Forumet...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3216

Ursprungligen postat av eriahl
    Blir off topic i denna tråd men bild på spindlar har ju jag lagt in nyligen i fototematråden. Har inget akvarium igång hemma så får skippa den tråden då. Även om jag tycker den är intressant oavsett motiv.
    ja jag tycker inte att att du ska skippa den tråden bara för att du inte har något akvarium hemma.
    jag la bara ett förslag att den tråden som inte handlar om fiskar inte skulle ligga på första sidan, och jag skrev också att man kunde lägga dom trådar som inte handlar om fisk kunde man lägga på övrigt. mvh janne

Kommentar

• Långås
      Användare
      • August 2005
      • 73

Nu blir det ju nästan så att jag går off topic (iaf mot majoriteten av inläggen) men jag har en annan lite idé som jag funderade på när jag fick mina första ciklidblad. Troligtvis har det varit diskussion om liknande innan men isf frågar jag igen.

Grejen är att jag tror att det skulle vara bra med en ytterligare koppling mellan ciklidbladet forumet. Att artiklarna i ciklidbladet följdes upp på ett naturligt sätt här på forumet. Till exempel en enkel intervjutråd kopplad till Tommy Ekvalls medlemspresentation eller en tråd om tuppkamscikliden kanske kan ha upprop om vilka som håller dom och om de håller med om fakta i artiklen. Gärna skulle jag också se att man kunde nå dessa på ett enkelt och strukturerat sätt.

Förutom att det är ännu ett sätt att få bättre fart på forumet så tror jag också att det kunde locka användare här på forumet att bli medlemmar och få bladet. Samtidigt kanske man också kunde få en del av dom som bara läser ciklidbladet få upp ögonen för ciklid.se?

PS. För mig får ni gärna fortsätta diskutera foto, det gör mig inget. Enda påverkan det haft på mig är att jag köpt en dyrare kamera än vad jag egentligen tänkt :-)
      Mvh
      Peter Fredriksson

Kommentar

• Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

Oj oj oj! Vilken skittråd!

För det första vill jag nog påstå att det är just sådana här trådar som gör att fisktrådarna (enligt vissa) försvinner mer och mer. Man blir på dåligt humör och vill inte längre svara på varför Cyprichromis hoppar ur någons kar. All energi läggs på att komma på något bra att skriva i den här tråden istället (jag är inte bättre jag).

För det andra så tycker vissa att ciklid.se har på tok för många off-topic-avdelningar (Foto och Övrigt). Kan då bara säga att flickvännens hästforum har över 50 olika underavdelningar. Vi har 11!! Jag tror nog att de på den sidan får reda på det de vill veta ändå - även om en del skitsnack förekommer. Som vissa säger så är det bara att strunta i ointressanta trådar och ta in det intressanta för just dig.

Vad gällande massa konstiga foton på fåglar, möss, nejlikor och gråstarr så finns det vad jag vet en enda avdelning för detta. Där detta är tillåtet. That's it! Varför lipa över att jag vill lägga in en bild på min fåtölj eller skriva ett inlägg om mitt oförstånd som naturfotograf. Ignorera om det inte passar!

Jag personligen struntar i om fler icke akvarierelaterade ämnen tas upp här. Ett forum ska i mina ögon ha ett huvudsyfte - diskutera ämnen som för oss alla samman. Ciklid.se är ett fiskforum och kommer alltid att bli men om jag vill diskutera annat med mina vänner (som ni faktiskt är) så ska jag inte hindras till detta då det faktiskt finns avdelningar för detta.

Och slutligen lite till Stefan.
        Det är nu tredje eller fjärde gången du säger att du ska sluta skriva på forumet. Varför? För att du anser dig missförstådd och pissad på? Jag tycker nog att du misstolkar många inlägg till din egen nackdel. Det är inte personliga påhopp! De luftar sina tankegångar precis som du. Det är tillåtet - till en viss gräns och den vet vi alla.
        Jag tycker du ska lägga ner alla dina tankar om att emigrera från forumet. Det kommer inte att funka. Jag tycker du ska ta fram ditt gamla vanliga leende och härja hej vilt som vanligt. På ett positivt sätt då. Kanske börja skriva lite fiskrelaterat?

