Forumet...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Och vad kan vi göra åt det då - ja inte mycket. Man kan ju faktiskt inte tvinga folka att skriva vissa saker utan det handlar ju om ett forum där man kan skriva vad man vill (förutsatt att reglerna följs).
    Om man eventuellt skulle kunna göra något så skulle det väl i så fall vara att moderatorerna får till uppgift att försöka leda tillbaka tråden till det som det "borde" handla om. Det skall man dock inte göra genom att kristisera folk för att dom tar upp "fel saker" - då blir det bra en diskussion om detta istället - utan genom att själv skriva inlägg som är mer "korrekt".
    Jag brukar sällan hålla med dig Kjell men jag håller till fullo med dig om detta
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Jag har ofta hört att jag skriver genomtänkta och sakliga inlägg här på forumet. Konstigt då att man blir beskylld på detta forum för något man gjorde man gjorde lite halvhjärtat (det kan jag hålla med om Ola) på ett helt annat forum! Dessutom blir man beskylld bara för att man känner till begreppet komplementfärg, som används inom tusentals områden, och som borde användas inom akvaristik mer! Gult passar med blått och grönt passar med rött! Så är det bara! Jag tycker detta är något av det sjukaste som hänt under min tid här!

Men... på ett sätt är det bara kul att folk hittar saker att klaga över och gnälla på! Det underhåller iallafall mig och jag hoppas det underhåller andra också. Sen kan man ju fråga sig vad våra nya användare tycker när de ser att personer går in och analyserar inlägg, gnäller och kommenterar negativt. Det lär ju inte direkt kännas som en öppen dörr för en som kanske vill gå med i NCS! Tyvärr är det nog så att många bidrar negativt till att detta forum inte handlar om ciklider utan ibland handlar om rent nonsence!

Jag säger ännu en gång: Låt folk skriva om vad de vill! Klaga inte på saker som inte går att påverka. Lägg istället energin på att skapa trådar och diskutera saker ni tycker är intressant, för i slutändan är det på så sätt man kan påverka forumet!
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Ursprungligen postat av Ola Svensson
        (ps de flesta har faktiskt akvarier for att de ar snygga, nagot som vi har pa ciklid.se troligen oftast missar)
        Inte då då här kan du se några riktigt snygga kar Ola

Det kan vara så att den allmänna meningen är att karen är fula i tråden men dom duger gott som inspirationskälla i allafall har dom som hört av sig sagt det.

Inte särskilt ödmjukt av mig att säga så .........men jag vill bara visa att just foto är akvaristik. Därför tycker jag att foto exemplet och inläggen mot Zaphi är helt ute och reser.
        Att dra upp en innlägg från ett annat forum och sen diskutera vilka fel den eller den sagt är enligt min mening osmakligt. Vilken tur det är att Zaphi ser det från den ljusa sidan.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• dinajel
          Användare
          • November 2004
          • 569

Ursprungligen postat av Kalle-Maja
          Alltså, den bästa strategien är att slå en tärning där man skrivit vänster, mitten och höger och slaviskt följa tärningens utfall. Då kan aldrig motståndaren veta var bollen hamnar. Kul va?
          Läste ni inte om den tyska professorn (eller vad han var) i somras i samband med fotbolls-vm? Han hade forskat jättemycket om olika strategier inom fotboll. Bland annat hade han kommit fram till att om man slog en straffspark i den övre halvan av målet (om man tänker en dragen horisontell linje mellan stolparna som delar målet i en övre och undre halva) så gick i princip alla straffar in. Tror det var 98 eller 99%. Alltså även om man slog den rakt mot målvakten, mitt i målet. Det var intressant.

Han hade alltså genom forskning lyckats slå hål på ett antal fotbollsmyter.

