Forumet...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Ursprungligen postat av Zaphi
    Förövrigt förstår jag inte problemet i denna tråd. Alex har en poäng med att du, Stefan, går ut i toppfart i ditt första inlägg. Sen säger du att alla missuppfattar dig, som om du vore en missuppfattad konstnär. Men om nu massor med folk missuppfattar dig kanske det du skriver är ganska förvirrande och inte så kristallklart som du hade velat ha det? Först är det fel, sen är allt ok ändå.
    Det är ofta så att dom som inte förstår (verkar vara många) är dom som trampar in och säger det, dom som förstår ämnet klampar oftast inte in och säger det utan läser det bara utan kanske att ha nått att tillägga, vilket måste anses vara ok eftersom det inte är nått skrivtvång... att läsa alla inlägg och tro att det måste vara så folk tycker är otroligt missvisande i dom flesta former av forum eller gästböcker.
    Jag håller helt klart med om att det e alldeles för mycket sidobabbel nuförtiden... inte många vettiga ciklidtrådar där det finns nått kul att läsa... många grillpartyn o resor o nya torn att fota har det blivit, msn finns ju för dom som söker nya "kompisar"(nu blir man väl halshuggen) =)
    Men det är ju bevisat att intresset för sånt runtomkring är större så va fan gör man... nä nu ska jag mata alla yngel i lokalen och fundera på hur jag ska placera om fiskarna så alla får plats =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10777

Detta fattar jag inte ordentligt. Om jag har 9 hobby´s, vilken av dom är min ordinarie hobby och vilka är sidohobby av Fiske, akvaristik, trädgård, Natur, målning, katt, fågel, småkryp och till sist även foto?
      Den hobby som du lägger ned mest tid och pengar på är väl din ordinarie hobby, vilket då ger de andra epitetet "sidohobby".

Varför fastna på sådana här triviala saker när du ändå förstår vad jag menar Wilhelm?

Återigen...med detta ämne ville jag väcka en tanke om att det finns en fara över att sk "sidohobbies" på forumet övertar fokus från vad som egentligen är forumets huvudinriktning. Ni behöver inte alls vara överens med mig, men alla kan säkert ta till sig det som en tanke.

Det är vi alla som faktiskt gör forumet till vad det är och ju mer medlemmar som blir intresserade av sidohobbies desto mindre trådar kommer vi att se som rör ciklider och akvaristik. Det finns plats för alla...men i rätt propotioner i förhållande till varandra.
      En del har ett större ansvar än andra att vara med i diskussioner som rör föreningens intressen...och därför kan det vara på sin plats att väcka till eftertanke. Det här är iallafall min syn på det hela och som sagt...ingen behöver dela den med mig...men visa lite respekt för mig som medlem och för min syn på forumets förändring.

Kanske är det ingen fara alls utan att forumet rätar upp sig självt efter en stund...men jag ville arbeta för att behålla en viss portion av ciklidrelaterade trådar på forumet. Därför har jag också ofta svarat på många nybörjartrådar.

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Ursprungligen postat av Långås

Jag tycker iaf att det är mycket inspirerande att se hur andra gjort. Att det sedan skapar mycket nya frågor ser jag bara som positivt.
        Jag håller oxå med dig. Bara att se hur andra gjort lockar till nya utmaningar.
        Visserligen så är det mest jag som gjort inlägg i "trekarstråden" med den passerade just 3000 besökare. vilket tyder på att intresset finns. Faktum är att det räcker för mig för att man behöver inte göra ett inlägg utan bara veta att man tittar tycker jag är helt ok. Fast det är ju väldigt roligt att få skriven respons oxå.

Sen måste jag tillägga att det är otroligt kul att iallafall några damer skriver, för att det lättar upp stämningen med andra svar och infallsvinklar.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Ahh du hann in och svara imellan Stefan - Du har privat meddelande.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10777

Ursprungligen postat av LN
            Ahh du hann in och svara imellan Stefan - Du har privat meddelande.
            Det har du också...

Långås inlägg var mycket bra (även deelays). Det är ju precis det som jag efterlyser mer av...trådar som berör akvaristiken och ciklider.

Kommentar

• Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
              Det har du också...