Det var längesen jag skrev ett så här långt inlägg.. hoppas inte jag behöver göra det på ett tag igen. Det är ju jobbigt. Hur orkar ni egentligen?

För att avsluta akvarierelaterat:

Blubb blubb!
        Mvh
        Robin

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

Ursprungligen postat av HazelCR
          Det blir till att tassa försiktigt över tangenterna i fortsättningen.
          Snacka om att behöva tassa försiktigt. Det hela började ju med ett långsökt påhopp på en pyttedetalj jag skrev på Zoopet! Det här är så fånigt så jag skall faktiskt tacka för mig i denna tråd! Inte ofta jag gör det! Vi ses kanske i någon annan tråd!
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Joakim Draktoft
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 7334

Ursprungligen postat av Långås
            Grejen är att jag tror att det skulle vara bra med en ytterligare koppling mellan ciklidbladet forumet. Att artiklarna i ciklidbladet följdes upp på ett naturligt sätt här på forumet. Till exempel en enkel intervjutråd kopplad till Tommy Ekvalls medlemspresentation eller en tråd om tuppkamscikliden kanske kan ha upprop om vilka som håller dom och om de håller med om fakta i artiklen. Gärna skulle jag också se att man kunde nå dessa på ett enkelt och strukturerat sätt.

Förutom att det är ännu ett sätt att få bättre fart på forumet så tror jag också att det kunde locka användare här på forumet att bli medlemmar och få bladet. Samtidigt kanske man också kunde få en del av dom som bara läser ciklidbladet få upp ögonen för ciklid.se?
            Detta är vad jag kallar konstruktivitet. Hitta lösningar på problemet genom att komma med förslag till ökat användande.

Kanonförslag. Kör stenhårt, och skapa inlägg som matchar tidigare eller senare material.

Egentligen så har ju Patrik, som artikelförfattare (bla. artikel om alger), redan indikerat detta som feedback han gärna ser på sina artiklar och som för honom vidare. Tror säkerligen att det finns fler artikelförfattare som också skulle uppleva det som bra med feedback, och gladeligen skulle besvara kompletteringsfrågor.

Ett levande forum innebär levande inlägg och nyskapade ämnen. Hjälps alla åt så ökar intresset den naturliga vägen och alla avdelningar får på så sätt ett uppsving.

Ser nu fram emot de första ämnena komplatt till Ciklidbladsartiklar.
            Joakim Draktoft
            f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3216

Ursprungligen postat av Robin

Vad gällande massa konstiga foton på fåglar, möss, nejlikor och gråstarr så finns det vad jag vet en enda avdelning för detta. Där detta är tillåtet. That's it! Varför lipa över att jag vill lägga in en bild på min fåtölj eller skriva ett inlägg om mitt oförstånd som naturfotograf. Ignorera om det inte passar!

ja du kan lägga ut vilka bilder du vill, inte mig emot. men mitt förslag lägg ut dina bilder som inte är fiskrelaterade på övrigt, så slipper den nya akvaristen se din fåtölj, för att jag tror faktiskt, går han in på en fisksajt så det första han vill se, är inte din fåtölj.
              men frågan var ifrån början, att det stefan tyckte att det har blivit för mycket foto på andra ämnen än fiskrelaterade, och för lite fiskrelaterade, och det håller jag med om.
              så tänk till lite nu och gör något bra nu efter den här diskussionen. mvh janne

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Jag röstar för att

1. Kör ej akvarierelaterade foton i en tråd och fiskar o burkar o dyl i en annan tråd som kommer upp på första sidan.
                2. Att Stefan stannar.
                3. Långås blir forumsvärd eller på annat sätt en involverad idespruta, känns som han har mer på lager =)
                4. Att få klart artregistret eftersom det fortfarande saknas en hel del där, kraftag från alla som kan göra nått för att få det klart(ska faktiskt skriva några artbeskrivningar själv nu).
                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10777

Ursprungligen postat av Robin

För det första vill jag nog påstå att det är just sådana här trådar som gör att fisktrådarna (enligt vissa) försvinner mer och mer. Man blir på dåligt humör och vill inte längre svara på varför Cyprichromis hoppar ur någons kar. All energi läggs på att komma på något bra att skriva i den här tråden istället (jag är inte bättre jag).

