Tropheus som sardiner

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • February 2006
    • 1069

Ursprungligen postat av Matz Karlsén
    Jag har ett tomt 325-liters Tanganyika skulle man kunna ha en grupp Kachese, Murago, eller Kiriza i det? Och i så fall hur många skall man ha?
    använd troffe tråden dena tråd handlar om vad folk tycker inte vad man vet

Kommentar

• Matz Karlsén
      Användare
      • February 2004
      • 1127

Ursprungligen postat av tezz
      använd troffe tråden dena tråd handlar om vad folk tycker inte vad man vet
      Jag tycker dom flesta har sunda och vettiga åsikter i den här tråden. Men det finns givetvis undantag.
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

Är 10 dubbar +10 ikolor att överbefolka i ett 720l tycker däremot 40-50 i ett 540l är det
        Jag tycker det. I naturen lever de inte 10 och 10. Tyvärr är det inte lika lätt att hålla dem naturligt utan vi har fler så att alfa-troffarnas aggressioner fördelas över resten av gruppen. En sorts kollektivbestraffning.
        Mvh
        Robin

Kommentar

• tezz
          Användare
          • February 2006
          • 1069

Jag tycker dom flesta har sunda och vettiga åsikter i den här tråden. Men det finns givetvis undantag.
          Det tycker jag med tanken med ämnet va delvis att förklara att fiskar har okså ett liv vilket tydligen alla inte förstår

Kommentar

• tezz
            Användare
            • February 2006
            • 1069

Ursprungligen postat av Robin
            Jag tycker det. I naturen lever de inte 10 och 10. Tyvärr är det inte lika lätt att hålla dem naturligt utan vi har fler så att alfa-troffarnas aggressioner fördelas över resten av gruppen. En sorts kollektivbestraffning.
            hanen bråkar aldrig sa jag inte det sen är det väl honorna som brukar bråka

Kommentar

• Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

Nu menade jag inte dina fiskar utan gjorde en grov generalisering. Vilket är ett måste när man pratar troffar. Troffar är ju olika från grupp till grupp. Mina kan ha ADHD och dina kan va jättesnälla även om de är av samma art.

Ska vi prata riktig moral så tycker jag det är fel att uppmana till kollektivbestraffningar. Det moraliskt rätta skulle då vara att ha en tropheus per akvarie.
              Mvh
              Robin

Kommentar

• tezz
                Användare
                • February 2006
                • 1069

Ursprungligen postat av Robin
                Nu menade jag inte dina fiskar utan gjorde en grov generalisering. Vilket är ett måste när man pratar troffar. Troffar är ju olika från grupp till grupp. Mina kan ha ADHD och dina kan va jättesnälla även om de är av samma art.

Ska vi prata riktig moral så tycker jag det är fel att uppmana till kollektivbestraffningar
                Har själv ADHD så jag förstår hur dina fiskar har det

Kommentar

• Danne_K
                  Användare
                  • February 2006
                  • 777

det är ju lite förvånande med tanke på att dom till och med i naturen bråkar en hel del... hur mår fiskarna igenterligen kollat vatten värderna? fiskar kan lätt bli hängiga å loja om man har dåligt vatten...

Kommentar

• Danne_K
                    Användare
                    • February 2006
                    • 777

Är 10 dubbar +10 ikolor att överbefolka i ett 720l tycker däremot 40-50 i ett 540l är det
                    båda är överbefolkade. är igenterligen lite både och vilket som är bättre. när du har så pass lite fisk/liter vatten så behöver du inte rengöra lika mycket vilket gör att du får stabilare vatten värden. men och andra sidan ju mindre fisk ju mer utsatt blir dom svagare individeran eftersom att dom inte lika lätt kan "försvinna" i mängden.

Kommentar

• Matz Karlsén
                      Användare
                      • February 2004
                      • 1127

I mitt kar håller honorna sams medan mina två hannar har lite stridigheter då och då
                      Och dom uppvaktar honorna hela tiden och jag har som sagt två honor som tuggar. Hur har du det med dina Troffar har du fått fram några yngel?

Kommentar

• Danne_K
                        Användare
                        • February 2006
                        • 777

Jag har ett tomt 325-liters Tanganyika skulle man kunna ha en grupp Kachese, Murago, eller Kiriza i det? Och i så fall hur många skall man ha?
                        jodå no går det att få att funka. hur många du ska ha beror lite på dig själv. hur mycket arbete och pengar du vill lägga ner. men tycker väll att runt 20 skulle vara lämpligt men som sagt beror mycke på hur du själv vill ha det.

Kommentar

• Matz Karlsén
                          Användare
                          • February 2004
                          • 1127

Ursprungligen postat av Danne_K
                          jodå no går det att få att funka. hur många du ska ha beror lite på dig själv. hur mycket arbete och pengar du vill lägga ner. men tycker väll att runt 20 skulle vara lämpligt men som sagt beror mycke på hur du själv vill ha det.
                          Jag har precis beställt 20 Kiriza från aquariummalawi som kommer nästa vecka!

Kommentar

• Danne_K
                            Användare
                            • February 2006
                            • 777

Jag har precis beställt 20 Kiriza från aquariummalawi som kommer nästa vecka!
                            okej blir säkert kanon var just in och kollade i tropheus tråden och såg att Robin redan hade gett dig ett svar där. men är ju aldrig fel att få flera det verkar hända en hel del för dig på tropheus fronten lycka till!

Kommentar

• specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

förr var det när det gällde mbunas 1 hanne till 3 honor, Då gällande tropheus var det fortfarande en grupp tropheus som var norm (och fortfarande är), aldrig 1 hanne 3 honor!, hur kan det vara så?, vad är skillnaden?, den "skillnaden" har jag aldrig förstått, själva har jag, med andra, misslyckats att hålla 1 hanne 3 honor så många ggr..,nu har jag aldrig testa detta 1-3 förhållande med troffar men tror kanske att det vore mer lyckat trots allt.än motsvarande mbunas, speciellt de mer aggressiva som M.Auratus som funkar mycket bättre i stor grupp i AKVARIUM.
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Matz Karlsén
                                Användare
                                • February 2004
                                • 1127

Ursprungligen postat av Danne_K
                                okej blir säkert kanon var just in och kollade i tropheus tråden och såg att Robin redan hade gett dig ett svar där. men är ju aldrig fel att få flera det verkar hända en hel del för dig på tropheus fronten lycka till!
                                Tack för all uppmuntran! Ja jag har fått blodad tand! Nu är det Troffar och Sydamerika som gäller för mig.

Kommentar

Arbetssätt...