snäcka med liggande hus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi
    Användare
    • June 2006
    • 357

    snäcka med liggande hus

    Noterade för ett par timmar sen pyttesmå snäckor i ett litet spottkar som det inte är nån fisk. De är ca 3mm och har huset liggande när de kryper fram. Alltså kan det inte vara tex posthornssnäckor. Har försökt att googla efter snäckor men hittar inga som inte har huset stående. Har aldrig haft snäckor förut så jag kan inte ett smack om dem.

    har dessutom ingen aning hur det kommit dit... jag har ju inte matat något och det finns ju ingen fisk i...

    Finns det många olika snäckor som ser ut som dessa? Någon som kan komma med något namn och om de är bra eller dåliga?
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    #2
    Det låter som Malajsnäckor(eller Malaysiska snäckor eller nåt liknande). Alla snäckor är bra men dom här är särdeles aktiva. En nackdel är att dom kan bli ganska många och synas bra vid tillfällen då de t ex kryper upp på rutorna eller samlas på en mindre del av botten. Jag lärde känna dessa små kryp ganska nyligen och blev först förskräckt, nästan lite äcklad, när hela botten rörde på sig men ser dom nu som trevliga team mates.

    Kommentar

    • Cissi
      Användare
      • June 2006
      • 357

      #3
      dessa snäckor sitter gärna uppe vid ytan och har ett platt hus, inte den där spiralen...
      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

        #4
        Gärna och gärna, det är inte ett helt igenom gott tecken. För mig kan dom göra det vid olika relativt oskyldiga förändringar som t ex stora vattenbyten, på natten eller om jag gasar på lite mer med koldioxiden men jag vet att det oxå kan betyda allvarligare syre- eller kväveproblem.

        Hmm, 3 mm ser jag nu, det är definitivt mycket mindre än normalstorlek för malajsnäckorna som är ca centimetern som vuxna. Kanske något annat då. Eller bebisar.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          Ser de ut ungefär som posthornssnäckan, fast huset ligger ner och är lite plattare så är de helt harmlösa. Gör varken nytta eller skada. Kan vara irriterande i stort antal och rent estetiskt ser det inte snyggt ut med mängder av snäckor på rutorna. Brukar komma in i akvariet som rom, t ex om gruset varit i något annat kar eller man stoppat ner en sten/växt/pump som varit i annat kar först.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          Arbetssätt...