HDR i all ära, men ibland kan det nästan få mig att må illa. Jag tycker det passar bättre att säljas som färdigramad tavla på IKEA eller hängas på väggen i en kinarestaurang än i en fotografs portfölj. Jag tänkte testa HDR, men detta känns way over the top för min del: http://www.pbase.com/gilazouri/china
Hdr
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Jag tycker fortfarande att många HDR-bilder är väldigt snygga. :-) Säker på att du inte är avundsjuk bara?Det går alltid en senare buss. -
Klart de är snygga, men ändå inte på nått sätt.. Jag vill ju inte bli avundsjuk innan jag testat själv... hahaKommentar
-
Jag håller med Zaphi om att många HDR-bilder ser väldigt "B" ut: kitschiga, Hötorgskonst(är det ett stockholmsbegrepp?),som ett LSD-rus eller liknande en del väggobelänger från förr med motiv av vattenfall i guld eller en tiger på en bergstopp mot en orange sol och en svart bakgrund.
Samtidigt tycker jag många bilder är väldigt sinnliga och vackra. Men varför tycker man det ser "okonstnärligt" ut ibland? Säkert av flera olika anledningar. En anledning jag ser är att HDR-bilderna, åtminstone hittills, inte avbildar vår omvärld särskilt representativt. Det är mycket skolboksfoto med korrekta men fantasilösa horisontlinjer och förgrunder, extrema vidvinklar, solnedgångar, vatten och andra lite utnötta och schablonartade motiv. Jag har sett några bilder från den första länken som las ut här på en bensinmack, ett sepiabrunt ancientfoto på ett par i ett rum samt en bil som för mig var HDR-bilder som andades skönhet OCH kvalitet.
Men som sagt, varför är man inte odelat positiv? Jag är intresserad av fler anledningar än min kanske något dunkla hypotes.
*edit* förresten Zaphi, ditt det där fotot på en dalsjö med alldeles turkost vatten tycker jag är ett bra HDR-foto utan HDR. Typ.Senast redigerad av Kalle-Maja; 14 October 2006, 19:14.Kommentar
-
Jag tycker bilderna är mycket vackra...och harmoniska. Ger en sorts drömkänsla faktiskt...nej jag gillar det. Skulle inte ha något emot att ha en av de där tryckta på en tavelduk (som är IKEA-poppis nu).
Den här bilden tilltalar mig lite då jag är en "Sagan om ringen"-fantast...
Sunrise over Shilin Stone Forest, Yunnan
Fotot efter är också mycket stämningsfullt.
Ni får gärna utveckla termen "Hdr" för mig då jag är ganska borta inom konst och fotografi.Kommentar
-
Jag gillar tanken med HDR och att man kan få bilder att se surrealistiska ut. Gillar dock inte när det går över styr som det gjort i en del bilder på länken ni hänvisar till. Det är som smink - har en hårfin gräns där snyggt snabbt kan förvandlas till skabbigt.Mvh
RobinKommentar
-
Ursprungligen postat av Stefan LarssonJag tycker bilderna är mycket vackra...Kommentar
-
Vad är HDR?Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Ursprungligen postat av specmatsVad är HDR?Kommentar
-
Man sätter ihop tre olikt exponerade bilder till en och samma. Dvs tar 3 eller fler bilder på samma sak (en mörk, en "normal" och en ljus) och lägger ihop dem i datorn....Exempelvis.
*edit* Micke kom före... min blev en "svenne-version" av det micke skrev.Mvh
RobinKommentar
-
ok..får bli mer bekant med fotovärlden för ja ska snart skaffa en digitalkameraTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Jag tycker om HDR, det är rätt svårt att klämma in allt man ser i det snäva omfånget på en digitalsensor eller dia. Man kan säga att HDR är negativemulering, det mänskliga ögat har också bra mycket mer omfång än negfilm tom. Sen tar jag mest bilder på solnedgångar och så när jag är ute och fotar, det är dessvärre inte så mycket längre.
Fast jag har också tröttnat på de där riktigt överdrivna bilderna.Kommentar
-
Snygga vykort! Och tänk vad HDR kan göra för världens fondväggar!Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
Mina fiskar & burkarKommentar
-
Endel verkar bedömma bilder ur "fotografisk" syn eller va man ska kalla de... (nämner inga namn för zaphis skull)
"ne den bilden va inte snygg, för så ser de inte ut i verkligheten, ne den ser målad ut" osv osv
se de ist som photoshop-konst. Visst behövs de grymt bra grundmaterial för att få en perfekt "hdr-bild" så bara kalla de ps-konst kanske är lite fel..
Sen endel gör ju grymt mkt efterredigering: t.ex: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=130392
Kalla hans bilder HDR-bilder vet jag inte om man ska, men grymt häftiga å snygga iaf (ren svenska, galet avundsjuk)
Mina bidrag finns här: http://hem.bredband.net/b396924/web/index.htmlKommentar
-
Ursprungligen postat av LaeskEndel verkar bedömma bilder ur "fotografisk" syn eller va man ska kalla de... (nämner inga namn för zaphis skull)
"ne den bilden va inte snygg, för så ser de inte ut i verkligheten, ne den ser målad ut" osv osv
se de ist som photoshop-konst. Visst behövs de grymt bra grundmaterial för att få en perfekt "hdr-bild" så bara kalla de ps-konst kanske är lite fel..
Sen endel gör ju grymt mkt efterredigering: t.ex: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=130392
Kalla hans bilder HDR-bilder vet jag inte om man ska, men grymt häftiga å snygga iaf (ren svenska, galet avundsjuk)
Mina bidrag finns här: http://hem.bredband.net/b396924/web/index.htmlKommentar
Kommentar