Synodontis sp. zaire?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndyH
    Användare
    • June 2005
    • 69

Synodontis sp. zaire?

Har nyligen köpt ett gäng malar som kallades Synodontis sp. zaire. Är ca. 5-7 cm, liknar petricolan men mindre. Är ljusare i grundfärgen samt få stora runda fläckar. Är det den som kallas petricola "dwarf"? Ska försöka lägga upp en bild senare.
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

Jag föröker få tag på petricola och har upptäckt att det finns en del som liknar den men inte är det. Förmodligen är det inte petricola utan någon flodlevande fisk från Zaire(Kongo). Vad jag förstått är "dwarf" ingen variant av petricola utan bara ett förstärkningsord för att man ska veta att petricolan inte blir stor. Rätta mig gärna om jag har fel.

När jag försökt hitta petricola så har jag hittat S multimaculatus som är ganska lik. Förutom att jag vill ha en mal från Tanganyikasjön så har jag oxå avstått för att det är olika vatten i T-sjön och floderna i Zaire eller Uganda(där den senaste jag såg var fångad).

Det verkar finnas en del outforskat och ibland förvirrat när det gäller dom där små filurerna t ex så kallades petricola nyligen för multimaculatus.

Jag är nybörjare på malar så se inte mig som någon pålitlig källa.

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

Jo, det finns två petricolor: den riktiga, som är ovanlig i handeln och eventuellt aldrig odlats, och en "dwarf" som är lättodlad (och därmed vanlig) som har större fläckar. Bägge petricolorna kan kännas igen på den vita första ryggfenstaggen - ingen annan synodontis än de här två arterna har det.
      Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

Jag vet inte om det faktiskt är nån skillnad i storlek mellan "äkta" petricola och "dwarf".

Kommentar

• AndyH
        Användare
        • June 2005
        • 69

hittade en bild på simontorps hemsida. De kallade den Synodontis sp. "Dwarf Saire". Liknar väldigt mycket de jag har.

Kommentar

• Kalle-Maja
          Användare
          • December 2004
          • 1324

Den bilden visar fiskar med den vita ryggfenstaggen Mike menar skall vara en petricolakaraktär. Kanske menar då andra att det finns varianter som borde ha artstatus(eftersom den benämns "sp")?

Kommentar

• AndyH
            Användare
            • June 2005
            • 69

Här är en suddig bild av en av mina malar.

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Ser spontant ut som mina S. petricola, med undantag för den ljusa kroppsfärgen. Mina varierar dock kroppsfärg rätt ordentligt beroende på humör och ljus, så det säger inte särdeles mycket. Jag vet i allafall att mina är odlade, så jag är rätt säker på att det är petricolan. Inte många andra som verkar ha odlats, med undantag för gökmalen och ryggsimmaren - och det är inte de jag har.

Hilsen,

P
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• AndyH
                Användare
                • June 2005
                • 69

En fråga, varför har vissa petricola man ser många små prickar medans vissa har betydligt färre stora prickar. Ålder?

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Jag är osäker, men jag tror det beror på naturliga variationer i teckningen.

Hilsen,

P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Jarnis
                    Användare
                    • November 2005
                    • 415

Mina erfarenheter är också att grundfärgen varierar på Syn. Petricola, köpte 12 st samtidigt och la ner dom i två olika kar, 6 i ett med ljus sandbotten och 6 i ett kar med mörk botten. Dom anpassar sin färg helt klart efter underlaget, ljus botten / ljus fisk o s v.

Efter ett par månader flyttade jag dom 6 som gått över ljus botten till det andra, mörkare karet och det tog bara en vecka ungefär så hade dom samma färg som orginalinvånarna.

Petricola är väldigt underhållande att kolla på när dom jagar runt i stenrösen och inredning och dom kan simma rätt över cikliderna så att skäggtömmarna stryker ryggen utan att cikliderna bryr sig. Kul att se.
                    Micke

Kommentar

Arbetssätt...