För det andra så tycker vissa att ciklid.se har på tok för många off-topic-avdelningar (Foto och Övrigt). Kan då bara säga att flickvännens hästforum har över 50 olika underavdelningar. Vi har 11!! Jag tror nog att de på den sidan får reda på det de vill veta ändå - även om en del skitsnack förekommer. Som vissa säger så är det bara att strunta i ointressanta trådar och ta in det intressanta för just dig.

Jag personligen struntar i om fler icke akvarierelaterade ämnen tas upp här. Ett forum ska i mina ögon ha ett huvudsyfte - diskutera ämnen som för oss alla samman. Ciklid.se är ett fiskforum och kommer alltid att bli men om jag vill diskutera annat med mina vänner (som ni faktiskt är) så ska jag inte hindras till detta då det faktiskt finns avdelningar för detta.

Och slutligen lite till Stefan.
                  Det är nu tredje eller fjärde gången du säger att du ska sluta skriva på forumet. Varför? För att du anser dig missförstådd och pissad på? Jag tycker nog att du misstolkar många inlägg till din egen nackdel. Det är inte personliga påhopp! De luftar sina tankegångar precis som du. Det är tillåtet - till en viss gräns och den vet vi alla.
                  Jag tycker du ska lägga ner alla dina tankar om att emigrera från forumet. Det kommer inte att funka. Jag tycker du ska ta fram ditt gamla vanliga leende och härja hej vilt som vanligt. På ett positivt sätt då. Kanske börja skriva lite fiskrelaterat?

Det var längesen jag skrev ett så här långt inlägg.. hoppas inte jag behöver göra det på ett tag igen. Det är ju jobbigt. Hur orkar ni egentligen?

För att avsluta akvarierelaterat:

Blubb blubb!
                  Robin, du har inte förstått trådens innebörd ett smack. Det handlar inte om att ta bort något utan endast om att få upp intresset för ciklidorienterade ämnen samtidigt som man bibehåller intresset i de andra "icke ciklid" trådarna. Jag kan hålla med dig att det utmynnat i en skittråd, men säg inte att det är på grund av mig för då är det riktigt snett.

Hästforum är väl ett vida spritt område va? Eller sitter hon på ett forum där det diskuteras enbart shetlandsponny? För om det bara handlar om ponny då kan du jämföra det med ciklid.se annars får du nog jämföra med zoopet.

Jepp...det är tredje eller fjärde gången och jag har faktiskt haft svårt att lämna ciklid.se...men nu finns det en del personer här...som gör det ganska lätt.

Kommentar

• Havs
                    Användare
                    • December 2004
                    • 607

Ursprungligen postat av Zaphi
                    Snacka om att behöva tassa försiktigt. Det hela började ju med ett långsökt påhopp på en pyttedetalj jag skrev på Zoopet! Det här är så fånigt så jag skall faktiskt tacka för mig i denna tråd! Inte ofta jag gör det! Vi ses kanske i någon annan tråd!
                    Det vore även bra om du som forumsvärd tassade försiktigt ibland och kunde tåla att bli exemplifierad. Du låter exemplet få för stora proportioner av någon anledning, förmodligen därför att jag kommit åt minst en öm punkt hos dig.

Jag tycker att det som du beskriver som långsökt är mycket träffande tråd som visar ett enstaka exempel på ett snabbt flyttat fokus mellan ett akvaristiskt betraktelsesätt och ett fotobetraktelsesätt. Ett sådan här snabb flytt mellan olika betrakelsesätt förekommer ofta i 3 bilders seriestrippar.
                    Tänk er:

Bild 1 Två personer och den ene frågar "Vad skall jag för firrar med mina blå delfiner?"
                    Bild 2 Den andre svarar " Blå delfiner är blå.... Komplementfärg till blå är gul.... Då ska du ha Saulosi eller Golden!"
                    Bild 3 Ralph Lindbergs bild, där en blå Delfin slukar en Saolosi.

Du kan väl åtminstone försöka se det lite ur ett humoriskt betraktelsesätt, iom att du inte håller med om mitt "flyttat fokus resonemang"?

