odlingsställning i tre plan?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • January 2005
    • 373

odlingsställning i tre plan?

Jag har två 130 liters helglaskar med de lite udda måtten 75*50*35.
    Funderar nu på att limma ytterligare ett likadant kar och ställa alla tre karen på höjden. Ska nämligen snart flytta och kommer att få mindre yta i den nya lägenheten så jag måste utnyttja varje kvadratmeter väl

Karen står för närvarande på en hemmabyggd ställning ala' zaphi

För det första. Blir det för mycket vikt med 3 x130 liter på en så pass liten yta på ett parkettgolv?
    För det andra, någon som har en brilliant ide vad för ställning jag ska ställa karen på?

Hur funkar det med alu-ställningar tex. Är det standardmått på dessa?
    Var köper man?

Om man skulle bygga en ny ställning, borde jag bygga efter samma princip som den förra men lägga på en våning till eller har någon en bättre ide?

Inte lätt när man har tummen placerad mer eller mindre mitt i handen...
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

En fråga bara, vad har du för dimensioner på virket du byggde ställningen med?

*flyttade över tråden till DIY (tycker den passar bäst här)*
    Mvh
    Robin

Kommentar

• Björn
      Användare
      • April 2002
      • 787

Hej!

Jag har ett par ställningar á la Zaphi till mina stora kar. När jag skaffar fler mellanstora kar (150-200L) blir det nog samma princip, men med tre istället för två hyllor. Till såpass små kar som du har så kan man bygga i alu också, men det är nog svårare att få tag på rätt delar, dessutom kostar det nog en hel del. Jag hade helt klart satsat på trä. Vill du skona golvet så kan du ju lägga "plattor" under fötterna för att sprida ut belastningen ytterligare.

Mvh
      Björn
      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• aquanord
        Användare
        • January 2005
        • 373

Ursprungligen postat av Robin
        En fråga bara, vad har du för dimensioner på virket du byggde ställningen med?

*flyttade över tråden till DIY (tycker den passar bäst här)*
        Brädorna är 4cm x 9cm, antar att det är de som kallas 2"4
        simma lungt...
        ------------------------
        Umeå akvarieförening
        ------------------------

Kommentar

• albjohn
          Användare
          • September 2006
          • 36

Jula har en hylla som kanske skulle passa den kostar 499 :- och har 5 flyttbara hyllplan, jag tror den skulle klara ca 250 kg per hyllplan, men man bör byta ut dom bifogade hyllorna av ca 12 mm spånplatta till tex 22 mm.

Den är bara 45 cm djup men byter du hyllplan kan du göra dom lite djupare.
          Jag har en sån till 2 st 54 l men den skulle lätt bära dina kar.

Hos Jula hittar du produkter för hem, trädgård och fritid till låga priser.

artnr:666001
          Senast redigerad av albjohn; 15 October 2006, 22:02.

Kommentar

• aquanord
            Användare
            • January 2005
            • 373

Intressant!
            Är det denna du pratar om?:
            simma lungt...
            ------------------------
            Umeå akvarieförening
            ------------------------

Kommentar

• albjohn
              Användare
              • September 2006
              • 36

Ja det är den, innermåttet mellan stolparna är 82 cm så du rymmer dina kar mellan stolparna och med nya hyllplan är nog inte djupet några problem.

Kommentar

• aquanord
                Användare
                • January 2005
                • 373

Det låter som en bra ide!
                Tack för tipset. Blir snyggare är trävarianten också.
                Bara hoppas att tillverkarens "max 265 kg per hyllplan" stämmer eftersom jag ska ha den i lägenheten.
                Är hyllplanen fasta eller kan man flytta om dem?
                Om de är fasta, hur stort är mellanrummet mellan hyllorna?

Om man ska tillverka nya hyllplan, är det "vanlig" golvspånskiva 22 mm man bör använda eller är det någon annan sorts skiva. Hur pass bra tål spånskiva vattenspill osv?

Många frågor, men man är ingen Timell tyvärr
                simma lungt...
                ------------------------
                Umeå akvarieförening
                ------------------------

Kommentar

• albjohn
                  Användare
                  • September 2006
                  • 36

Ursprungligen postat av aquanord
                  Det låter som en bra ide!
                  Tack för tipset. Blir snyggare är trävarianten också.
                  Bara hoppas att tillverkarens "max 265 kg per hyllplan" stämmer eftersom jag ska ha den i lägenheten.
                  Är hyllplanen fasta eller kan man flytta om dem?
                  Om de är fasta, hur stort är mellanrummet mellan hyllorna?

Om man ska tillverka nya hyllplan, är det "vanlig" golvspånskiva 22 mm man bör använda eller är det någon annan sorts skiva. Hur pass bra tål spånskiva vattenspill osv?

Många frågor, men man är ingen Timell tyvärr
                  Om dom tål 265 kg, sa det kan man ju fråga sig men förmodligen gör dom det, men dina kar kan ju inte väga mer än max 150 kg styck så det ska inte vara några problem,men man kan ju fästa den i väggen om man är orolig

Hyllplanen kan sättas var du vill, det är en byggsats men, ett tips är att du lägger in dom lösa spånskivorna eftersom du bygger det är lite svårt om det är tätt mellan hyllorna.

