If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
laif demason (edit: ämnet har glidid över till att handla om vetenskapliga namn)
laif demason (edit: ämnet har glidid över till att handla om vetenskapliga namn)
I min jakt på malawisar dom senaste veckorna har jag stött på namnet laif demason.
Någon som vet vem/vad det är? En person, odlare, företag, koncept???
Senast redigerad av Ola Svensson; 06 October 2006, 11:04.
En odlare i Florida som höll föredrag på Ciklidstämman i Filipstad för två år sedan.
Text från Ciklidbladet:
Laif DeMason (Florida, USA) och har mer än 35 års erfarenhet av ciklider och sedan 25 år tillbaka driver han Old World Exotic Fish som förutom att vara en av världens största ciklidodlingar även importerar ciklider från mer än 15 länder. Laif har under årens lopp gjort 13 fiskexpeditioner till Afrika och även gjort åtskilliga till Centralamerika. Laif har även skrivit boken "A Guide to the Tanzanian Cichlids of Lake Malawi".
På ciklidstämman kommer också han att hålla två föredrag. Ett föredrag om hur det är att driva en stor ciklidodling och att importera fisk, samt ett föredrag om Madagaskar-ciklider (han har flera gånger besökt Madagaskar). Föredragen hålls på engelska.
Jo, han är en av världens mest kända odlare av ciklider kan man säga. Han odlar utomhus i stora dammar. Det går att beställa grejer från honom skulle jag tro: www.oldworldexoticfish.com
Pseudotropheus demasoni är även uppkallad efter honom, vilket man ju inte behöva vara för smart för att förstå
Folk som besöker detta forum i sin jakt på fiskar, tips eller frågor kan ju inte veta detta oavsett deras smarthet!
Oerhört opassande inlägg tycker jag.
Jag tycker att det enda sattet att lasa Zaphis inlagg ar att han snarare var blygsam och "man" syftade pa honom sjalv. Samma sak som att jag skriver att jag surfade fram det sa att folk inte tror att jag har allt i huvudet.
Jag tycker att det enda sattet att lasa Zaphis inlagg ar att han snarare var blygsam och "man" syftade pa honom sjalv. Samma sak som att jag skriver att jag surfade fram det sa att folk inte tror att jag har allt i huvudet.
Okey,,,då är det ju himla otur att man kan läsa det på fler sätt.
Men det spelar ingen roll, tror frågeställaren fått lite kött på benen.
Jag förstår inte alls hur mitt inlägg kan ha varit stötande! Eftersom det var så självklart (men jag ändå ville informera om det) så skämtade jag till det lite.
Vi har pratat mycket på sistone att man skall läsa forumet med ett öppet sinne och inte förutsätta att folk vill någon illa, detta var ett utmärkt exempel på en sådan missuppfattning och var väl inget att hetsa upp sig för?
Inte ens JAG tolkade Viktors inlägg med annat än glimten i ögat!
Jag kan erkänna att jag är lite seg i huvudet ibland, det var inte förrän jag lyssnade på Laifs föredrag i Filipstad och han uttalade namnet Pseudotropheus demasoni som jag gjorde kopplingen. Men det är ju inte konstigare än att Aulonocara stuartgranti är namngiven efter en viss fångststationsägare vid Malawisjöns kust. (Han heter inte Aulon Ocara!) ;-D
Mvh
Björn
Senast redigerad av Björn; 03 October 2006, 14:38.
Inte ens JAG tolkade Viktors inlägg med annat än glimten i ögat!
Jag kan erkänna att jag är lite seg u huvudet ibland, det var inte förrän jag lyssnade på Laifs föredrag i Filipstad och han uttalade namnet Pseudotropheus demasoni som jag gjorde kopplingen. Men det är ju inte konstigare än att Aulonocara stuartgranti en viss fångststationsägare vid Malawisjöns kust. (Han heter inte Aulon Ocara!) ;-D
Mvh
Björn
Björn,,,med dig är det en annan sak,,,du sysslar med ciklider,,,
Men för folk som inte gör det tolkar det inte så och här finns ändå folk som går in på detta forum som inte har en susning om vad ciklider är för något och av nyfikenhet söker något och då kan faktiskt ett sådant svar vara stötande.
Kommentar