Ursprungligen postat av Robin
Tropheus som sardiner
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av tezzJag tror inte jag ska prova det tro inte du heller hade det i mitt läge
nädå de skulle jag inte. tycker inte att de ser bra ut. men jag tror säkert att det skulle funka.Kommentar
-
Vad är det som händer?
Den ursprungliga frågan ställdes av en person som undrade en sak, sen när diskussionen är igång verkar samma person veta bäst själv? Varför då ställa en fråga?
Inse att alla inte har samma smak och att det inte fungerar likadant i olika kar med olika firrar...Kommentar
-
Ursprungligen postat av Danne_Kmm men risken är ju att ynglena blir uppätna om man inte har en hel del sten.. (om man nu inte "tömmer" dom)
Annars kan man flytta honan till ett spottkar.Mvh
RobinKommentar
-
Ursprungligen postat av RobinOm man nu vill ha yngel av dem.
Annars kan man flytta honan till ett spottkar.
jo helt klart. själv så skulle jag vilja ha ett så pass stort akvarium att man kan se honor som släpper ut ynglena utan att bli störda så mycke från övriga fiskar. patrik hade en bra ide med en "trophe hylla" då behöver man kanske inte så stora akvarier för att dom ska få vara i fred. och man får se detta betende.Kommentar
-
Tropheusdiskussioner är verkligen toppen! Finns det någon gren av vår hobby som innehåller så många absoluta och tvärsäkra sanningar i så vitt skilda riktningar?
Jag minns att jag var hem hos en man någon gång i början på 80-talet (kan det ha varit din farsa, Danne?) här i stan (Piteå) som hade väldigt friska dubbar i ca. 200 l akvarier och han matade dem enbart med svarta mygglarver som han fångade på våren och fryste in. Enligt dagens regler skulle de slå ihjäl varandra eller dö i soten på nolltid. På den tiden matades även så gott som all Malawi/Tang här uppe med lax- eller forellfoder. Otroligt proteinrikt käk som inte alls är rätt kost för magkänsliga troffar och mbunas. Så gjorde även jag och firrarna klarade sig faktiskt bra! Idel lekar och ingen sot.
Alltså, det finns inga sanningar bara mer eller mindre sannolika metoder för att lyckas. För tio år sedan var det råd som alla följde att Tropheus skulle matas med räkmix med mycket grönt i. Nu matar många med något så enkelt som koipellets. Skulle jag skaffa tropheus igen skulle jag visserligen intehålla dem i små grupper, ge svarta mygg eller laxfoder eller hålla dem i små akvarier men det behöver inte betyda att det inte går!Kommentar
-
Ursprungligen postat av Ola SjödinTropheusdiskussioner är verkligen toppen! Finns det någon gren av vår hobby som innehåller så många absoluta och tvärsäkra sanningar i så vitt skilda riktningar?
Jag minns att jag var hem hos en man någon gång i början på 80-talet (kan det ha varit din farsa, Danne?) här i stan (Piteå) som hade väldigt friska dubbar i ca. 200 l akvarier och han matade dem enbart med svarta mygglarver som han fångade på våren och fryste in. Enligt dagens regler skulle de slå ihjäl varandra eller dö i soten på nolltid. På den tiden matades även så gott som all Malawi/Tang här uppe med lax- eller forellfoder. Otroligt proteinrikt käk som inte alls är rätt kost för magkänsliga troffar och mbunas. Så gjorde även jag och firrarna klarade sig faktiskt bra! Idel lekar och ingen sot.
Alltså, det finns inga sanningar bara mer eller mindre sannolika metoder för att lyckas. För tio år sedan var det råd som alla följde att Tropheus skulle matas med räkmix med mycket grönt i. Nu matar många med något så enkelt som koipellets. Skulle jag skaffa tropheus igen skulle jag visserligen intehålla dem i små grupper, ge svarta mygg eller laxfoder eller hålla dem i små akvarier men det behöver inte betyda att det inte går!
När det gäller foder så var det svarta och vita mygg som han matade med (som han fångade själv vilket du nämner). Han testade även pellets någon gång men fick nog inte riktigt ut vad han önskade av detta med tanke på att han inte fortsatte med detta. (Jag ringde och frågade honom om soten förstoppning och han säger att han aldrig haft någon tropheus som har haft problem med magen)Kommentar
-
Ursprungligen postat av Erik ÖsterlundVad är det som händer?
Den ursprungliga frågan ställdes av en person som undrade en sak, sen när diskussionen är igång verkar samma person veta bäst själv? Varför då ställa en fråga?
Inse att alla inte har samma smak och att det inte fungerar likadant i olika kar med olika firrar...
Frågan var vad tycker ni
Ämnets mening var att se om folk tyckte det var moraliskt riktigt att packa i hop troffar som sardiner vilket jag själv inte tyckerKommentar
-
Ursprungligen postat av tezzkanske du skulle ta och lära dig läsa först
Frågan var vad tycker ni
Ämnets mening var att se om folk tyckte det var moraliskt riktigt att packa i hop troffar som sardiner vilket jag själv inte tyckerKommentar
-
Mina erfarenheter säger att det inte funkar speciellt bra med grupper med endast en hane,eftersom honorna då har en tendens att bli bråkiga mot varandra.Har testat både små grupper 1+3 och med lite större grupper 1+20 och i båda fallen så slutade det med att honorna försökte slakta varandra.Har för närvarande ett par Lupota som fungerar super och ynglar var annan månad.Jag köpte från början 1+3 men det funka inte alls och nu har jag bara paret kvar och det funkar som sagt superKommentar
-
Ursprungligen postat av tezzkanske du skulle ta och lära dig läsa först
Frågan var vad tycker ni
-
Ursprungligen postat av Danne_Ktycker att du har formulerat dig lite konstigt. om det är det du vill diskutera från början. sedan har du en väldans dubbel moral. med tanke på att du har ett över befolkat kar och tycker inte att detta är moraliskt riktigt...Kommentar
-
Ursprungligen postat av Erik ÖsterlundJa det var just det jag gjorde, läste vad du skrivit. Men jag lyssnar inte på dig eftersom du bara är ute efter att tjafsa...Kommentar
-
Ursprungligen postat av tezzinte tjafsa tjabbaTo be or not to be a cichlid-lover that´s the question!Kommentar
-
Jag har ett tomt 325-liters Tanganyika skulle man kunna ha en grupp Kachese, Murago, eller Kiriza i det? Och i så fall hur många skall man ha?To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!Kommentar
Kommentar