Det är Stefan och jag som fått mest ovett i tråden. Lite ironiskt är att just Stefan skrivit en räkmixartikel i ciklidbladet, som jag spann vidare på och skapade en tråd av. Hursomhelst det blir säkert kononbra med artiklar i ciklidbladet som går direkt till tråd för vidare diskussioner direkt här på forumet. En bra ide!!!

Ursprungligen postat av malawijanne
                    så tänk till lite nu och gör något bra nu efter den här diskussionen. mvh janne
                    Ibland när jag skrivt något Off topic på zoopet, så har jag tänkt så här. Nu får du se till att försöka skriva i tre akvarietrådar efter det här, eftersom det iaf är ett till största delen en akvariesajt.
                    Kanske det kan vara något bra, som malawijanne efterlyser? Då får vi åtminstone proportionerna 3 till 4 på innehållet.

Även jag har lessnat på tråden, men var ändå nyfiken på att läsa ikapp från gårdagen.
                    Inga fler tangenttryckningar kommer från mig i denna tråd.

F.ö. tycker jag att det är anmärkningsvärt att en forumsvärd lämnar en tråd.
                    Senast redigerad av Havs; 17 October 2006, 07:15.
                    Min zoon

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                      Ser nu fram emot de första ämnena komplatt till Ciklidbladsartiklar.
                      Visst kanon. Jag har en liten liten artikel i nästa CB.
                      Koppla ihop artikeln med någon extra rad. T.e.x Har ni följdfrågor i ämnet så ta kontakt med LN på Ciklids eminenta forum..............

Nått sånt borde kunna funka.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Gabbi
                        • April 2002
                        • 897

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                        Hästforum är väl ett vida spritt område va? Eller sitter hon på ett forum där det diskuteras enbart shetlandsponny? För om det bara handlar om ponny då kan du jämföra det med ciklid.se annars får du nog jämföra med zoopet.
                        Faktiskt är det ännu smalare eftersom vi bara diskuterar en art, Equus caballus.
                        www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                          Robin, du har inte förstått trådens innebörd ett smack. Det handlar inte om att ta bort något utan endast om att få upp intresset för ciklidorienterade ämnen samtidigt som man bibehåller intresset i de andra "icke ciklid" trådarna. Jag kan hålla med dig att det utmynnat i en skittråd, men säg inte att det är på grund av mig för då är det riktigt snett.
                          Ärligt talat så struntar jag i trådens innebörd och skrev enbart mina tankar om det alla som svarat skrev om.

Det är inte en skittråd bara för att den är startad av dig. Det tycker jag du borde förstå. Tycker dock inte att den leder någonstans förutom att folk blir upprörda och sjuka.
                          Mvh
                          Robin

Kommentar

• Ola Svensson
                            • April 2002
                            • 14633

Och sa hoppar jag in igen.

1. Jag haller med om att fran min egen egoistiska synvinkel sa ar det for lite fisk sa lat oss som tycker det hypa fisktradarna. Bomba dem med genomtankta inlagg osv. Jag tycker aven att det ar for mycket filter, mat och lysror sa dessa tradar ignorerar jag sa lange ingen tror att vatvikt gar jamfora med torrvikt.

2. Jag ser inget fel pa tradens syfte som jag uppfattar som att det kanske ar for lite akvaristik. Detta har diskutterats. Om folk la bli att exemplifiera med varandra och lat blir att bli putt nar sa sker sa hade allt varit frid och frojd.

3. Sluta ta allt sa himla personligt.

4. Orsaken till att vissa inte forstar vad det harjas om ar att de inte ar män over 35 ar. Nar män kommer upp i medelaldern sa forvandlas de till prinsessan pa ärten allihop.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              4. Orsaken till att vissa inte forstar vad det harjas om ar att de inte ar män over 35 ar. Nar män kommer upp i medelaldern sa forvandlas de till prinsessan pa ärten allihop.
                              Jaså du har märkt det nu

Kommentar

• Ola Svensson
                                • April 2002
                                • 14633

5. Skit i om den du diskutterar med ar styrelsemedlem eller forumsvard. Den som har asikter om min femte punkt far garna PMa mig.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...