Löv på botten...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #16
    Rododendron finns inte i Sydamerika heller efter den information jag har. Rododendron finns vilda främst på norra halvklotet och då främst i centrala och östra Asien, Burma , Himalaya, sydvästra Tibet, Yunnan och Sichuan är Rododendrons paradis.
    Jag har aldrig hört någon som har haft sådana blad i akvarium, men det går säkert det oxå.
    Jag ska testa det.
    Men jag tror att både du och jag har en blandning i sydamerikansk biotopakvarie som inte överensstämmer med verkligheten. Det räcker att titta på växterna, oftast är det en blandning av sydamerikanska, europeiska och aiatiska plantor. Sand och stenar??
    Så om jag tar ett svenskt, norskt, spanskt eller tyskt eklöv och stoppar ner det i akvariet för att fiskarna mår bra av det, se spelar det nog ingen roll.
    Men ska man hålla sig strikt till ett biotopakvarium, så bör man ha växter och annat från just den biotopen man vill efterlikna. Ja då kan man inte ha svenska aborrar ihop med koraller utan endast aborresläkten som finns där koraller finns.


    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Marc Vogel

      #17
      ...och jag som trodde att rhododendron (felstavat?) kom från Sydamerika! Pinsamt.

      Hur som helst är jag ingen biotopfanatiker, men eklöv vore allt för avvikande för min smak. Smaken är som baken delad, eller som vi säger i Göteborg: Smaken är som r*ven klöven.

      Vore kul att se foton på lövakvarier.

      Lycka till med era löv av vilken sort de nu än månne vara.

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 804

        #18
        Hej Marc. Annvänd Bok och Eklöv men ej Rhododendron som är giftig,själv annvänder jag Bokgrennar och löv av Bok och Ek samt sand från Vättern iett lager om ca. 2-3 cm. tjockt. Grovleken på sanden 0,4-0,8 m/m. Löven plockar jag när dom är torra och annvänder dom direkt utan rengöring till Diskus , Apistogramma och Pannsarmalar. MVH Mats

        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Ett litet tips för alla i Göteborgs området, om ni behöver boklöv så finns det i massor ute i Jonsered, i bokedalen närmare bestämt.




          //NJ

          Kommentar

          • Jadde
            Användare
            • November 2002
            • 13

            #20
            Har dvärgciklider och har nu stoppat ner en massa björklöv. Ska bli kul att se hur det går..

            Kommentar

            Arbetssätt...