Lite frågor angående egengjorda moduler

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-El
    Användare
    • August 2005
    • 255

Lite frågor angående egengjorda moduler

Dessa frågor har säkert varit upp på tapeten förut, men jag väljer ändå att ställa dem igen för att få alla svar på ett och samma ställe. Har precis tagit de första självande stegen i skapande av egna moduler och nu ställs jag inför en rad frågor.

1. I en av modulerna hade jag tänkt försöka gömma undan doppvärmare samt pump. Jag har börjat gröpa ur och skapat mig "ett hål", men hur mycket vågar jag gröpa ur innan det finns risk att alltihopa går i tusen bitar? Jag har alltså inte en susning om hur "tåligt" frigolit är. Man kanske rent utan skulle kunna lägga på något lager husfix utvändig, låta detta torka, för att sedan fortsätta göra hålutrymmet större?

2. Anta att man har gjort sitt hålutrymme klart. Hur skapar man lättast hål för inflöde respektive utflöde? Skulle själv nästan föredra borrmaskin, men vet inte om detta är att rekomendera. ( Utgår från att man behöver ha minst 2 hål för inflöde för övrigt. )

3. Vågar man med en värmepistol göra "hålutrymmet" större eller bör man avhålla sig från detta?

4. Utgår från att dessa hål bör göras innan man målar på husfixen eller?

5. Är det någonsom har bra exempel på färgpulver man kan använda?

Nåväl jag är tacksam för alla råd och ideér ni kan komma upp med!
  • Gäst

Jag har inte erfarenhet av just modulbygge men jag har byggd bakgrund & lärde mig lite av det.

1.Funkar säkert att lägga på husfix/cement å fortsätta gröpa ur, men jag tror inte du vinner nått på det. Skulle tro att du kan gå ner till 7-10mm i tjocklek utan problem. Du ger ju friggon en ny yta sedan med husfix/cement och det i sin tur beroende på tjockleken skyddar ju. Skulle om jag byggde i dag inte snåla med cementen. Jag "målade" på den på bakgrunden i 3 lager & det lyser vitt på sina ställen redan. Mina kära ancistrusar som var i karet i början hjälpte gärna till & frilade friggon. Så det bästa rådet jag kan ge dig är...snåla inte med cementen!!! Nästan så man kan säga..ju tjockare ju bättre det blir.

2.Borra du med ett borr. Jag gjorde fyrkantiga hål med kniv & limmade dit ett stort galler i plast från "claes i sjön" som var svart men jag byggde ju stora filterkammare i varje ände av karet. Till moduler är det inte praktiskt med så stora galler. Men det finns till BTN, raster som är lagom stora, kolla på tex www.pwss.se. Funkar säkert med ett men det är nog inte sämre med två raster om du får plats, och det hänger ju lite på det tekniska förutsättningarna oxå.

3.Värmepistolen är guld värd när man jobbar i friggo. Det är klart att du skall använda den. Jag upplevde att med friggon, när den blev värmd med pistolen, så blev den starkare. Så när jag bygger nästa gång skall jag värma alla ytor tror jag, för att slippa smulor i karet från friggon. Jag har upplevt nu att när den varit igång i ett par tre år så börjar den bli lite ömtålig i kanterna bakgrunden. Spec. vid pumparna & filter där man ju emellan åt måste böka lite för rengörning. Men använd den med försiktighet, det kan gå fort. Och ett tips.. stå utomhus eller väl ventilerat!!! Det är inte bra gaser att få i näsan.

4. Spelar nog roll... men det är nog enklast att ta hål före husfixen.

5. Finns massa olika färgpulver som funkar enl. vad jag läst, men jag har ingen erfarenhet av det. Ett alternativ jag använde var att strö sand i ytan men som sagt ancistrusarna var tuffa mot bakgrunden så det finns inte kvar mer än under sanden idag. Så det är ju inget bra tips om man säger så. Fast lackar man efter så kan det funka kanon.

Hoppas att du blivit lite klokare... :-)
    Lycka till och håll oss gärna informerade om hur det går.

Kommentar

• Kalle-El
      Användare
      • August 2005
      • 255

Tack för tipsen.

