Finnar och ond, bråd död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mediabrus
    Användare
    • January 2006
    • 143

    Finnar och ond, bråd död

    I mitt Malawikar har en av mina Cynotilapia afra honor har fått "finnar" i ansiktet. Det är tre ljusrosa bölder som ser precis ut som acne. Jag har inte kunnat hitta något som liknar detta någonstans. Jag har tyvärr ingen bild på hur det ser ut. Övriga fiskar ser bra ut. Någon som har en idé vad afran kan ha råkat ut för? Hur bör jag göra för att få henne bra igen? Jag byter 25% vatten en gång i veckan och tillsätter en deciliter grovsalt per hundra liter.

    I mitt CA-kar har en av eldbukarna gått och blivit dålig. De var alla som de skulle, välmående och väldiigt fina fram till i torsdags, då de började dra sig undan lite väl mycket och verkade lite bleka. Igår kväll såg jag den ena eldbuken stå och trycka i ett hörn. I morse stod hon kvar. Jag gjorde ett 25% vattenbyte och då såg jag att hon hade en liten tuss svamp vid ett litet ytligt sår. Jag läste runt i olika böcker och på internet och kom fram till att jag borde prova med att höja temperaturen något och tillsätta grovt salt. Så gjorde jag också, vattnet har nu en temperatur på 26-27 grader och jag tillsatte tre deciliter jodfritt grovsalt (akvariet är 290 liter). Senare under dagen såg jag att magen verkade uppsvälld. Även Jack Dempsey-hanen har en liten svamptuss bak strax innan stjärtfenan. Annars ser de andra fiskarna bra ut, även om de verkar lite skygga. Såren ser ut som efter ett slagsmål, inget farligt i sig. Men svampen ser värre ut. Vad kan jag göra?
    http://www.umea.akvarieforening.se
  • bucklan
    Användare
    • June 2005
    • 76

    #2
    Några av mina fiskar har haft svamp på sår dom har fått efter slagsmål. Då har jag bara matat mindre, bytt vatten oftare, höjt tempen lite. Salt har jag bara hällt i om det inte funkar med det tidigare nämda sakerna.
    180 liter SA i väntan på den stora baljan


    www.umea.akvarieforening.se

    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=509306

    icq: 123-957-199

    Kommentar

    Arbetssätt...