inredning till mitt malawiakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nickan
    Användare
    • September 2006
    • 78

    inredning till mitt malawiakvarium

    Skulle vilja ha hjälp med inredningen till mitt 400 juvel som jag köpt nya malawi till. Har sett de flesta har btn bakgrunder vilket jag har bestämt mig för att inte ha, så långt vet jag. Men har ni några förslag på vad som skulle va snyggt att passa ihop med den helsvarta baksida jag har nu,gärna bilder och va man får tag på tex stenar och grus. tack på förhand.
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #2
    Jag har en underlig smak, men jag tror att en mörk botten (inte rööööd sand), och svart skiffer, svarta flodstenar (engelsk), och sedan "faktiskt" en juste rot eller fler skulle vara grymmt snyggt. Du får höjden med rötterna, lägger svarta flodstenar runt kanterna och bygger upp "gömslen" med skiffer....

    Sen har du aktivt kol i filtret som tar bort "The-färgen" i vattnet....voila...kontrastfullt mot fisken...

    Bild....sorry...

    DD
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av nickan
      Skulle vilja ha hjälp med inredningen till mitt 400 juvel som jag köpt nya malawi till. Har sett de flesta har btn bakgrunder vilket jag har bestämt mig för att inte ha, så långt vet jag. Men har ni några förslag på vad som skulle va snyggt att passa ihop med den helsvarta baksida jag har nu,gärna bilder och va man får tag på tex stenar och grus. tack på förhand.
      jag tror det är en väldig missuppfattning att "de flesta" har btnbakgrunder. jag hade bara sett en enda sådan hemma hos någon innan jag skaffade min egen. just att man tror att "alla andra" har en gör att man väljer bort en enligt mkt extremt snygg inredningsdetalj.

      Kommentar

      • Lacustris
        Användare
        • June 2005
        • 142

        #4
        Danska Pangea är ett alternativ om BTN inte känns rätt.
        Det finns både bakgrunder och moduler samt sidostycken.
        Deras Rocky 4 är riktigt snygg.

        Det råder delade meningar om Pangeas hållbarhet jämfört med BTN, gör ett sök på forumet.

        Inte helt lätta att hitta i svenska butiker men Zooplanet har Pangea i sortimentet.
        Det är aldrig för sent att ge upp!

        Kommentar

        • Janne C K Madsen
          Användare
          • July 2006
          • 17

          #5
          Hadde tenkt å nevne Pangea, men noen var før meg!
          Holder akkurat nå på å montere Pangea moduler,i mitt kommende 530l Tanganyika kar, klart ikke det samme som BTN, men tror det blir bra. Har prøvd å finne fotos av akv med Pangeamoduler, men har ikke funnet noe!

          Bilder har jeg ikke, men skal se om jeg får låne et kamera og ta noen bilder etterhvert.
          530l tomt, men ikke lenge

          Kommentar

          • Lacustris
            Användare
            • June 2005
            • 142

            #6
            Det är generellt sett svårt att hitta bilder på bakgrunder där man får en uppfattning om hur de ser ut.
            Nästan alla bilder är tagna rakt framifrån och då får man ingen uppfattning alls om hur de ser ut på djupet.
            Jag förstår egentligen inte varför det skall vara så svårt för tillverkarna/försäljarna att ta kompletterande bilder ur en annan vinkel än rakt framifrån.

            Dessutom håller få butiker bakgrunder/moduler på lager så det blir mer eller mindre en gissning när man bestämmer sig för något.
            Det är aldrig för sent att ge upp!

            Kommentar

            • nickan
              Användare
              • September 2006
              • 78

              #7
              visst är btn snygga nya, men efter ett par år... nej tack. alger och annat svårt o ta bortt för då skaver man sönder bakgunden.

              Kommentar

              • Janne C K Madsen
                Användare
                • July 2006
                • 17

                #8
                Grunnen til at jeg kjøpte disse modulene var at butikken hadde de inne, de passet til det min lommebok inneholder nå De heter cicklidmoduler, men jeg kunne ta de med hjem prøve å se om de kunne passe, eller levere de tilbake. Denne butikken har også et bra utvalg av mange bakgrunner inne, og de ser sjelden ut som hva bildene viser, de kan være penere, eller styggere enn bildene!
                530l tomt, men ikke lenge

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

                  #9
                  Ursprungligen postat av nickan
                  visst är btn snygga nya, men efter ett par år... nej tack. alger och annat svårt o ta bortt för då skaver man sönder bakgunden.
                  Det är väl just det som e grejen, när det har blivit tillräckligt med alger på dom då blir dom riktigt snygga precis som många andra alternativ.

                  Är bakgrunden ( bakrutan ) svart borde det funka med typ vilken sten som helst utom just svart, sten plockar man lämpligen vid nån havsstrand där dom blivit lagomt rundslipade. Förslagsvis tar man även sand eller grus därifrån, om man nu inte gett sig den på att föda upp zoo-handlarn.

                  Svårare än så behöver det inte vara. Lycka till.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • June 2004
                    • 1314

                    #10
                    kolla Inredningstråden som ligger i avdelningen akvariet i forumet. Där finns det massor med bilder och andra tips.
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • Byttorp
                      Användare
                      • November 2003
                      • 1585

                      #11
                      Ursprungligen postat av nickan
                      visst är btn snygga nya, men efter ett par år... nej tack. alger och annat svårt o ta bortt för då skaver man sönder bakgunden.
                      Skaver sönder bakgrunden? Jag träffade Charlie på mässan i Duisburg och vi diskuterade just det med att få bort alger och han påstod (rätt eller fel?) att det bara var att ta en borste, typ skurborste med träspröt eller en borste som ser ut som en stålborste men som har plastspröt istället och bara skrubba, färgen skulle inte lossna. Men för säkerhetsskull så kan man ju dubbelchecka med BTN innan man börjar. När det gäller bakgrunder så finns det i mina ögon inget som ens är i samma division som BTN, pangea, juvel eller vad som helst.

                      Synd dock att man inte har det i fler kar..men det kommer...var så säkra...hehe
                      Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                      Ordförande GCG

                      Kommentar

                      Arbetssätt...