Jodå det går långsamt framåt. Den enda stora frågan som inte fått sin lösning är vilken typ av färgpulver man skall använda sig av. Pratade med min lokala målare och han var allt annat än klar på det hela. Helt giftfria pulver hade inte han hört talas om i alla fall. Sedan kanske inte typ av färgpulver spelar någon roll då husfixet kanske binder upp färgen i alla fall. Vad vet jag?

Men som sagt om någon har tips på färgpulver som funkar får de gärna höra av sig, eller det kanske finns personer här inne som känner till bra affärer som i sin tur kanske känner till det hela?

Kommentar

• Silverlod
        Användare
        • October 2006
        • 45

Ursprungligen postat av Kalle-El
        Tack för tipsen.

Jodå det går långsamt framåt. Den enda stora frågan som inte fått sin lösning är vilken typ av färgpulver man skall använda sig av. Pratade med min lokala målare och han var allt annat än klar på det hela. Helt giftfria pulver hade inte han hört talas om i alla fall. Sedan kanske inte typ av färgpulver spelar någon roll då husfixet kanske binder upp färgen i alla fall. Vad vet jag?

Men som sagt om någon har tips på färgpulver som funkar får de gärna höra av sig, eller det kanske finns personer här inne som känner till bra affärer som i sin tur kanske känner till det hela?
        Glöm inte att laka ur alla moduler efter gjutning. Cement är mycket uttorkande.
        En annan idé är att "limma" fast sand eller torv med silikon efter gjutning i skrevor för att få mer, färgen skall vara vattenbasserad, så mycket vet jag, vet inte om gifterna binds vid torkning.
        Melanchromis Interruptus.
        Labidochromis sp. Hongi.
        Metriaclima Callainos.
        Ancistrus Dolichopterus.

Kommentar

• Loket65
          Användare
          • September 2003
          • 176

När jag gjorde min bakgrund så använde jag "färgpigment" från Alfort&Cronholm. Köpte det på färghandeln. Ca. 1 dl stora burkar med pulver som man blandar i fixet. Har inte haft problem med någon fiskdöd i karet, och har haft det igång i 2 år nu. Det jag gjorde när det var torkat och ilimmat i karet var att jag fyllde upp och gjorde hela vattenbyten 1 ggr per dygn i ca en vecka innan jag lade i övrig inredning. Kanske överkurs, men dock har jag som sagt inte upplevt något negativt med det.

Lycka till.
          Den som äter lever får sej
          *Magnus*

http://www.orumsnygard.se

Kommentar

• Kalle-El
            Användare
            • August 2005
            • 255

Ursprungligen postat av Silverlod
            Glöm inte att laka ur alla moduler efter gjutning. Cement är mycket uttorkande.
            En annan idé är att "limma" fast sand eller torv med silikon efter gjutning i skrevor för att få mer, färgen skall vara vattenbasserad, så mycket vet jag, vet inte om gifterna binds vid torkning.
            Antagligen en ytterst korkad fråga, men vad menar du med "laka ur"?

Känns som att min hjärna är på permanent semster just nu...

Kommentar

• Silverlod
              Användare
              • October 2006
              • 45

Ursprungligen postat av Kalle-El
              Antagligen en ytterst korkad fråga, men vad menar du med "laka ur"?

Känns som att min hjärna är på permanent semster just nu...
              Det finns uttorkande och farliga ämnen i betong eller cement, så gör som Loket65 och byt vatten ofta en vecka så lakas (försvinner) allt som kan vara skadligt bort.
              Melanchromis Interruptus.
              Labidochromis sp. Hongi.
              Metriaclima Callainos.
              Ancistrus Dolichopterus.

Kommentar

• Kalle-El
                Användare
                • August 2005
                • 255

å fasen, vad det det som du menade!

Kommentar

• tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

Problemet med färgning av betongen är att det är svårt att få den ljusare än mörkgrå när man bara blandar i färgpigment.
                  Har för mig att jag blandade i nått vitt pulver zink, i nån form av lack (matt) och den bakgrunden har hållt sig i bra många år.
                  Jag tror betongen håller bra mycket bättre om man lackar.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

Jag har en gång i tiden gjort en frigolitbakgrund genom att spruta och dutta aceton på frigoliten. Jag lovar att man blev en kul typ om man stog nära och höll på ett tag. Det ryker och luktar så det är inget att rekomendera.
                    Men ytan blir stenhård efteråt då det liksom härdar ihop.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Carl
                      NCS Medlem
                      • May 2002
                      • 374

Hej.
                      Jag lägger mig i lite. Kanske upprepar jag bara vad nån skrivit tidigare.
                      Jag har gjoer en massa olika bakgrunder, håller med om föregående andående värmepistoler och sånt.