Nu får ni fundera över hur den här analogin kan appliceras på ciklid.se...
          Daniel Andréasson

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Vad gäller just Zaphi och Zoopet-tråden så gav jag i den tråden ett ungefär likartat svar som Zaphi och skäms inte ett dyft för det

Kommentar

• Långås
              Användare
              • August 2005
              • 73

För att återgå till vad någon tyckt blivit sämre, dvs att ciklidnybörjare inte fick så mycket hjälp så kan jag inte hålla med. Jag har följt forumet länge men inte varit aktiv med egna inlägg. Men jag måste säga att på de flesta frågor ifrån nybörjare kommer snabba, trevliga och korrekta (vad jag kan avgöra) svar. Och ofta tillsammans med ett "Och välkommen till ciklid.se", trevligt! Jag testade själv att lägga samma fråga på ett par olika forum (väljer att inte nämna vilka) och det var inte något snack - här fick jag flest svar.

En sak tycker jag dock är lite konstig. Det startas ganska få nya ämnen. Men de ämnen som finns diskuteras väldigt länge (och ibland grundligt). Det känns nästan som det är lite ämnesbrist :-) Vågar inte folk starta nya ämnen? Om det är så förstår iaf inte jag varför, vad tror ni?
              Mvh
              Peter Fredriksson

Kommentar

• Ola Svensson
                • April 2002
                • 14633

Ursprungligen postat av Långås
                En sak tycker jag dock är lite konstig. Det startas ganska få nya ämnen. Men de ämnen som finns diskuteras väldigt länge (och ibland grundligt). Det känns nästan som det är lite ämnesbrist :-) Vågar inte folk starta nya ämnen? Om det är så förstår iaf inte jag varför, vad tror ni?
                Vi ar nog ganska manga som gar in och hoppas att det finns nagot kul att diskuttera, men som sallan startar egna tradar. Darfor ar det bra om nagon ny kommer och fragar sa att vi alla kan kasta oss over fragan och vanda och vrida pa den tills det inte finns mer att saga. Detta ar nog orsaken till att vissa tradar sparar ut till diskussioner om nagot helt annat. Ta t ex http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=53881
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Långås
                  Användare
                  • August 2005
                  • 73

Ola: Kan mycket väl vara så.

En idé då, väldigt många av er har ju riktigt imponerande akvarier. När du en helg har fixat till något i ditt akvarium och avnjuter en öl och tänker, f-n det blev rätt bra det där, plocka fram kameran och släng upp en bild på forumet (och inte då i fototråden ;-)). Skriv sedan in en kort beskrivning om vad du gjort, och hur du tänkt och fråga om kommentarer. (Typ din tråd om dina tre kar LN). Diskussionen kommer nästan alltid igång och skapar nya frågor och diskussioner.

Jag tycker iaf att det är mycket inspirerande att se hur andra gjort. Att det sedan skapar mycket nya frågor ser jag bara som positivt.
                  Mvh
                  Peter Fredriksson

Kommentar

• Alexander Ylipää
                    Användare
                    • October 2003
                    • 3613

Ursprungligen postat av Långås

En idé då, väldigt många av er har ju riktigt imponerande akvarier. När du en helg har fixat till något i ditt akvarium och avnjuter en öl och tänker, f-n det blev rätt bra det där, plocka fram kameran och släng upp en bild på forumet (och inte då i fototråden ;-)). Skriv sedan in en kort beskrivning om vad du gjort, och hur du tänkt och fråga om kommentarer. (Typ din tråd om dina tre kar LN). Diskussionen kommer nästan alltid igång och skapar nya frågor och diskussioner.

Jag tycker iaf att det är mycket inspirerande att se hur andra gjort. Att det sedan skapar mycket nya frågor ser jag bara som positivt.
                    Håller med fullständigt.
                    Mvh Alex

Kommentar

• Havs
                      Användare
                      • December 2004
                      • 607

Ursprungligen postat av Zaphi
                      Jag har ofta hört att jag skriver genomtänkta och sakliga inlägg här på forumet. Konstigt då att man blir beskylld på detta forum för något man gjorde man gjorde lite halvhjärtat (det kan jag hålla med om Ola) på ett helt annat forum! Dessutom blir man beskylld bara för att man känner till begreppet komplementfärg, som används inom tusentals områden, och som borde användas inom akvaristik mer! Gult passar med blått och grönt passar med rött! Så är det bara! Jag tycker detta är något av det sjukaste som hänt under min tid här!

