Mina nyinköpta Sajica har grävt en grop, 1dm djup under diverse inredning, riskerar att få en oplanerad ommöblering. ser ingen risk att karet ska gå sönder men det kan nog rasa en rot på fiskarna om dom inte ger sig snart, ska jag fixa det och med det störa deras eventuella lek eller ska jag låta det vara? Dom har grävt 3 dagar nu och är ända nere på frigoliten men vill tydligen ha ännu större...
Sajica-lek
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
möblerade om lite så risken för ras minimerades och nu minsann har dom lagt rom, hoppas det blir lite yngel nudå -
-
Ursprungligen postat av roysanmöblerade om lite så risken för ras minimerades och nu minsann har dom lagt rom, hoppas det blir lite yngel nudå540 Troffar, Callochromis ect
100 sydamerica, dvärgar
120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
40 tomt
Qui dormit, non peccatKommentar
-
Grattis roysan .Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Tackar nu är rommen 2 dagar gammal, så i morgon eller på lördag borde det börja sprattla lite....Kommentar
-
Hur går det roysan??
Här är min hanne med två sajica yngelDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
jodå, äggen kläcktes på lördag morgon men honan flyttade larverna längre in i grottan så jag har inte sett dom nåt än men dom står där och vaktar så jag tror nog dom lever. borde väl bli frisimmande inom några dagar, ska försöka fixa nån bild då.
hur gamla är dom ynglen?Kommentar
-
Kul att det funkar
Yngeln på bilden är ca: 2 månader och är 1 cm stora. Honan slutade yngelvårda dom efter ca en månad. Dom är otroliga överlevare för att karet är smockat av fisk som ville äta dom i början. 20 stycken har överlevt och nu är dom så stora att dom inte behöver vara rädda längre utan simmar fritt runt i karet.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
har lyckats få en glimt av ynglen nu, dom är verkligen liten, hade blå ciklid yngel förut och dom var större än dom här. kan tänka mig att det dröjer 4-5 dagar innan dom börjar simma.Kommentar
-
Kommentar
-
Antalet yngel minskade för varje dag, vet inte riktigt vem boven är men igår så var alla yngel borta.
Sällskapet i karet är ett gäng corydoras, 2st Macmasterii, 5st små kakaduaciklider.Kommentar
-
Tråkigt att höra.
Möblera om och prova igen
Kakaduides är/har varit riktiga romrövare i mitt kar.
Kan även vara så att det är Sajicahannen som är boven.
För lite nattbeysning i karet kanske ??
Kan även vara så att maten inte kommit fram till ynglen.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
dom stökade verkligen till innan rommen kläcktes, det var gropar lite här och där i karet
tror ynglen fick mat, såg iaf att dom käkade både av resterna/smulorna efter föräldrarna samt av den frysta artemian som dom fick, jag tror dom blev mat åt Kakaduides eller Macmasterii cikliderna, kanske till och med mamman eller pappan tog dom nu på slutet då dom blev svåra att hålla ihop.?? men men, bara att försöka igen
Nattbelysning? hmm... jag har så kallad kvällsbelysning som lyser två timmar efter att lysrören slocknat men på natten är det mörkt i karet.Kommentar
-
Nattlyse hela natten i form av en bordslampa utanför karet ökar honans möjligheter att hålla yngel vid liv. Där var nog feletDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Kommentar