Färgläggning brukar jag göra med husfix som jag blandar i pigment i, brukar kunna bli snyggt, Zinkvitt är en bra bas, sedan lite andra nyanser, ibland kan man näer det är halvfärdigt ha ganska blaskig blandning vitt och nästa bara "hälla över" för att får snygga nyanser. MEN då försvinner hållfasteheten rejält. Jag är persojnligen skeptiskt till pigmenentn då dom ofta innehåller tungmettaler och annat. Jag lägger alltid på ett lager Epotex epoxilack efteråt, dels för att innesluta allt ec, giftigt och för att få ett tåligt yttersta lager. Då blir det lite dyrare men mycket hållfastare, vad gäller malar och annat som ger sip på en bakgrund.

Vad jag kommer tänka på till nästa gång är att slipa lite tunnt på lacken så alger lättare får fäste och för att slippa lite onaturligt blänk.

/Carl
                      www.stockholmsciklidklubb.com

Kommentar

• Kalle-El
                        Användare
                        • August 2005
                        • 255

Tack för tipset om att man kanske bör använda epotexet trots allt. Har själv inte riktigt bestämt mig för hur jag skall göra med den biten ännu. Finns väl främst två saker som talar emot epotexet nämligen att jag är rädd för att det kommer att blänka onaturligt samt problematiken med att få tag på preparatet. Verkar inte som att det säljs i västsverige och det var ingen liten fraktkostnad på att skicka det från STHLM om man säger så. Tur att man inte har någon bårska på att bestämma sig i alla fall!

Kommentar

• Gäst

När jag byggde min bakgrund så hade Tricella alias Stefan ..Är det Larsson?? (Hjärnsläpp) Men dock.. Stefan hade/byggde då sin otroligt fina bakgrund & han var lite "mentor" & bollplank här på forumet för mig då jag byggde. Han la på 2 komponents golvlack som det verkade funka lika bra som epotexen. Nu kommer jag inte ihåg vilken han använde men han är ju här på forumet fortfarande så det är ju bara att ställa frågan.
                          Jag valde då att använda vattenfastbruk istället för husfix. Min sambo jobbar inom bygghandeln så hon fixade det billigt & bra, dessutom snackade hon med tekniska suporten & dom hänvisade till flera ofentliga kar som var byggda med deras bruk tror det var bla Skansen.. om jag nu kommer ihåg rätt. Nå jag valde som sagt inte att lacka vilket straffade sig direkt med ancistrusarna. Men det var en risk som jag var medveten om, dock är vattenfast bruk hårdare än husfix tydligen så ...det borde funkat kan man tycka. Men sök på golvlack så kanske det kommer upp förslag som funkar.

Kommentar

• Linus_M
                            Användare
                            • August 2006
                            • 19

Bilder på era moduler

Hej
                            Det vore kul att se lite bilder på hemmagjorda moduler.

Jag börjar med min egen:

Det är en ganska liten modul gjuten i finbetong. Gjutformen är av latex"mjölk" som jag penslade på en klippa. Finbetong blir ganska tungt. Ska försöka gjuta en större i akrylharts (plast) som säljs på www.kinn.com

Kommentar

• Kalle-El
                              Användare
                              • August 2005
                              • 255

Efter 7 svåra år har man nu kommit så långt att modulerna börjar ta form på allvar. På grund av detta har det uppkommit några flera frågor:

1. Bör man "husfixera" även de sidor på modulen som inte "syns" i karet?

2. Vilket är det bästa sättet att fylla filtermodulen på? ( Finns ju bollar, matta och kanske även andra produkter att använda sig av.

3. Hur hårt skall man packa "filtermaterialet"? ( Bör man ha mindre bitar eller försöka satsa på så stora bitar som möjligt. )

4. Hur fäster man lämpligen cirkulationspumpen inne i modulen, eller kan den "ligga löst" mot filtermaterialet?

Mycket tacksam för råd och förslag....

Kommentar

Arbetssätt...