.... och hanen med en liten spetsig böj.
Jaguarciklid 2006
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av jarinen
Lös nu med en ficklampa in i keramikröret de lekt i och där sitter små yngel på väggarna.
Mvh Jarimvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Ja nu håller de på och vallar frisimmande yngel, de är väldans samspelta och duktiga på det här med yngelvård vad det verkar. Dock så tänkte jag inte försöka dra upp några yngel, då jag skall i med ett par fisk som sällskap och som håller dom sysselsatta nästa ev. lek. De får hålla på till nästa helg iallafall.
Wilhelm: tillhör väl en annan tråd egentligen men har din Trimac smaskat i sig några jaggayngel ännu?
Mvh JariKommentar
-
Ja, jag har sett att några små har försvunnit och en låg på botten utan huvud, men nu är den väck.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
-
I dag när lyset tändes så är jaggorna ute i det öppna med en svärm yngel, otroligt fascinerande att se hur föräldrarna beter sig. De har stenkoll och malarna som utgör enda sällskap är punktmarkerade. Hypo plecon som är betydligt större än jaggorna försöker segla in bland ynglen som en buss ibland men det blir tvärstopp, det gör för ont.
Samtidigt så hade jag tänkt flytta över ett par fisk i det karet men mina 2 Zonatum håller på och skall leka i andra karet så man vill inte rota däri nu. Angenäma problem denna gång i o för sig, jag skall nog hålla mig lugn och inte ändra på nåt nu ett tag. Ska föröka få till en bild på föräldrarna med yngel.
Mvh JariKommentar
-
Mina Jaguarer har oxå "nykläckta" yngel som står som en svärm runt föräldrardjuren.
Det är fascinerande att se en 30cmers rovfisk som vårdar sina 5-6mm yngel ömt och försvarar dom.mvh Wilhelm
-
Ursprungligen postat av WilhelmMina Jaguarer har oxå "nykläckta" yngel som står som en svärm runt föräldrardjuren.
Det är fascinerande att se en 30cmers rovfisk som vårdar sina 5-6mm yngel ömt och försvarar dom.
Jo nog är det kul att få sitta och bevittna en lekakt.
Visserligen inte 30 cm, men kanske 20 cm Jaguar.
Fascinerande, verkligen.
HnKommentar
-
Väcka tråden!
Idag när jag skulle byta filter hos jaguarerna, så var jag lite försiktig eftersom de har en yngelhög bara några decimeter ifrån filtret.
Ner med handen och höll ett öga på hanen hela tiden och han bara stod där o kolla vad jag gjorde. Nu vart jag tvungen att för ett ögonblick kolla filtret med "båda" ögon och då passade han på när jag inte kollade honom. Snabbt fram och bet mig i handen så blodet rann. Vilka vassa tänder de har.mvh Wilhelm
-
Läckert.
Precis sådär fick jag fisktuberkulos när min trimachane bet mig i underarmen. Håll ett öga på det!
Ps. fick min zoo-zajac katalog idag som duMvh AlexKommentar
-
Det var andra gången jag blivit biten så att det uppstod blodvite. Hoppar verkligen att det finns tbc i det akvariet.
Då är natten räddad Alex! Många fina pryttlar i den katalogen.mvh Wilhelm
Kommentar