Jag använde vanlig 22mm spånskiva och la en bit oljehärdad unit under karen eftersom det var det enda jag hittade för stunden men du kan ju lägga dit vad som helst som är mer vattentåligt tex en bit golvmatta, plastskiva, vaxduk mm eller så väljer du en bättre skiva, man tar vad man har och du behöver inte vara snickare för att fixa det, kan du bara kapa rätt så är det inga problem men enklast är det ju att prata men nån som har en bra kapsåg.

Spånplatta är inte speciellt tålig mot vatten så den bör nog skyddas.

Jag ser att du är från Umeå, jula öppnar ju eller har öppnat där så gå dit och kolla.
                  I Skellefteå där jag köpte min hade dom en hylla uppmonterad för beskådan och jag antar att alla butiker är lika..

Kommentar

• aquanord
                    Användare
                    • January 2005
                    • 373

Ursprungligen postat av albjohn
                    Om dom tål 265 kg, sa det kan man ju fråga sig men förmodligen gör dom det, men dina kar kan ju inte väga mer än max 150 kg styck så det ska inte vara några problem,men man kan ju fästa den i väggen om man är orolig

Hyllplanen kan sättas var du vill, det är en byggsats men, ett tips är att du lägger in dom lösa spånskivorna eftersom du bygger det är lite svårt om det är tätt mellan hyllorna.

Jag använde vanlig 22mm spånskiva och la en bit oljehärdad unit under karen eftersom det var det enda jag hittade för stunden men du kan ju lägga dit vad som helst som är mer vattentåligt tex en bit golvmatta, plastskiva, vaxduk mm eller så väljer du en bättre skiva, man tar vad man har och du behöver inte vara snickare för att fixa det, kan du bara kapa rätt så är det inga problem men enklast är det ju att prata men nån som har en bra kapsåg.

Spånplatta är inte speciellt tålig mot vatten så den bör nog skyddas.

Jag ser att du är från Umeå, jula öppnar ju eller har öppnat där så gå dit och kolla.
                    I Skellefteå där jag köpte min hade dom en hylla uppmonterad för beskådan och jag antar att alla butiker är lika..

Tack för att du tagit dig tid att svara på frågorna!
                    Jula har inte öppnat i Umeå än, jag tror de öppnar närmare jul. Om inte annat får man väl ta och göra en roadtrip till Skellefteå. Man måste ju nästan testa det beryktade "calskrovet" som tydligen ska finnas på någon grill där. En hamburgaremeny med strips inbakat i en calzone.
                    simma lungt...
                    ------------------------
                    Umeå akvarieförening
                    ------------------------

Kommentar

• tezz
                      Användare
                      • February 2006
                      • 1069

Jula har inte öppnat i Umeå än, jag tror de öppnar närmare jul. Om inte annat får man väl ta och göra en roadtrip till Skellefteå. Man måste ju nästan testa det beryktade "calskrovet" som tydligen ska finnas på någon grill där. En hamburgaremeny med strips inbakat i en calzone.
                      45mm X 95mm = 2tum4 och håller lätt 4st akvarier

Kommentar

• Robin
                        Användare
                        • January 2003
                        • 4526

Ursprungligen postat av tezz
                        45mm X 95mm = 2tum4 och håller lätt 4st akvarier
                        4 kar med de mått Aquanord anger då?
                        Mvh
                        Robin

Kommentar

• tezz
                          Användare
                          • February 2006
                          • 1069

Ursprungligen postat av Robin
                          4 kar med de mått Aquanord anger då?
                          Byggde en gång ett kar med 4st ben med måtten 75X75X125 ca 700l av 2tum4 reglar man bör dock veta vad man pyslar med

Kommentar

• Brandel
                            Användare
                            • September 2006
                            • 26

Hej aquanord,
                            Undrar hur det gick med Jula-hyllan?, eftersom jag funderar på en liknande lösning.
                            Mvh
                            brandel
                            brandel

Kommentar

• aquanord
                              Användare
                              • January 2005
                              • 373

Ursprungligen postat av Brandel
                              Hej aquanord,
                              Undrar hur det gick med Jula-hyllan?, eftersom jag funderar på en liknande lösning.
                              Mvh
                              brandel
                              Jodå, det gick bara fint. Den står på plats med 3 st aquael 112 liter kar.
                              dock förstärkte jag hyllorna med träreglar under. Jag tror säkert att hyllplanen pallar vikten ändå men hyllan svikar lite om man inte förstärker den. Har tyvärr ingen kamera just nu men jag ska fota och lägga upp bild så fort jag har tillgång till en.
                              Senast redigerad av aquanord; 14 November 2006, 23:46.
                              simma lungt...
                              ------------------------
                              Umeå akvarieförening
                              ------------------------

Kommentar

Arbetssätt...