Långås inlägg var mycket bra (även deelays). Det är ju precis det som jag efterlyser mer av...trådar som berör akvaristiken och ciklider.
              Klart de var bra, för deras inlägg höll ju med dina åsikter

Jag har bara tjuvläst hittils, men nu måste jag ändå skriva något.

1. Ingen "styr" i vilka proportioner inläggen skall göras.

2. Att sidohobbyinläggen blir fler innebär med största sannolikhet inte att antalet ciklid- och akvarierelaterade inlägg minskar.

3. Forumet skall väl vara levande? Hade vi eftersträvat 100% rena faktainlägg hade vi
              kunnat radera ofantliga mängder inlägg pga en hel mängd anledningar.

4. Om du Stefan eftersträvar att vi skall få ett bättre forum med den här typen av trådar är min åsikt att du är fel ute. Din kritik i detta fall ser snarare hellre till att vi skrämmer bort både nya och befintliga användare och ger sken av att vårt forum minsann inte är till för annat än strikt ciklidhållning.

5. Du har vidare en förmåga att alltid bli missuppfattad. Jag själv måste erkänna att jag missuppfattar dig väldigt ofta, åtminstone enligt dina referenser. I mina ögon och i mitt sätt att läsa blir det oftast i såhär krångliga trådar så att jag uppfattar det som att du startar en tråd med en åsikt eller inställning för att sedan dementera allt du menade från början. Jag hoppas jag har fel i detta.

6. Slutligen anser jag att det är upp till användarna hur forumet utformas sålänge det uppsatta regelverket följs. Vill användare skriva i fototrådarna så gör de det. Vill de inte skriva alls, så gör de förmodligen inte så heller. Vill de skriva utförliga och korrekta inlägg om ciklider är det ju toppen.
              Tony Englund

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10777

Ursprungligen postat av Tony
                Klart de var bra, för deras inlägg höll ju med dina åsikter

Jag har bara tjuvläst hittils, men nu måste jag ändå skriva något.

1. Ingen "styr" i vilka proportioner inläggen skall göras.

2. Att sidohobbyinläggen blir fler innebär med största sannolikhet inte att antalet ciklid- och akvarierelaterade inlägg minskar.

3. Forumet skall väl vara levande? Hade vi eftersträvat 100% rena faktainlägg hade vi
                kunnat radera ofantliga mängder inlägg pga en hel mängd anledningar.

4. Om du Stefan eftersträvar att vi skall få ett bättre forum med den här typen av trådar är min åsikt att du är fel ute. Din kritik i detta fall ser snarare hellre till att vi skrämmer bort både nya och befintliga användare och ger sken av att vårt forum minsann inte är till för annat än strikt ciklidhållning.

5. Du har vidare en förmåga att alltid bli missuppfattad. Jag själv måste erkänna att jag missuppfattar dig väldigt ofta, åtminstone enligt dina referenser. I mina ögon och i mitt sätt att läsa blir det oftast i såhär krångliga trådar så att jag uppfattar det som att du startar en tråd med en åsikt eller inställning för att sedan dementera allt du menade från början. Jag hoppas jag har fel i detta.

6. Slutligen anser jag att det är upp till användarna hur forumet utformas sålänge det uppsatta regelverket följs. Vill användare skriva i fototrådarna så gör de det. Vill de inte skriva alls, så gör de förmodligen inte så heller. Vill de skriva utförliga och korrekta inlägg om ciklider är det ju toppen.

1-Medlemmarna på forumet styr faktiskt.
                2-Spekulationer från din sida utan bevis...ungefär som min känsla om det motsatta...
                3-Vem har önskat det? Inte jag iallafall...
                4-Ok...jag skrämmer bort nya användare? Hm..ok...trevligt Tony. Undrar just varför kritiken var stor när det skrevs fredagstrådar, hårdrockstrådar osv...men det är kanske redan glömt?
                5-Ok...det måste ju vara fel på mig då givetvis. Vart har jag dementerat allt jag sagt?
                6-Har aldrig påstått annat.

Bra att du klargjorde din ställning i den här frågan.

"Klart de var bra, för deras inlägg höll ju med dina åsikter " Vad ska man säga om sådana här kommentarer egentligen? Varför är min fråga...varför är det nödvändigt att överhuvudtaget skriva sådant?

