Tips om ytterfilter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jan-ErikJ
    Användare
    • July 2006
    • 10

Tips om ytterfilter

Hej!
    Jag har ett 400L Tanganyikakar, där motorn till ytterfiltret har rasat. Jag behöver därför tips om bra & gärna billiga ytterfiter som kan passa. Eheim är väl bäst, men också dyrast!
    Vilket filtermaterial kör ni med?
    Var har de bra priser på ytterfilter?
    Funderar på att kanske köra med en "powerhead" kopplad till utblåset på ytterfiltret, vad tror ni?

Tacksam för alla tips!
    Jan-Erik
    400L Tanganyika
    Tanganicodus irsacae
    Neolamprologus leleupi
    Neolamprologus multifasciatus
    Telmatochromis brichardi
    Julidochromis transcriptus
    Altolamprologus compressiceps "sumbu shell"

Hemsida: http://picasaweb.google.com/flatneck
  • palm
    Användare
    • August 2006
    • 114

Hej

Jag beställde ett EHEIM II 2028 (inkl filtermedia) till mitt 320L filtret skall dock räcka till 600L.
    Bäställde det på www.aquaristic.net 176 euro + 20 euro i frakt men då är det med filtermedia vilken kostar lös ca 400-500:-
    Jag skall ha kvar mitt powerhead som komplement + lättare vid rengörning att behålla balans i karet.

här finns en del kommentarer på detta filtret http://www.cichlid-forum.com/reviews/ klicka på canisterfilters.

MVH Palm
    325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
    +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

Kommentar

• Guzrob
      Användare
      • October 2004
      • 389

Jag har eheim 2028 och tycker faktist att det inte är nått specielt över det. förutom att priset är alldeles för högt. Själv så är favoritfiltret fluval FX5 men kanske är lite för stort för ditt kar. Men då slipper du ha pumphuvud och innerfilter i karet. Annars så är det Fluval 405 som gäller tycker jag. ett mycket prisvärt och stabilt filter. Eller varför inte köpa en filtermodul och fylla med filtermedia?
      :D:D:D:D

Kommentar

• Jan-ErikJ
        Användare
        • July 2006
        • 10

Tack för tipsen! Jag har nu haft ett Fluval 403 i 10 år, som jag har varit väldigt nöjd med, tills det gav upp nu i dagarna! Det lutar nog åt ett Fluval 405. Det verkar prisvärt och bra.
        1250:- inkl. filtermaterial hos PWSS!

Jan-Erik
        400L Tanganyika
        Tanganicodus irsacae
        Neolamprologus leleupi
        Neolamprologus multifasciatus
        Telmatochromis brichardi
        Julidochromis transcriptus
        Altolamprologus compressiceps "sumbu shell"

Hemsida: http://picasaweb.google.com/flatneck

Kommentar

• cmf

Val av filter

Instämmer med synpunkterna kring Eheim 2028. Jag köpte nyligen ett 420l Malawikar och fick då samtidigt ett Eheim 2028 Pro II filter i paketet. Resultatet tillsammans med ett Fluval 4+ innerfilter är dock inte helt övertygande i mitt tycke. Dessutom så är det inte så tyst som man kan önska i ett vardagsrum. Med tanke på priset så är jag därför tveksam till om det är bästa val.

Jag har tidigare erfarenhet av ett Fluval 404 som jag använde framgångsrikt under många år. Samma sak där med ljudvolymen, men filtreringsresultatet var betydligt bättre jämfört med 2028 i mitt tycke. Kopplingarna gick dock i sönder efter cirka 5 års körning, och samtidigt fick jag problem med läckage efter att ett av lockets lås gått sönder och behövde bytas. Denna konstruktion verkar dock bättre på den nyare model 405 - om man får tro bilderna. Fluval tycker jag därför verkar vara ett bättre alternativ än Eheim.

Nu har jag dock gått och beställt ett AquaEl Unimax 700 med UVC. Bra pris på akvarieshopen.com . Nu får vi se om det var ett bra val (både gällande filter och leverantör). Unimax 700 ska enligt beskrivningen vara relativt tyst och har stor filtervolym.

Jag tittade också på AmTops ytterfilter, som verkar mycket prisvärda. Men det blev som sagt emellertid AquaEl, eftersom filtermedia medföljde i det fallet. Filtermedia är ju rätt dyrt och när man jämför priser så är det något som man inte bör glömma i sammanhanget.

Tetra EX 1200 fanns också med i mina funderingar.

Ja, det är inte lätt att välja i djungeln av filter ...

Kommentar

Arbetssätt...