Ursprungligen postat av Johnny_1
laif demason (edit: ämnet har glidid över till att handla om vetenskapliga namn)
Kollaps
X
-
-
Jag tror snarare tvärtom. Dom som sysslar med ciklider är ofta så inriktade på vad som står skrivet så att man bortser från HUR det är skrivet. Vanligt folk som inte bara använder internet för att öka sin kunskap om akvariefiskar VET vad en blinkande glad gubbe betyder.
Mvh
Björnfisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKARKommentar
-
Ursprungligen postat av cougarNej det tror jag inte att någon utom du kan uppfatta det som. Är du kanske ett forumtroll? Det var ett tag sen det var någon här med avsikt att starta bråk.
Men det är rätt konstigt att bara för att folk uppfattar saker o ting olika blir det häftiga diskussioner om vad som är rätt och fel i tolkningen.
Låt folk som inte vet något eller sällan är på internet bedömma.
Vi som håller på med ciklider har lite koll på det men inte alla.
Som jag skrev innan har frågeställaren fått lite kött på benen.
Därmed avslutar jag mitt i denna tråd så man inte får en hel liga efter sig;-))Kommentar
-
Viktor utger sig för att vara en go gubbe från Götet så jag tror inte att det var illa ment .
För att unvika fler förvecklingar kommer här några namn att plugga in
Estherae - Esther Grant
Stuartgranti - Stuart Grant
Koningsi - Ad Konings
Gertrudae - Gertrud Konings
Christyi - Cuthbert Christy
Baenschi - Ulrich Baench
Jacobfreibergi - Jacob Freiberg
Axelrodi - Herbert Axelrod
Moorii - J.S.E. Moore
Sprengeri - Kappy Sprenger
Trewavasae - Ethelwynn Trewavas
Joanjohnsonae - Joan Johnson
Johannii - John James
Lombardoi - John Lombardo
Livingstonii - David Livingstone
Kirkii - John Kirk
Demasoni - Laif DeMason
Salousi - Salous Mwale
Socolofi - Ross Socolof
Williamsi - J.A. Williams
Fryeri - Geoffrey Fryer
Brichardi - Pierre Brichard
Foae - Eduard Foa
Dickfeldi - Alf Dickfeld
Marlieri - Georges Marlier
Regani - Charles Tete Regan
Leleupi - N. Leleup
Duboisi - J. Dubois
Osv. osv.Senast redigerad av Micke; 03 October 2006, 15:40.Kommentar
-
Där ser man! Johannii och Fryeri var lite långsökta, men visst funkar det!Kommentar
-
Ursprungligen postat av ZaphiDär ser man! Johannii och Fryeri var lite långsökta, men visst funkar det!Kommentar
-
Aha jag tänkte Geoffrey -> Gefry -> Gefryeri -> FryeriKommentar
-
Ursprungligen postat av MickeFoae - Eduard FoaTony EnglundKommentar
-
Ursprungligen postat av TonyDen är ju lite lustig. Foae hette ju tidigare Foai, och ett artnamn som slutar på e borde ju vara namngiven efter en kvinna(?). Eduard kanske är ett kvinnonamn i något land, men inte i allt för många väl?Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Det är lite respekt att Ethelwynn Trewavas fått fiskar namngivna både från för- och efternamn, exempelvis Aulonocara ethelwynnae och Labeotropheos trewavasae.Kommentar
-
foai/foae verkar vara en invecklad historia. Se den blå tabellen på denna sidan: http://tanganyika-cichlids.com/cyathoph.htm
Hur som helst så är det foae som gäller idag även om foai fortfarande verkar vara det flitigast använda namnet.Kommentar
-
Jag reagerade precis som Tony angående foae/foai.
Estherae - Esther Grant
Stuartgranti - Stuart Grant
Håller inte med dig där, Ola. När personen arten är namnsatt efter är en kvinna lägger man till ae respektive i för en man ( Ibland ii om mannens namn slutar på e t.ex. moorii som är namnsatt efter Moore ) Exemplet ovan med herr och fru Grant visar detta tydligt. Om släktnamnet ( i det här fallet Aulonocara ) skulle styra om ändelsen blir maskulin eller feminin borde båda sluta på antingen i eller ae.
Foae borde alltså heta foai om nu Eduard är en man vill säga.
Kan ha fel, vågar inte sätta huvudet på det.Kommentar
-
Jaha, Micke hann före med ett inlägg medan jag skrev mitt.....Kommentar
-
Det är artnamnet från den ursprungliga artbeskrivningen som gäller även om det är en felstavning, och eftersom den beskrevs som Ectodus foae så är det Cyathopharynx foae som gäller. Samma gäller med Chomidotilapia guntheri som beskrevs med en felstavning efter Güenther utan e.Senast redigerad av Micke; 03 October 2006, 17:34.Kommentar
-
laif demason
Ett TACK till alla di lärde för informationen! Frågar man inte får man inget veta.
Den här då: Jag köpte en grupp som säljaren påstod heter Melanochromis Elastodema, med handelsnamnet Chizumulu Johanni. Problemet är att i Ad Koning´s bok Guide om Malawisar
heter den M Interruptus. Jag kan överhuvudtaget inte hitta Elastodema bland några artbeskrivningar någonstans. Någon som hört talas om Elastodema? (J-t trevlig fisk f.ö)
/Arne BrandelbrandelKommentar
Kommentar