      myrnae har jag haft. De ar väldigt lugna och trevliga. Den såldes som Archocentrus sp. "yellow topaz".

Tillbaka till korsningsrisken: Ser man inte om de parar ut sig fel och ser man inte att det ar en hybrid om det blir fel? För mig känns det väldigt konstigt att diskuttera korsningsriks när det gäller dessa fiskar.
                      Kan väl i och för sig kännas konstigt att diskutera korsningsrisk vilka fiskar det än gäller för en expert!
                      Men jag tycker att vill man veta något så måste man ju ställa frågan annars så får man ju inget veta...
                      Visst så ser man ju om 2 av olika art har parat ut men det är kanske det LN vill undvika genom att fråga först?

När jag köper in yngel/ungfisk av en ny art så får dom alltid gå i ett eget kar till jag ser att dom börjar med parbildning, då som först börjar jag släppa ihop dom med andra arter..
                      Mvh Jocke

Kommentar

• LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

Kanonbra tips Beast.

Har en del fiskar och visst håller jag ögonen på mina ev. par men ibland så har något par lekt utan jag har haft en aning om att dom varit på g. eller med vem.

Kommentar

• Ola Svensson
                          • April 2002
                          • 14633

Jag menade inte att besserwissra på något sätt, men om man håller myrnae med något randigt så ser man ju ifall fel fiskar vallar ungar tillsammans. Är man väldigt orolig för korsningar sa kan man ju lyfta ur paret och låta dem leka i ett 50-liters (vilket ett lekpar glatt gor). Håller man dem tillsammans så parar de garanterat ut fel ibland, men dessa fiskar har bara treveckorsförhårllanden i naturen (eller var det tre månader?). Yngel kan man spara när de gör det rätt (som jag kommer ihåg det så ser ynglen exakt likadana ut mellan arterna jag haft). Så var det jag menade.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

Det är helt ok Ola .
                            Då förstår jag att om olyckan är framme så kan man ganska snart se problemet.
                            Gör mig betydligt mindre oroad, vilket kan betyda nya (inom snar framtid) inköp yipieee
                            Vore hur kul som helst att få någon sort liknande Beast hade på sina foto

Kommentar

• JockeB
                              Användare
                              • May 2004
                              • 2964

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Jag menade inte att besserwissra på något sätt, men om man håller myrnae med något randigt så ser man ju ifall fel fiskar vallar ungar tillsammans. Är man väldigt orolig för korsningar sa kan man ju lyfta ur paret och låta dem leka i ett 50-liters (vilket ett lekpar glatt gor). Håller man dem tillsammans så parar de garanterat ut fel ibland, men dessa fiskar har bara treveckorsförhårllanden i naturen (eller var det tre månader?). Yngel kan man spara när de gör det rätt (som jag kommer ihåg det så ser ynglen exakt likadana ut mellan arterna jag haft). Så var det jag menade.
                              Hehe Jag förstod vad du menade Ola, men om man är relativt ny i hobbyn eller har en art för första gången så kanske man inte gör det..
                              Menade bara att man kanske inte ska svara på en fråga med en motfråga..
                              Tillbaka till cikliderna, kan nu medela att även mina "Honduran Redpoint" har lekt, även dom har pressat ur sig en liten, liten romkaka på uppskattningsvis 20-40 romkorn, hehe lite skillnad mot dom stora bjässarna man har, hur som helst så är jag mycket nöjd just nu
                              Mvh Jocke

Kommentar

• LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

Du bara måste plåta mer Beast så att vi andra får se lite mer av dina kar.

Kommentar

Arbetssätt...