Kan man ha hästnosar tillsammans med Dubbar? Jag har 25 Dubbar i storleken 3-5cm i ett 540-literskar och skulle vilja ha hästnosar antingen E. cyanosticus eller T. irsaceae. Kan man i så fall ha bara ett par eller måstew man ha en grupp?
Dubbar och hästnosar?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Visst går det, men jag har haft svårt att få ensamma par att hålla. Har alla ggr slutat m att hanen dräpt sin hona. Hos mig kan Eretmodus vara lite tjuriga mot ungtroffar,periodvis. Men testa med en grupp vettja,funkar det så tror jag paren hålls tightare om amn har flera."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",) -
Ursprungligen postat av ozricVisst går det, men jag har haft svårt att få ensamma par att hålla. Har alla ggr slutat m att hanen dräpt sin hona. Hos mig kan Eretmodus vara lite tjuriga mot ungtroffar,periodvis. Men testa med en grupp vettja,funkar det så tror jag paren hålls tightare om amn har flera.To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!Kommentar
-
Alla som jag har snackat med hittils har lyckats bra med hästnosar tillsammans med tropheus! Undantaget är ju så klart jag...
Jag har inte lyckats med hästnosar och tropheusar blandat. Iofs flyttade jag två stycken inte fullvuxna hästnosar som var i lite dålig kondition, ganska smala, i ett 540liters med två L. multifasciatus. Gick bra tills jag släppte ner tropheusarna ca 5 dagar senare. Eller, det funkade hela tiden, men hästnosarna vågade inte ta för sig, alla fiskarna i akvariet utom de två multifasciatusarna, (bara för att det var två hanar och inte hade nåt revir förutom mot varandra) till och med den minsta ca 5 cm stora tropheusen (som var ca 3 cm kortare än hästnos hanen) stog högre upp i rangordningen. Dom vågade inte ta av dom stora bitarna som tropheusarna tog, utan dom åkte runt och tog småbitar. Båda vart smalare och smalare och efter en tid så dog honan.
Hanen går nu i ett 50 liters akvarium tillsammans med två små yngel av J. Dickfeldi där han får gå tills han blivit lite biffigare, då ska han få gå med dom andra tre hästnosarna (en hane och två honor) igen. Vi flyttade honom och en hona till mitt 540 liters från pappas 200 liters där han slogs för mycket med den andra hanen, så dom hade inte tid att ta över ruvningen när dom hade lekt.
Aja, nu mår iallafall alla fiskarna bra, dom ska få flytta ihop när vi får igång pappas 500 liters akvarium. Hoppas det går bätte då!
Men jag tror inte det blir några problem för dig att ha hästnosar med tropheus, ingen annan verkar ha haft samma problem som jag så.. Bara att försöka!540 Troffar, Callochromis ect
100 sydamerica, dvärgar
120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
40 tomt
Qui dormit, non peccatKommentar
-
På vuxna hästnosar är hanarna ngt större samt gamla hanar får ngt mer utdragna fenor.På Kapampa-varianten som jag har så skiljer sig färgen också ngt innan lek och under ruvning,annars så är de så gott som färglösa..."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Ursprungligen postat av Matz KarlsénKan man ha hästnosar tillsammans med Dubbar? Jag har 25 Dubbar i storleken 3-5cm i ett 540-literskar och skulle vilja ha hästnosar antingen E. cyanosticus eller T. irsaceae. Kan man i så fall ha bara ett par eller måstew man ha en grupp?Kommentar
-
Ursprungligen postat av tezzAtt du inte köper back to nature tang kostar bara ca 150kr en väldigt bra bok med många bra rådTo be or not to be a cichlid-lover that´s the question!Kommentar
-
Jo visst men bokens författare vet vad han talar om det vet man aldrig om dom som svarar i forumet
Försökte bara vara till hjälp lycka till med hästnosarnaKommentar
-
Ursprungligen postat av tezzJo visst men bokens författare vet vad han talar om det vet man aldrig om dom som svarar i forumet
Försökte bara vara till hjälp lycka till med hästnosarnaTo be or not to be a cichlid-lover that´s the question!Kommentar
-
Ursprungligen postat av Matz KarlsénJag vill inte förringa Ad Konings kunskaper, men han kan ju knappast ha erfarenhet av alla arter hur dom fungerar i akvariemiljö. Tack för lyckönskningen!
Och han anses vara en av världens främsta innom sitt områdeKommentar
-
Ursprungligen postat av tezzNej det tror inte jag häller men jag tror häller inte att han skulle skriva om något han inte vet och har erfarenhet av
Böcker i alla ära men akvaristik är ingen exakt vetenskap, det finns många vägar till framgång. Det är heller aldrig fel att be om råd i forumet, skulle man inte kunna fråga om sånt som finns i litteraturen kunde vi ju lägga ner forumet.Kommentar
-
Det tor jag med men man vet ju alldrig om man får ett korekt svar på forumet och det är därför klokt att se vad en innom området ledande person har att berättaKommentar
-
Ursprungligen postat av tezzDet tor jag med men man vet ju alldrig om man får ett korekt svar på forumet och det är därför klokt att se vad en innom området ledande person har att berätta
Men man ska inte underskatta Ad, och det tror jag ingen här på forumet gör heller! Han är en av dom som vet mest om ciklider i ren allmänhet. Han vet lite om mycket, vi på forumet vet (oftast!) mycket om lite!540 Troffar, Callochromis ect
100 sydamerica, dvärgar
120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
40 tomt
Qui dormit, non peccatKommentar
Kommentar