Mystiska bölder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • May 2006
    • 1816

    Mystiska bölder

    Hej
    Sedan en vecka tillbaka har min Texas(H.carpintis) hona fått bölder på ena bröstfens basen.
    Det började med en, som sedan blivit fler.
    Nu har hon även fått bölder på andra bröstfensbasen, samt även på munnen.

    Hon verkar dock inte ett dugg besvärad av dessa bölder, hon vaktar 5 dagar gamla yngel och beter sig som vanligt.

    Nu i kväll misstänker jag att även hanen har drabbats, tyckte mig se en antydan till böld på hans bröstfena.

    Vad kan det vara för något, bölderna är ljusbruna. Och serut som små pärlor i början, som sedan blir större.

    Någon som vet vad det kan vara.

    Jag skall försöka ta en bild, men det blir nog svårt hon vaktar yngel i en grotta som hon inte gärna lämnar.
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #2
    Jag kommer ihåg att jag såg det ofta förr när dom va vanligare i handeln (sent 70 tidigt 80tal) har för mig att det handlar om vattnet... dom ska ha ganska hårt och friskt (typ samma som malawi)för att slippa dessa "bölder".
    Detta är ett 20år gammalt minne... kan minnas fel =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • May 2006
      • 1816

      #3
      Ursprungligen postat av deelay
      Jag kommer ihåg att jag såg det ofta förr när dom va vanligare i handeln (sent 70 tidigt 80tal) har för mig att det handlar om vattnet... dom ska ha ganska hårt och friskt (typ samma som malawi)för att slippa dessa "bölder".
      Detta är ett 20år gammalt minne... kan minnas fel =)
      Tack för snabbt svar deely.

      Jag byter för närvarande 1/3 av vattnet 1-2 ggr veckan, men föenärvarande har jag yngel av både carpintis och nicaraguense, så jag matar ganska mycket just nu.

      Jag får väl prova att byta vatten lite oftare och se om det hjälper.
      jag har förövrigt GH=10 och KH ca 3-6
      Kan bikarbonat vara något att tillsätta.

      Är bölderna smittsamma eller farliga för fiskarna.

      Kommentar

      • Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • May 2006
        • 1816

        #4
        Jag kan berätta att efter ha tillsatt bikarbonat i akvariet, samt ha tillsatt krossad faxekalk i ytterfiltret så har bölderna nästan helt försvunnit.
        Tack för hjälpen.

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • April 2002
          • 1338

          #5
          Någon gång för länge länge sedan har jag hört att dessa bölder vid fenroten skulle bero på jodbrist. Jag har kan dock inte belägga detta på något sätt. Och dina åtgärder verkar ju hjälpa. Lycka till.
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #6
            Ursprungligen postat av Ove Planstedt
            Jag kan berätta att efter ha tillsatt bikarbonat i akvariet, samt ha tillsatt krossad faxekalk i ytterfiltret så har bölderna nästan helt försvunnit.
            Tack för hjälpen.
            Skönt att bli av med det, det ser inte så kul ut med bölder på fisken.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            Arbetssätt...