Strömavbrott...hjälp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

    Strömavbrott...hjälp?

    Hej igen! Har läst lite på några ställen om detta med att inte låta filter stå still för länge och sedan rulla igång igen...blev lite nervös när jag då fick meddelande om att Fortum skulle stänga av elen i 4 timmar här hemma idag.

    Men det var egentligen inte mycket jag kunde göra (eller?) och inväntade stoppet och inte minst återkopplingen av el med spänning. Inget hände - förutom att jag i vanlig ordning fick hjälpa mitt minsta filter igång. Strömmen borta i minst 3 timmar...

    Vad gör ni när det blir strömavbrott - ingenting? Verkar ju inte vara så farligt, eller är jag helt fel ute?

    mvh/ joe
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Matz Karlsén
    Användare
    • February 2004
    • 1127

    #2
    Ursprungligen postat av joe
    Hej igen! Har läst lite på några ställen om detta med att inte låta filter stå still för länge och sedan rulla igång igen...blev lite nervös när jag då fick meddelande om att Fortum skulle stänga av elen i 4 timmar här hemma idag.

    Men det var egentligen inte mycket jag kunde göra (eller?) och inväntade stoppet och inte minst återkopplingen av el med spänning. Inget hände - förutom att jag i vanlig ordning fick hjälpa mitt minsta filter igång. Strömmen borta i minst 3 timmar...

    Vad gör ni när det blir strömavbrott - ingenting? Verkar ju inte vara så farligt, eller är jag helt fel ute?

    mvh/ joe
    Jag hade strömavbrott i över ett dygn i våras och jag rengjorde inga filter och det hände ingenting med mina vattenvärden efter att strömmen kom tillbaka, inga fiskar dog heller. Så fyra timmar gör ingen skillnad.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

      #3
      Blir man förvarnad är det ju bra. Då kan man (gör iaf jag) rengöra filtern ngt så inget mök far ut i vtn:et när elen slås på igen.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

        #4
        Ursprungligen postat av ozric
        Blir man förvarnad är det ju bra. Då kan man (gör iaf jag) rengöra filtern ngt så inget mök far ut i vtn:et när elen slås på igen.
        Jo, det är klart ingen dum idé. Lite mök kom ju - men ingen större fara då sakernas tillstånd var relativt nystädat! Men ingen orsak till total panik alltså - annars kunde man ev. dra den slutsatsen av några andra inlägg om filterstopp.

        mvh/joe
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • roysan
          Användare
          • September 2006
          • 59

          #5
          man kan ju oxå om man har ett ytterfilter köra utblåset i en hink med vatten första minuterna så man får bort eventuella bakterier som dött och blivit giftig.

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • February 2006
            • 1069

            #6
            Jag köpte ett elverk som tur va pressis innan stormen Gudrun
            Va av med strömen en vecka då
            Nu har jag alltid elverket redo för strömavbrott
            Fiskarna kvävs ju om det dröjer förlänge så jag föreslår att ni köper en batteridriven luftpump kan va en bra säkerhet om det kommer en liknande storm

            Kommentar

            Arbetssätt...