6 eller 21 dagar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

6 eller 21 dagar

Hallo

Ciklider som är substratlekare brukar ju ha frisimmande yngel efter ca 6dygn medans munruvare från tex malawi behöver oftast 21dagar innan dom simmar... hur kommer sig detta, någon som har koll på det? Det hade ju varit skönt om dom(malawi/troffar osv) spotta efter 6dygn =)
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • Gäst

Ursprungligen postat av deelay
    Hallo

Ciklider som är substratlekare brukar ju ha frisimmande yngel efter ca 6dygn medans munruvare från tex malawi behöver oftast 21dagar innan dom simmar... hur kommer sig detta, någon som har koll på det? Det hade ju varit skönt om dom(malawi/troffar osv) spotta efter 6dygn =)
    ett 21 dagars substratyngel är nog likadant som ett 21dagars spottat bara att mamman skyddat det. det som simmar efter 6 dygn är ingen fisk, mer larv

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

Ursprungligen postat av cougar
      ett 21 dagars substratyngel är nog likadant som ett 21dagars spottat bara att mamman skyddat det. det som simmar efter 6 dygn är ingen fisk, mer larv
      Nu e du nog ute o cycklar min vän =) kläm ut några yngel från en malawi efter 6dygn så får du se =)

Kommentar

• Gäst

Nu e du nog ute o cycklar min vän =) kläm ut några yngel från en malawi efter 6dygn så får du se =)
        cyklar? du kan ju inte jämföra larver som simmar efter 6 dar med det som spottas

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

cyklar? du kan ju inte jämföra larver som simmar efter 6 dar med det som spottas
          Nu blev det nästan lite tandemvarning... =)
          Så då menar du att det är en frisimmande larv och inte ett frisimmande yngel som man ser ovanför groparna efter 6dygn från substratlekande ciklider? Sedan när blev fiskyngel larver?=)
          Kanske blandar ihop detta med din fjärilsodling =)=)

Jag ska förtydliga min fråga.

1. substratlekare har frisimmande avkomma efter 6dygn.
          2. munruvare från bla malawisjön har frisimmande avkomma efter ca 21dygn.

Hur kommer det sig... det vore ju bättre för munruvaren med en kortare ruv period... munruvarens avkomma är ju större efter 21 dygn än avkomma från en substratlekares avkomma efter 6 dygn, är det annledningen? Det finns ju vissa munruvararter som ger enorma kullar med väldigt små yngel med så där känns det som det bara finns nackdelar med att behöva ha dom i munnen dom 15 dygnen extra gentimot en substratlekare.

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

Kanske blandar ihop detta med din fjärilsodling =)=)
            Jag antar att Cougar menar fisklarver.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Micke
              Jag antar att Cougar menar fisklarver.
              hehe jo. trodde det var självklart. jag lovar definera begrepp i fortsättningen så alla förstår

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

Jag förstår precis vad Deelay frågar.

Ett frisimmande yngel från en substratruvare saknar efter 6-7 dagar helt gulesäck och är kroppsligt sett en kopia på föräldrarna, men mindre då förståss.

Tömmer man en malawihona efter 6-7 dagar får man ut en hög med ägg, helt utan tendens till "fisk". Efter ytterligare 5 dagar börjar man ana en stjärtfena, men larven klarar inte ens att simma.

Min lekmannateori är att det helt enkelt är evolutionen som gjort att munruvande arter inte har någon brådska med att kunna bli snabbsimmande i raketfart då de inte har några egentliga fiender innan de blivit spottade. Ett substratruvaryngel däremot behöver ju all hjälp den kan få från start för att inte bli uppäten. Det är väl en av anledningarna till att substratruvare får massor med fler yngel då det inte är många som klarar sig förbi pyttestadiet.
                Tony Englund

Kommentar

• Lutt
                  Användare
                  • October 2005
                  • 1919

bra talat tony....tror också det har att göra med att i tex malawisjön lever cikliderna så tätt inpå varann, då är ju munnen ett perfekt skydd för ägg och yngel.

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

hehe jo. trodde det var självklart. jag lovar definera begrepp i fortsättningen så alla förstår
                    Kul att du ser dig själv som ett "snille" även fast du inte ens vet svaret.

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

Ursprungligen postat av Tony
                      Min lekmannateori är att det helt enkelt är evolutionen som gjort att munruvande arter inte har någon brådska med att kunna bli snabbsimmande i raketfart då de inte har några egentliga fiender innan de blivit spottade. Ett substratruvaryngel däremot behöver ju all hjälp den kan få från start för att inte bli uppäten. Det är väl en av anledningarna till att substratruvare får massor med fler yngel då det inte är många som klarar sig förbi pyttestadiet.
                      Jo nått sånt måste det ju vara tycker men skulle dom vara frisimmande efter 6 dygn även hos munruvarna fast dom stannar kvar i munnen till dag 21 så skulle deras chanser öka ytterligare känns det som... fast det kanske ligger längre fram i evulotionen. Det är just tidsaspekten jag försöker förstå. Om substrat lekarnas yngel skulle stanna längre i gropen så skulle det ju bli lättare att vakta dom ist för att dom börjar irra i tidigt stadie, det går ju åt flest yngel första tiden innan dom blir snabbare i sina rörelser.

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Det skulle vara intressant om någon med kunskaper i ämnet kunde skriva en artikel till Ciklidbladet.
                        Jag skulle gärna läsa om olika lekbeteenden. Man brukar dela in grovt på substratruvande och munruvande, men inom dessa båda grupper finns en mängd olika variationer. Här ovan nämdes t ex att munruvande honor från Malawisjön i regel ruvar ca 21 dygn. Medan många munruvade arter från Västafrika ruvar 10-12 dygn och hos vissa arter ruvar hanen och hos andra skiftas hane och hona om med ruvningen. I Malwisjön finns också skillader, hos t ex S. fryeri sker befrukningen av äggen utaför honans mun, det vanligaste är att befruktningen sker i honanas mun.
                        En annan fråga är skillnaden mellan larv- och yngelstadiet. Är det en larv till alla funktioner är utvecklade och gulesäcken är borta eller vad är definitionen?

Jag hittade föjande artikel om munruvare i artikelarkivet: http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=7302&LOPNR=5
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Gäst

Kul att du ser dig själv som ett "snille" även fast du inte ens vet svaret.
                          japp riktigt kul.

Kommentar

• Zzzit
                            Användare
                            • January 2006
                            • 253

Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag för mig att äggen kläcks efter ca en vecka, men hon släpper inte ut dem förrän de helt blivit av med sin gulesäck, och lite till. De är "redo" redan efter ca två veckor, men är kvar i hennes mun tills de är helt fit for fight!
                            Detta är vad jag hört, om det stämmer till 100% vet jag inte!
                            Efter tre veckor är väl alla yngel lika stora ungefär, oavsett om de är substrat eller munnruvare?
                            Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Zzzit
                              Efter tre veckor är väl alla yngel lika stora ungefär, oavsett om de är substrat eller munnruvare?
                              precis vad jag menade!

Kommentar

Arbetssätt...