Hemkommen efter helgens mässa i Duisburg fick jag en glad överaskning. Mina Benitochromis ufermanni har lekt för första gången. Honan går och ruvar medan hanen håller andra fiskar på behörigt avstånd från henne. Återstår att se om dom går hela vägen eller käkar upp ägg/yngel.
B. ufermanni lek
Kollaps
X
-
B. ufermanni lek
Taggar: Ingen -
Idag har hanen tagit över ruvningen. -
Nu skiftas dom om med ruvningen och byter efter varje utfodring så att båda kan äta. Rommen är kläckt nu så hakpåsarna är inte lika stora längre.
Här är det hanen som ruvar:Kommentar
-
-
Dom ruvar fortfarande, håller tummarna.Kommentar
-
Ett tips ar att ha koll pa om leken misslyckas. Benitochromis/Chromidotilapia ar lika illa som Crenicichla nar det galler att ha ihjal honan efter misslyckat lek enligt min erfarenhet.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Tack för tipset Ola, jag får hålla lite koll. Jag räknar nästan med att det går åt skogen första leken. Mina C. guntheri käkar alltid upp sina yngel ca två veckor efter att dom blivit frisimmande. Jag har en B. ufermanni trio i ett 45-liters kar med gott om gömställen så det bör förhoppningsvis funka.Kommentar
-
Idag hjälps paret åt att vakta två (?) frisimmande yngel. Det verkar inte vara fler yngel än så om nu inte någon av föräldrarna har fler i munnen, men det ser inte så ut.Kommentar
-
Idag var ynglen borda men paret verkar komma bra överens ändå. Förhoppningsvis har dom övat nu så att det går bättre med nästa kull.Kommentar
-
Efter den misslyckade leken blev det nästan som Ola förutspådde, hanen bytte partner och gick hårt åt sin gamla hona. Nu har han åter tagit sin gamla hona till heders och idag upptäckte jag att hon ruvar igen.Kommentar
-
-
Hanen är uppskattningsvis 8-9cm och honorna ett par centimeter mindre.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Mickeidag upptäckte jag att hon ruvar igen.
Hur går det?
Nyfiken,
MikaelKommentar
-
Ursprungligen postat av MAkkeHur går det?Kommentar
-
Idag vaktar hanen en svärm med frisimmande yngel! Håller tummarna får att det ska gå bra denna gången.Kommentar
Kommentar