Tropheus som sardiner

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • February 2006
    • 777

Ursprungligen postat av tezz
    200l eller 20000l du kan ju börja med 150cm och 500l ditt alt låter mer som sardinburk eller tillbaks i sjön

blir ju lite samma även om du har i ett 500l eller ett 200l så måste du över befolka karet för att dom inte ska slå ihjäl varandra.. för att man inte ska behöva överbefolka akvariet och hålla trophar, måste du upp i betyderligt större akvarier än 500l trots att du tredubblar de tror jag knappast att man får det att funka bra.

Kommentar

• tezz
      Användare
      • February 2006
      • 1069

Ursprungligen postat av Danne_K
      blir ju lite samma även om du har i ett 500l eller ett 200l så måste du över befolka karet för att dom inte ska slå ihjäl varandra.. för att man inte ska behöva överbefolka akvariet och hålla trophar, måste du upp i betyderligt större akvarier än 500l trots att du tredubblar de tror jag knappast att man får det att funka bra.
      Stenrös är lösningen har 10 dubbar 10 ikolor i ett 720l prova det

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

jag håller Ikola i 200 liters hörnkar. Fisken är fortfarande ung. Gruppen funkar bra samt samspelet med de andra fiskinnevånarna funkar oxå bra.
        Matar absolut inte i underkant men sköter mitt vatten i karet genom god filtrering samt två 40 - 50% iga vattenbyte i veckan. Nu är inte Växjövattnet det bästa akvarievatten som finns men med lite pyssel så funkar det.
        Jag gillar att ha mycket fisk i mina kar och vet att det krävs skötsel för att det ska funka.
        Om mina fiskar växer ur ett kar så flyttar jag dom till ett större, ser inget bekymmer i det. Utan tycker att det är kul att det inte är statiskt.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Hank
          Användare
          • April 2002
          • 1321

Larry:
          Du har PM
          /#378 Hank
          Zoonen:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• Danne_K
            Användare
            • February 2006
            • 777

Stenrös är lösningen har 10 dubbar 10 ikolor i ett 720l prova det

du har samma där. det som kanske vore naturligast i ditt akvarium vore kanske att testa 1.3 eller något liknande men är några här på ciklid som jag har hört testat detta och misslyckats.
            Senast redigerad av Danne_K; 12 October 2006, 12:09.

Kommentar

• tezz
              Användare
              • February 2006
              • 1069

du har samma där. det som kanske vore naturligast i ditt akvarium vore kanske att testa 1.3 eller något liknande men är några här på ciklid som jag har hört testat detta och misslyckats.
              ???? förstår inte vad du menar mitt kar funkar perfekt

Kommentar

• blackened
                Användare
                • January 2005
                • 1042

Om jag inte missminner mig postade du, danne, nyligen bilder i en tråd på moliro som inte är mer än 5-6cm? Yngel och undjur upp till 7-8cm, visst inga problem i småkar, men när det gäller vuxna 12-14cm troffar så behöver de simutrymme. De får dom inte vilka mått du än har i ett 200l. Som vanligt finns det undantag, men jag tycker aldrig det ska rekomenderas att hålla stora troffar i kar mindre än 310 liter.
                Senast redigerad av blackened; 12 October 2006, 17:54.

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                  Jag har 20 st troffar i ett 275 lit akvarium,jag har hört att man ska inte ha för stora akvarier för troffar att dom gör sig inte bra då, Mvh Ann-Mari

Kommentar

• ozric
                    Användare
                    • March 2004
                    • 3187

Ursprungligen postat av annmari
                    Hej!
                    Jag har 20 st troffar i ett 275 lit akvarium,jag har hört att man ska inte ha för stora akvarier för troffar att dom gör sig inte bra då, Mvh Ann-Mari
                    Tycker tvärtom! Är mkt mer givande att se en harmonisk troffe-grupp i ett 2 meterskar där de har möjlighet att sträcka på sig (!?) . Kruxet är väl då snarare att de har behov att gå trångt, alltså stora grupper i stora kar.
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

Kommentar

• Danne_K
                      Användare
                      • February 2006
                      • 777

Ursprungligen postat av blackened
                      Om jag inte missminner mig postade du, danne, nyligen bilder i en tråd på moliro som inte är mer än 5-6cm? Yngel och undjur upp till 7-8cm, visst inga problem i småkar, men när det gäller vuxna 12-14cm troffar så behöver de simutrymme. De får dom inte vilka mått du än har i ett 200l. Som vanligt finns det undantag, men jag tycker aldrig det ska rekomenderas att hålla stora troffar i kar mindre än 310 liter.
                      den gruppen är närmare 10cm nu.. men hur som helst så har jag haft troffar tidigare me.. och även farsan hade och odlade trophar för en ca 20årsen i 200l med luftpumpar vilket funkade kanon. men ju mindre kar ju mer jobb.. så det är ju kanske inget för nybörjare att börja köra trophar i ett 200l men nu va de ju inte det som var diskutionen.

Kommentar

• Danne_K
                        Användare
                        • February 2006
                        • 777

???? förstår inte vad du menar mitt kar funkar perfekt
                        jodå de förstår jag att det funkar bra va väll inte det som vi diskuterade.. funkar säkert jätte bra om du kör ner 40fiskar till. men i naturen så har trophar ganska stora revir.. i varje fall har jag fattat det så.

Kommentar

• tezz
                          Användare
                          • February 2006
                          • 1069

jodå de förstår jag att det funkar bra va väll inte det som vi diskuterade.. funkar säkert jätte bra om du kör ner 40fiskar till. men i naturen så har trophar ganska stora revir.. i varje fall har jag fattat det så.
                          skulle dom få större i ett 200l???sen har jag för mig att dom lever i kollonier untag dubbar
                          Sen pratade vi naturligt betende ej naturliga miljö för den går aldrig att återskapa i ett akvarie

Kommentar

• Danne_K
                            Användare
                            • February 2006
                            • 777

skulle dom få större i ett 200l???sen har jag för mig att dom lever i kollonier untag dubbar
                            Sen pratade vi naturligt betende ej naturliga miljö för den går aldrig att återskapa i ett akvarie

kollonier kan man nog inte kalla det prinsessor lever i kollonier inte trophar... no går naturlig miljö att istort set återska i akvarium men det kräver ju lite.. dom får inte större plats i ett 200l men det är efter samma principer nämligen att överbefolka akvariet så att inte någon ensktaka individ blir så utsatt..

Kommentar

• Cutekid
                              Användare
                              • January 2003
                              • 3368

Tropheus lever inte i kolonier!
                              Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Danne_K
                                Användare
                                • February 2006
                                • 777

vissa sorter lever ju på väldigt begränsad områden men nå kollonier kan man inte riktigt prata om. gissa att det är därifrån du har fått det ifrån..

Kommentar

Arbetssätt...