Men... på ett sätt är det bara kul att folk hittar saker att klaga över och gnälla på! Det underhåller iallafall mig och jag hoppas det underhåller andra också. Sen kan man ju fråga sig vad våra nya användare tycker när de ser att personer går in och analyserar inlägg, gnäller och kommenterar negativt. Det lär ju inte direkt kännas som en öppen dörr för en som kanske vill gå med i NCS! Tyvärr är det nog så att många bidrar negativt till att detta forum inte handlar om ciklider utan ibland handlar om rent nonsence!

Jag säger ännu en gång: Låt folk skriva om vad de vill! Klaga inte på saker som inte går att påverka. Lägg istället energin på att skapa trådar och diskutera saker ni tycker är intressant, för i slutändan är det på så sätt man kan påverka forumet!
                      Det blir inte lätt att skriva för mig i fortsättningen. Det saknades ju exempel i tråden och jag gav ett där självaste forumsvärden var inblandad och det får omdömet som "det sjukaste som hänt mig under min tid här!"
                      Jag trodde allt att det var högre i tak än så här på NCS forum och om det vore någon som skulle tåla att bli exemplifierad, så vore det forumsvärden. Fler har uttryckt sin åsikt om att det var ett inlägg, ememplifiering som inte borde ha skrivits. Det blir till att tassa försiktigt över tangenterna i fortsättningen.
                      Senast redigerad av Havs; 17 October 2006, 05:51.
                      Min zoon

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10777

Vad är det för hånfullt inlägg från din sida Zaphi? Totalt onödigt påhopp på mig...

Tjafsa om att jag skulle vara någon sorts konstnär...vad är det för jäkla larv från en vuxen man egentligen? Är det för att jag är in och petar på ditt område "foto" som du irriterar dig så mycket på mig så att du behöver skriva hånfulla inlägg?

Du har tydligen inte läst mitt inlägg helt och hållet, men om jag skriver så kryptiskt så att du har svårt att förstå så ber jag verkligen om ursäkt. Sedan är du heller inte speciellt nödgad att läsa det jag skriver om du har problem med att jag är förvirrande. Jag gillar dig verkligen, Zaphi, då du har stora kunskaper inom områden som intresserar mig, t ex fotodelen som du gör kanonbra...men de här raderna du skrev till mig vill jag gärna glömma.

LN: Jag säger inte att någon speciell styr, men forumet i sig har styrts mer från forumets centralkärna och mer ut mot sidohobbies än vad jag ibland önskar. Jag ser en fara med att forumet blir för brett och att det genom den biten förlorar lite av sin "nisch".

Jag tror att du hakat upp dig på att jag skulle syfta på att någon är ansvarig för att det drar åt ett håll eller att jag tycker illa om Duisburg trådar och fototrådar. Det är totalt befängt att tro något sådant då jag var en av de som ville ha bredd i forumet och gärna tog in t ex fotodelen. Det var troligen också mycket därför som jag tog hand om fototävlingen i starten.

Trådar som Duisburg är ett mycket trevligt exempel på hobbyverksamhet utanför ciklid.se där många goa killar samlas och har ett syfte, en röd tråd, med resan. Det är verkligen uppskattat från min sida att få läsa om deras erfarenheter och se deras bilder.

Det enda jag velat få ut genom denna tråd är att alla medlemmar ser till att värna om forumets genuina "nisch"...dvs akvaristik och ciklider.
                        Senast redigerad av StefanL; 16 October 2006, 17:31.