Tycker det är väldigt tråkigt att styrande eller forumsvärdar inte kan ta till sig det som medlemmar skriver att de upplever...utan att istället ge gliringar om än det ena och än det andra. Jag är inte ensam om att tycka som jag gör, men ändå är det mig det är fel på...för att jag är otydlig, förvirrande och ja...jag vette tusan allt.
                Skönt att forumet har sådan enorm medlemsskara som är klarsynta, klarspråkiga och öppna för allt så att ni har råd att ha en sådan människa som mig här med alla mina bristande förmågor.

För övrigt så önskar jag denna tråd låst då det inte längre handlar om trådens ämne utan mer har styrts in på mig som person. Jag tycker att den verkligen fick en otrevlig vändning och det till råga på allt från forumsvärd och styrelsemedlem.
                Men men...är jag så ogillad här så kan ni lika gärna avnotera mig från forumet en gång för alla.
                Senast redigerad av StefanL; 16 October 2006, 20:15.

Kommentar

• Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

Låsa tråden? Varför?

Vi har ju en diskussion som i allra högsta grad behandlar ämnet du startade. Att inte alla håller med dig gör på inget sätt att vi måste göra så. Det är hittils ingen som trampar på dig som person utan försöker bemöta dina funderingar genom att delge sina egna åsikter i frågan. Det är inte allt för sällan där du tycker dig bli personligt påhoppad, och i en del fall kan jag hålla med, men långt ifrån alla gånger.

Att du kan tolka "1. Ingen "styr" i vilka proportioner inläggen skall göras." till att betyda "1-Medlemmarna på forumet styr faktiskt." var ju bra. Då menar du inte det jag uppfattade i ditt ursprungliga inlägg, nämligen att någon skulle styra forumet åt det ena eller andra hållet.

Att vi tar åt oss av medlemmars kritik och åsikter är självklart. Annars hade forumet förmodligen vart så strikt och trist som en minoritet verkar vilja ha det.

Slutligen, tycker du att jag borde avsäga mig rätten till en egen åsikt för att jag råkar vara forumsvärd och styrelsemedlem?
                  Tony Englund

Kommentar

• dxd
                    Användare
                    • June 2006
                    • 37

Fan vad trött man blir på Ciklid, ALLTID ett jäkla tjafsande och missförstånd
                    Det roligaste är att de som vill skapa en intressant tråd, blir genast feltolkade och därmed är pajkastningen igång, utan den minsta möjlighet att rätta till feltolkningarna

Det verkar även som vissa har hetsjakt på de som har en seriös inställning till denna hobby och vill driva den frammåt.

De som skriker mest, är de som snokar och vill hitta skit om andra för att kunna jäklas, för ingen ska tro att de är nått inställningen exicterar här i högsta grad, SJUKT säger jag!

Väx upp!

Johan

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10777

Gör vad du vill Tony. Du har ju visat nu vilka det är som bestämmer här på forumet...och inte är det medlemmarna.

I samma veva som du fortsätter diskutera i tråden så kan du avnotera mig som medlem här med allt vad det innebär. Stefan Larsson önskar jag raderat en gång för alla.

Lycka till med forumet och med föreningens fortsatta arbete. Föreningen har mycket gott med sig som jag kommer att fortsätta ta del av via medlemsskap i NCS och via Ciklidbladet, men min tid här är definitivt över.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

Jag tycker att det är en bra tråd även trådar om resor man känner ju alltid någon samt dom vill ju att man ska bli suktad,
                        kan även läsa trådar om husbygge runt akvarium (lite tråkigt när dom blir alltför personliga mellan endast två personer,
                        fototrådar kan vara lite intressant kan inte så mycket men alltid får man någon impuls (kan ju alltid scrolla om det suger)
                        jag tror att när man kommer tillbaka till datorn efter en dag och upptäcker att det endast blivit 10 nya inlägg som man inte är intresserad av så suger det, skulle det vara massor av nya inlägg börjar man sortera och har mycket nöje under kvällen
                        Att man ska låsa tråden nu bara för att någon känner sig förorättad, hur ska man då kunna diskutera något,
                        tips
                        sluta att säg lås tråden eller att hoppa av från forumet (hoppas att du blir kvar)
                        dxd inlägg ge mig din adress så ska jag skicka en manual på vett o etikett.
                        vänligen
                        Christer
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10777

Anledningen till att jag vill att tråden ska låsas är att det är mer fokus på mig, hur och vad jag skriver, än på ämnet. Hela trådens syfte dör ut pga tjafset...och för min del är tråden avslutad.

