Löv på botten...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Liza

    Löv på botten...

    Jag har hört att vissa firrar tycker om lite löv på botten... Jag har biotodoma cupido, fjärtilsciklider, kurvciklider, skalarer och lite pansarmalar och tetror...Så, hur gör man? (200 liter alltså...)/Liza

  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #2
    Om man tittar i naturliga livet så ser man att det finns en massa löv på botten i sjöar och vattendrag.
    Sammla in nedfallna eklöv, lägg i hink tills de sjunker till botten och lägg dessa sedan i akvariet. Det ska vara några centimeter tjockt lager.
    Du kanske inte får se så mycket av dina dvärgciklider, eftersom de kanske gömmer sig under bladen, men yngel blir det nog en hel del.

    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Marc Vogel

      #3
      Nja, eklöv... Om man har abborrar eller mörtar passar kanske eklöv.

      Skulle man inte kunna ta tillvara blad från sina krukväxter eller palmer istället och inreda med löv som passar våra tropiska fiskar bättre. Rent estetiskt alltså.

      Har inte provat själv, men skulle kunna tänka mig att torka blad från rhododendron eller palmen i hallen och sedan behandla dem på något sätt som försenar förruttnelsen.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Boklöv använder många med gott resultat.

        Mvh.

        Ola

        Ola
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Marc Vogel

          #5
          Ja, boklöv har ju ett mer neutralt utseende och liksom eklöv förmultnar de långsamt.

          Marc

          Marc

          Kommentar

          • ale
            Användare
            • April 2002
            • 24

            #6
            Dessutom; förhoppningsvis missköter vi inte våra krukväxter så pass att det finns tio liter vissna löv att plocka under fönsterbrädet...


            MVH/
            Alejandro

            ps: ett tips är att du byter ut löven innan de hinner brytas ner. För eklöv tar det kanske 3 månader, minns inte riktigt - (det lär du dig). Efter det blir det ganska mycket små lövbitar som kan ställa till det. Men mitt akvarium har aldrig varit snyggare än när jag hade löv i det!

            Kommentar

            • Liza

              #7
              Men när man plockar löven, ska dom vara nyss nedfallna eller? Ska man tvätta dom?/Liza

              Kommentar

              • Anette
                Användare
                • April 2002
                • 178

                #8
                Hej Liza!

                Plocka vissna, nedfallna löv på hösten. Tillgången brukar vara god så du kan nog plocka en hel säck utan problem.

                Skölj dem sedan i saamband med blötläggningen. Undvik dock att plocka löv inne i stan eller brevid en starkt trafikerad väg.

                Lycka till
                Anette

                Kommentar

                • David Johansson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 581

                  #9
                  Jag har använt eklöv om samlat in dem enligt Anettes beskrivning. Det bör ha gått en tid från det att löven avlägsnats från trädet, plockar man färska löv bör dessa torka ordentligt under ett par månader. Man kan också laka ur dem genom kokning och vattenläggning med upprepade vattenbyten. En beskrivning över hur jag preparerade löven fanns att läsa om i en artikel om fjärilscikliden i förra årets Ciklidblad.

                  Vad som är viktigt är att man sedan har löven i ett akvarium med lågt pH detta kommer fördröja och göra förruttnelse långsammare. Långsam rotation på vattenytan är lämpligt samt att insuget till filtret ej är för kraftigt.

                  David
                  David

                  Kommentar

                  • Marc Vogel

                    #10
                    Fasen vad sugen jag blir på att inreda ett kar med bl a löv. Det är ditt fel, Liza! Nu måste jag möblera om, göra mig av med fisk, skaffa nya... ÅÅÅhhhhh

                    Kommentar

                    • Liza

                      #11
                      Uh, jag tycker det låter komplicerat....Måste man ha så mycket löv i? Eller räcker det med ett litet täcke bara? Nackdelar??? Kram/Liza

                      Kommentar

                      • Edwin Molina

                        #12
                        Hej detta låter mycket spännande. jag har diskus hemma och är nog lite sugen på att testa detta.
                        Min fundering är om det är någon som har bilder på detta, så vore det roligt att se.



                        edwmo

                        Kommentar

                        • Carina

                          #13
                          Det är inte alls komplicerat!
                          I ditt akvarium verkar det ju som ph:t ligger ganska lågt annars borde inte Fjärilscikliderna + de övriga trivas.
                          I ett högre PH bryts löven ner snabbare alltså behöver man då byta ut dem och rengöra oftare.

                          Nu på våren kan man plocka från höstens lövskörd, plocka ek eller boklöv, lägg de i en kastrull med vatten och koka upp, eller lägg i en hink med varmt vatten, det gör att löven blöts upp och smutsen lossnar.

                          Ha ner de i akvariet (så mycket/lite du vill), efter ett tag märker du att de börjar lösas upp (brytas ner) då är det dags att lägga ner nya löv.

                          Nackdelen med löv är att de är så lätta att de lätt flyger omkring om filtret har för kraftigt utblås.

                          Jag har precis inrett ett akvarium med ett tunt sandlager och en massa små rötter, torv och löv på botten. Det blev jättesnyggt, nu ska bara fiskarna installeras i sitt nya hem.

                          Lycka till med löveriet!
                          /Carina Klingzell


                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

                            #14
                            Ja det var ju roligt att några blev intresserade av att ha löv i akvariet.
                            T.o.m. Vogel som var lite skeptisk.

                            Det är hög tid nu att sammla in löv nu innan de förmultnar i naturen.
                            Det finns fortfarande en massa eklöv under ekarna.
                            Om de förvaras torrt och luftigt så håller de sig länge.[u]Så plocka en stor säck så har du löv i ett helt år.
                            Dessutom är det kul att titta på Discusar som "blåser" bort löven för att hitta mat.
                            Man behöver ju inte ha löv på hela botten, men det bör nog vara några centimeter tjockt lager. Och som sagt var så trivs dvärgciklider alldeles utmärkt i "lövhögarna"

                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Marc Vogel

                              #15
                              Wilhelm, jag är alls inte skeptisk till lövinredning. Ursäkta om det verkade så.

                              Jag skulle dock aldrig använda eklöv pga att det skulle se konstigt ut med svenska eklöv i ett kar med biotop från Sydamerika. Ungefär som att blanda i abborrar eller koraller...

                              Boklöv har ett mer neutralt utseende eller som jag nämnde tidigare - Rhododendron.

                              MVH/Marc

                              Kommentar

                              Arbetssätt...