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Ursprungligen postat av HazelCR
                          Å det väsentliga i mitt första inlägg i denna tråd är;

"Jag menar att om gamla frågor inte får ställas på nytt, så kommer forumet att sakta men säkert avklinga till att nästan inga akvarierelaterade frågor alls ventileras."
                          Oki, jag får förtydliga mig lite mer - jag menar inte alls att sätta några begränsningar på vilka akvarierelaterade saker som ska diskuteras. Det skrev jag ju i punkt ett i mitt inlägg. Vi är fullständigt överens om att alla ska få fråga vad de vill, inklusive nybörjare. MEN - min poäng är att jag och kanske några med mig har tappat lite intresset av att diskutera nybörjarfrågor. Forumet måste vara till för oss också liksom. För egen del hade jag stort utbyte av Tysklandsresan, inte minst genom att jag fick namn och person ihopkopplade med många "okroppsliga" nick här på ciklid.se. För mig blir det då givetvis mycket trevligt att underhålla dessa kontakter med lite "snick-snack" om själva resan.

Kanske ligger en av förklaringarna till att det inte startas så många nya ämnen här också - många som har hållt på ett tag reflekterar inte riktigt över att det man pysslar med kan vara mycket intressant för andra. Kan röra sig om små enkla tips, men som gör en avsevärd skillnad för någon som inte tänkt på sådant förut. Själv har jag valt en liten alternativ väg där och dragit iväg några artiklar till Ciklidbladet. Två till ligger i bakfickan, men behöver arbetas lite mer med. Artikelskrivandet är faktiskt delvis en grej för att komma undan att besvara särdeles många frågor. Om folk läst artikeln så kommer fler (och för mig mer spännande) följdfrågor.

För övrigt har jag nog något för Zoopet också - men nästa Ciklidblad måste komma ut och MAF:s utställning hållas först.

Hilsen,

P
                          Senast redigerad av PatrikMalmo; 16 October 2006, 17:59.
                          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10777

Nu har jag läst igenom vad t ex Zaphi och LN har skrivit i den här tråden om mig och vad jag har skrivit. Jag är riktigt förolämpad av deras tilltag där jag beskrivs som förvirrad och som LN skriver så kan många få intrycket av att jag är näst intill rubbad.

Jag avstår från att delta mer i den här diskussionen och troligen även i ett forum där det finns personer som ägnar sig åt personangrepp när jag endast efterlyst eftertanke om att forumet styrts åt sidohobbies mer och mer. Det som är än mer förvånansvärt är att just personangrepp kommer bl a ifrån en forumsvärd.

LN: Fotografera ciklider är en sidohobby om din ordinarie hobby är att hålla ciklider...dvs om foto intresset tillkom vid ett senare tillfälle. Jag tror inte att du har så svårt att förstå den biten men jag har en känsla av att du önskade "fula" ut mig precis som Viktor gjort.

Jag hade önskat en trevlig dialog runt forumet och kanske mer konstruktivitet istället för att bli hånfullt skrattad åt. Det är mycket tråkigt att det behöver gå så långt att man beslutar att sluta vara på forumet...men nu får det vara nog för min del.

Tack till alla som skrivit här och förstått vad syftet med min tråd var...ni vet vilka ni är som fört en konstruktiv anda och som tänkt lite längre än det skrivna ordet.
                            Senast redigerad av StefanL; 16 October 2006, 18:14.

Kommentar

• Alexander Ylipää
                              Användare
                              • October 2003
                              • 3613

Fortfarande förstår jag inte alls Stefans resonemang. Jag har inte heller läst något inlägg där Viktor eller LN förolämpar dig, Stefan. Herregud, det liknar snart ett enda stort dagis där den som blir kritiserad eller ifrågasatt springer gråtandes hem.
                              Mvh Alex

Kommentar

• Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9104

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                                Det enda jag velat få ut genom denna tråd är att alla medlemmar ser till att värna om forumets genuina "nisch"...dvs akvaristik och ciklider.
                                Det är väl absolut de allra flesta som gör, därav flest inlägg där.

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                                LN: Fotografera ciklider är en sidohobby om din ordinarie hobby är att hålla ciklider...dvs om foto intresset tillkom vid ett senare tillfälle.
                                Detta fattar jag inte ordentligt. Om jag har 9 hobby´s, vilken av dom är min ordinarie hobby och vilka är sidohobby av Fiske, akvaristik, trädgård, Natur, målning, katt, fågel, småkryp och till sist även foto?
                                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...