Jag har redan bestämt mig. Jag kommer inte att vistas här, iallafall inte aktivt och inte under namnet Stefan Larsson. Ciklid.se har många goda saker med sig, men jag är faktiskt mer trött på de dåliga och väljer därför att avnotera mig. Jag har bättre saker att lägga min tid på nuförtiden så jag koncentrerar mig på det och kommer att ha kul med hobbyn ändå.

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3216

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                            Stefan, jag förstår inte meningen med denna tråd är eftersom du påpekar efter varje "mothugg" du får att det inte är något fel med forumet och dess trådar. JAG tolkar det som i det första inlägget du skrev att det helt enkelt skrivs för mycket fototrådar jämnfört med ciklidrelaterade trådar - stämmer det ?

Annars får du gärna förtydliga din ståndpunkt, för jag har svårt att förstå den.
                            ja alexander att du inte förstår vad stefan skriver det beror nog inte på att han är otydlig, det beror nog på något annat.
                            jag håller också med stefan att det är för mycket foto som inte är relaterat till ciklider, och att det känns att det blir mer och mera sådant som inte är fiskrelaterat i forumet, jag går också in på tråden lägg upp dina bilder, men vad ser jag en hel del landskapsbilder, insekter, katter, grodor, lampor, kyrkor och andra djur. plus att det blir en massa kommentarer om ljus och hur man ska fotografera, och jag skummade bara lite på ytan.
                            och zaphi du vet att jag gillar dig, och du är ofta påläst och du gör ett jättejobb här på ncs.
                            men du kanska är lite enögd här, för att fotografering tycker du väldigt mycket om.
                            plus att stefan aldrig är rädd att ge sig in i hetluften, det kanske inte alltid är så bra.
                            så jag har ett förslag.(nu vet jag inte om det blir mer jobb eller om det genomförbart)
                            om vi kunde moderera bort dom bilderna som inte har med fiskar att göra, eller lägga dom på övrigt, så kan ju dom som har det intresset med foto söka sig dit. dom måste ju inte ligga på första sidan.
                            för jag tycker att på första sidan ska det ligga fiskrelaterade ämnen, eller hur.
                            så kan dom som söker sig till ciklid.se se att vi sysslar med fiskar i första hand, istället för grodor kyrkor, landskapsbilder,kattbilder, insekter. men jag är kanske en gammalmodig akvarist som är lite enögd.mvh janne

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10777

plus att stefan aldrig är rädd att ge sig in i hetluften, det kanske inte alltid är så bra.
                              Det är mycket riktigt så att jag själv varit del i att skapat "djävulen". Tyvärr så ligger det mig i fatet när jag ingår i en diskussion och där har jag mig själv att skylla en del. Det känns bara så tråkigt att när man vill ha en seriös diskussion runt ämnet "forumet" så blir man i det närmaste anklagad för att vara förvirrad, otydlig och svårförståelig. Nej jag har tröttnat på det och därför är det ingen idé att vara här längre.

Det finns trots allt en del personer här på forumet som upplever forumet liknande, även om vi annars inte alltid är överens i andra diskussioner...och det känns bra. Kanske kan det mynna ut i något gott iallafall...det är min förhoppning.

Kommentar

• eriahl
                                • December 2003
                                • 110

Ursprungligen postat av malawijanne
                                så kan dom som söker sig till ciklid.se se att vi sysslar med fiskar i första hand, istället för grodor kyrkor, landskapsbilder,kattbilder, insekter. men jag är kanske en gammalmodig akvarist som är lite enögd.mvh janne
                                Blir off topic i denna tråd men bild på spindlar har ju jag lagt in nyligen i fototematråden. Har inget akvarium igång hemma så får skippa den tråden då. Även om jag tycker den är intressant oavsett motiv.

Kommentar

Arbetssätt...