If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag skulle vilja veta varför alla använder svart silicon när man limmar BTN bakgrunder till exempel. Varför inte den vanliga genomskinliga? Är den vanliga inte lika bra eller?
Hej,
Det har enbart med estetiska skäl att göra, dvs en mörkare silikon syns inte så bra och om man dessutom blandar i sand eller torv i den så lyser det inte så bra igenom.
Ciklidhälsningar
Kjell Fohrman
Två anledningar:
1, Svart silicon är mycket "kladdigare". Iaf den jag köpte.
2, Jag har varit med om att genomskinligt silicon kan bli
"färgat" av olika mediciner, inte snyggt med BLÅ silicon!
Hej,
Färgen på silikonen har ingenting med kvalitén att göra, dvs det finns både transparent, svart och vit silikon med olika hållfasthet.
"Jag läste förut att någon skrev att man har olika silicon till olika storlekar på akvarier varför?"
Som jag nämnde så har olika silikon olika hållfasthet och skall man därför limma ett stort akvarium behöver man silikon med hög hållfasthet.
Ciklidhälsningar
Kjell
citat:
Hej,
Färgen på silikonen har ingenting med kvalitén att göra, dvs det finns både transparent, svart och vit silikon med olika hållfasthet.
"Jag läste förut att någon skrev att man har olika silicon till olika storlekar på akvarier varför?"
Som jag mämnde så har olika silikon olika hållfasthet och skall man därför limma ett stort akvarium behöver man silikon med hög hållfasthet.
Ciklidhälsningar
Kjell
Jag ska limma ett stort akvarie men vilket silikon är det som har hög hållfasthet?
Hej,
Alla fabrikat har tabeller som visar olika hållfastighet och man får då ta kontakt med resp. fabrikant eller leta reda på tabellerna på deras resp. hemsidor.
För Perenator hittade jag denna sida http://www.perenator.com/perennator/...echn_daten.htm
Idag säger mig inte längre dessa siffror något, men jag satte mig in i dom för ca. 6-7 år sedan då jag under en period limmade några större akvarier. Då kom jag fram till att just Perenator hade en hög hållfasthet efter att ha jämfört olika fabrikat.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Kommentar