New life spectrum (utan bråk)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

Bara goda erfarenheter av NLS än så länge!Men största frågeställningen för mig är hur ynglenblir i kroppen uppfödda på NLS. Är nog lätt att övergöda dem då det är ett riktigt schvung i fodret. Och då tenderar kroppen att bli högryggad, få feta "bröst" samt konkav buk,vilket skulle se dåligt ut.Men med rätt mängd utfodring tror jag inte det är nåt större problem, men vi får se,detta är lite för tidigt än att konstatera. Undrar också hur pass bra de kommer leka på det.
    De positiva aspekterna är annars att det är ett mkt drygt foder som man endast behöver ge mkt små portioner av som sen leder till att fisken skiter ur sig minimalt och att det smutsar vattnet knappt alls,vilket betyder att jag inte behöver byta vtn och tvätta filter lika ofta. Har heller inte haft problem med övergången till att mata enbart med Thera-A och/eller Cichlid Formula. Fisken tar det utan större misstanke och mage/tarm funkar utan problem.
    H2o wafers har L-malarna dock inte fått smak på ännu men geoffarna & troffeynglen ger jagdet,då har de att göra ett bra tag framåt ty den löser sig knappt märkbart i vtn. Till vuxna törs jag inte ge waffers då jag är rädd att den sista biten ska fastna i nåns svalg,m eller nåt.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

Vill bara påpeka att jag inte anklagar någon här för smygreklam. Jag har sett vad jag ansett vara smygreklam för NLS i form av foruminlägg på planetcatfish och cichlid-forum, men alltså inte alls, över huvud taget, här, och jag är ledsen & ber härmed om ursäkt om nån här trodde jag anklagade dem för att vara shills.

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Det är lugnt Mike. Kommer du på ciklidstämman så bjuder jag på en pilsner
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Lutt
          Användare
          • October 2005
          • 1919

Ursprungligen postat av ozric
          H2o wafers har L-malarna dock inte fått smak på ännu.
          Du kanske inte har L-malar som äter alger

Kommentar

• Gäst

Jag fick fodret idag. Första reflektionerna är att fiskarna direkt gillade smaken, det verkar väldigt drygt samt att det inte grumlade vattnet alls (vilket känns som en självklarhet).

Kommentar

• ozric
              Användare
              • March 2004
              • 3187

Ursprungligen postat av Lutt
              Du kanske inte har L-malar som äter alger
              Båder och. Har Scobiancistrus Aureatus bla och de ratar dem totalt men de slänger sig över Cichlid Formulan & Thera A`n Men Ancistrus torde väl gilla dem tycker man men icke...
              c",)

Kommentar

• steveharris
                Användare
                • September 2003
                • 243

Jag har precis börjat använda NLS och de första intrycken är goda. Men jag avvaktar en tid för att se hur bra det är....
                Patrik

Kommentar

• Lutt
                  Användare
                  • October 2005
                  • 1919

Båder och. Har Scobiancistrus Aureatus bla och de ratar dem totalt men de slänger sig över Cichlid Formulan & Thera A`n Men Ancistrus torde väl gilla dem tycker man men icke...
                  L014 är karnivaror men de brukar ändå ta maltabletter, men ancistrus ....haha de är la kräsna då

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Lutt
                    L014 är karnivaror men de brukar ändå ta maltabletter, men ancistrus ....haha de är la kräsna då
                    min l14 käkar det mesta och älskar hikaritabletterna.

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Mina ancistrus gillar dom. Dom rycker ut så fort dom känner att det ligger waffers i vattnet.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• ozric
                        Användare
                        • March 2004
                        • 3187

Cougar; är de stora?
                        c",)

Kommentar

• Gäst

Cougar; är de stora?
                          Menar du min L14?

Kommentar

• Per B
                            Användare
                            • September 2005
                            • 1250

Jag har bara använt fodret en vecka så det enda jag kan säga är att fiskarna gillar det.

En nackdel är att det sjunker lite väl fort, det vill säga direkt. Jag matar ytterst lite och har hungriga troffar men vill gärna ge så pass att det blir lite "spill" till en hoper hästnostonåringar som avvaktar nedanför troffestimmet. Den biten fungerar inte riktigt bra.

Har någon ett tips på mängd förresten? Exempelvis hur många Tropheus på c:a 9-10 cm räcker ett kryddmått NLS pellets, 1 mm, till om jag matar två gånger om dagen?
                            mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• ozric
                              Användare
                              • March 2004
                              • 3187

Ursprungligen postat av cougar
                              Menar du min L14?
                              Ja.
                              c",)

Kommentar

• Gäst

Ja.
                                nej han är liten. bara 5-6 cm än så länge och väldigt fin! är din(a) stora?

Kommentar

Arbetssätt...